Bab 1

1.1K 17 3
                                    

" Aku terima nikah nya, Nur Ameliya Binti Iskandar. " - Hanya dengan sekali lafaz, Ameliya sah menjadi Isteri Rayyan Nassarudin.  Tersenyum bahagia Ameliya sambil menadah tangan. Rayyan memandang Ameliya yang cantik di hari pernikahan mereka. Senyum tak habis. Memanjat kan rasa syukur.

'Alhamdulillah Ya Allah kau temukan aku dengan bidadari syurga ku beruntung yg teramat sangat aku memiliki mu Ameliya. Kau bidadariku.' - Detik hati Rayyan. 

Nur Ameliya Binti Iskandar, merasakan dirinya adalah wanita paling bahagia di dunia. Memiliki Rayyan. Dia melihat diri Rayyan Yang sangat tampan.. Segak berkulit putih.. senyuman manis dan segak. Ya Allah beruntung nya kau Ameliya!   

Semua orang terasa bahagia, Di hari pernikahan liya dan Rayyan.Terutama nya sahabat Ameliya, Sofi yang sentiasa mendoakan Ameliya tak putus putus.

" Aku happy tau, akhirnya, my one and only sahabat dah kawin! Aku doa kan kau murah rezeki ... Panjang jodoh smpai hayat kau... ada anak yg soleh.. solehah... insyaAllah.. aku do kna kau ya.." - Sambil memeluk bahu ameliya. 

" engkau tu sama juga jangan membujang lama lama tah tah smpai tua tak kawin baru tau! tapi kan.. aku doa kan kau juga.. " Amboi sedap kau je gurau cam tu ye ameliya.

" Kau ni.. tak sah kan kena kan orang..  haa! " Sofi ketawa smpil menepuk bahu Ameliya.  " Sorry lah fi gurau je.. Tapi aku sentiasa support kau tau... and thank you fi.. kau sentiasa ada untuk aku. doa kan aku.... care kan aku .. kau macam .. adik aku fi.. aku sayang kan kau tau. " Sambil memegan erat tangan Sofi.

" esh takde apa2 lah. Kan kita sentiasa slalu ada sama sama... Aku pun sayang kan kau Liya. dahlah! takyah nak feeling feeling sangat harini hari bahagia kau tau! " - Kata Sofi sambil senyum lebar. 

------------------------

"Assalamualaikum wbk.." Menyahut salam tahiyat Akhir.. Malam pertama Kali ni, Ameliya di imam kan oleh Rayyan yang bergelar suami.  Mereka selesai kan doa dan lalu salam masing masing.

" Abang,  ya syukur tau.. Hari ni abang jadi suami mel. liya rasa mel macam dekat awan.. mel bahagia sangat! liya beruntung ada abang." - Ucap Ameliya sambil menatap mata Rayyan.

Rayyan mengusap pipi Ameliya " Sayang, Abang lagi beruntung tau ada liya dalam hidup abang. Ameliya sinar abang tau. Tanpa Liya. Abang tak tahu macam mana hidup abamg sekarang ni. Sekarang ni.. Ameliya Nyawa Abang. Abang janji.. walaupun apa jadi Abang jaga liya seumur hidup Abang. Abang sayangkan Liya sorang je tau."

Mata bertentangan mata balum terlerai. Masing2 senyum lebar. Ya Allah.. Engkau panjang kan lah jodoh Ameliya dan Rayyan sesulit manapun dugaan engkau berikan.. Persatukan mereka seperti selalu.. 

---------------


setahun berlalu..

" Belum lagi bang. mel dah cuba pakai pregnancy test.. Belum rezeki... InsyaAllah nanti ada okay?" - Kata Ameliya dalam hati pereasaan kecewa tu memang sakit sakit terasa sakit.

Rayyan memeluk bahu liya " Sayang jom duduk. "  pelawa Rayyan.  "Takpe.. Kalau takde pun abang okay. Abang percaya yang rezeki Allah tu tak kmana. .. Abang sentiasa doa kan ameliya tau.. Abang sayang ameliya."  

Ameliya senyum Hambar, kurang semangat.. lalu memandang test pack yg di pegang nya. Lalu angguk angguk.

" Abang.. Abang janji tau dengan mel.. apa apa jadi abang sentiasa akan ada untuk mel. mel takut lah.. kalau teru terus cam ni abang cari lain" - Kata Ameliya penuh sayu.

Takdir JodohWhere stories live. Discover now