Bab 10

214 1 0
                                    

Dalam kamar yang di miliki Amirah, Amirah masih lagi ngiang ngiang dalm fikirannya tentang faiq. kau biar betul amirah? betul ke keputusan kau?  Kau betul betul nak jumpa Ameliya?   Tapi, Kau tak terdikir ke Kau akan hancur kan Impian orang lain?  

Terdetik lagi dalam hati Amirah, 'Tak kan aku sorang je merana dalam 5 tahun ni, aku mesti ambil hak aku juga sebagai Isteri rayyan. ' mengetap bibirnya.  Amirah yang duduk di kasurnya queen nya. Dan lalu mengapai phone yang tepat ada pads sblh kanan nya. 

Kenapa eek? Perasaan itu. Ragu ragu. Berkali kali matanya di kerdipkan. Mengampaikan kembali phone nya. Limpang sejenak. mengigit kuku nya walaupun tak panjang.  

" Ya! ni hak kau ! kau patut ambil hak kau Amirah! sampai bila kau terus  merana macam ni?!"  Amirah terus bangun. Dan bersiap.  

Amirah, yang Hanya memakai ala kadar, Cardigan gray dan baju lapis warna cream di kena kan lagi dengan jeans hitam.  Macam biasa free hair. Rambut yang ikal sedikit. Make up pun tak tebal Soft je. 

Terus mengapai Handbag jenama Bonia nya. Tidak lupa dengan kaca matanya. 

Kluar dari kamarnya, Tidak lama lepas tu, Emma tak sengaja keluar juga.  Terkejut sikit je.  "Erk? dik nak kemana? bukan ke kau off day hari ni? " Tegur Emma.

Amirah tengok Emma. " tak payah lah sibuk, Mana danial? "  Menjawap soalan emma dan di sambung dengan Soalan lagi.

Emma tunjuk bilik danial. Amirah lalu menghampiri dan tombol pintu Danial dibuka perlahan. macam biasa perasaan dingin, "Hmm, danial please change baju you now. Kita jalan."tahu tak? macam kau dah tak suka oranf tu, orang tu sound kau dingin. 

Dengan perasaan Happy danial. melompat lompat. " yeay! where are we going mommy?" Tanya danial semangat.  Amirah menjelingnya " Danial boleh tak stop? jgn macam tu yea. mommy tak suka. " kata amirah kasar.

Danial yang hyper pun stop, tunduk bawah.
"Cepat!" Amirah herdik Anaknya. Danial kejut " Okay mommy" Walaupun seetes air matanya jatuh. Tpi dalam.hati ' tak apa mommy Danial sayang mommy' 

Emma yang di kuar mula curious? Well, bukan biasa kalau Amirah bawa anak dia kluar? paling paling pun nak bawa di kedai mmbli peralatan sekolah?  erk? ni kan dah ujung tahun? tapi, Knpa erk? 

Tiba tiba saja, fikiran emma mula berfikiran jahat. Dia senyum seketika. " ke? kau dah fikir apa yg aku cakap? " Cakapnya seorang diri. Senyum sinis. kirainta di jongket ketas.

-------------

Restaurant mewah Di KL, yang di tempahi oleh Puan Rozana khas date untuk kamal and shahira.  suasana Tu masih pagi Hampir tengahari macam itu.   tak sweet betul lah date waktu siang tak ada waktu malam ke? 
Mereka berdua duduk berdepanan. Dan sedang menikmati makanan yang di order.  Macam biasa, Shahira gedik gedik menikmati makanan nya. Kamal pula boasan 'nak tengok muka dia lagi, dia lagi' 

Tiba tiba, Shahira memulai conversation. " Hmm, abang kamal. Next week kita jalan date lagi erk? please" Sambil meratapi wajah Kamal.  kamal yang muak berhenti makan. " Shahira, " baru sebut nama itu, shahira memotong " Ish abang tak sweet lah panggil shahira. Shasha please!' haaaa Punya lah panjang please dia.  Kamal menjongket kirainya dua dua keatas.   geli. gedik.

" Look, I tak ada masa. untuk date. All i have to do is work okay? so bare in mind. " Kamal menunjuk kepala nya guna jari kelingking.  Mendengar ayat itu shahira mula rasa marah. naik angin!  Matanya naik ke atas.  dan dalam hati nya pun kata. " you tunggu kamal, I akan buat macam macam cara untuk dpt kan hati you. You malu kan I macam ni erk? One day u akan melutut dengan I."  Mnegerdipkan matanya.

Kamal berdiri, Shahira hairan " Abang nak pergi mana tu? " Tanya shahira. " perlu ka semua I nak kena update dengan you?" Bidas Kamal.   " Ofcourse, kita dating kot."  dengan tangan dia sekli, mulutnya yg dilembikkan.  " Apa apa saja lah, I nak pergi toilet" jawap Kamal slumber. Ekperasi muka Shahira ' oh okay.'  Shahira melihat kamal betul betul dari jauh.

" wht should, I, do, for you kamal?" mengluarkan sikit nafas. Menjongket kira ke atas. lalu, Melap bibir nya guna tissue. mengetap bibirnya.

Kamal yang otw Pergi ketandas lalu pap!tak sengaja terlanggar seorang perempuan. habis jatuh barang dlm.handbag dia "argh!" suara halus. lalu kamal segara minta maaf. " maaf cik maaf. Saya tak sengaja."  sambil menolong memetik kembali barang perwmpuan tadi yang gugur. .

"no no itsokay, i okay je." tak lama lepas tu mereka saling berpandangan.  erk? macam kenal???  tapi siapa eek?  

" Bukan ke awak yang pernah ikut ameliya? kat shopping mall bulan lepas? " Tanya kamal.  erk??  "ya!!"  sambil berdiri dan mengambil balik handbag nya. "Oh hi, I sofi, awak mesti kamal kan?" Tegur sofi lagi. OHHHHHH SOFI????

Kamal senyum sikit " Ya, kamal. nice to meet u here"  Sofi hanya angguk senyum. 
akward? Yer, akward BANGET. "err, saya gerak dulu lah? " Kata Sofi, Tak tahu itu soalan ke atau bagitahu? 

Kamal angguk, mengia kan. Okay. Tak tahu, kenapa? Kamal rasa sejuk mata memandang melihat Sofi? eh takkan kot?  Kamal terus menggeleng dan masuk tandas. 

--------------------

Satu pesanan Text di hantar tepat untuk Emma.  " Kalau kau tak nak jumpa aku? aku akan bongkar segala rahasia kau. Kau ingat, aku pegang semua rahasia kau emma."    Emma rasa muak dengan semua oesanan text itu. Serabut lah kau! boleh tak???  Sakit hati aku. Kau sabar. Tak lama lagi aku akan singkir kan kau 

Emma memerhatikan text itu, Kau ingat aku takut kau ke? tak Ali, Kau cuma patung.
Ali? siapa lagi Ali? apa kaitan dia dengan kau emma?

Tak, aku tak akan biar kan kau hancur kan plan aku kali ni. Ada nya kau dalam.hidup aku menyusah kan betul. Kalau ada kau, Hidup aku hancur semuanya. Aku akan singkir kan kau Ali. 

Disuasana si Ali pula, Dia duduk di atas sofa yang cukup buruk dengan keadaan rumah yang tak tersusun gelap lagi.  Menghisap sebatang rokok."  Kau tak akan aku lepas kan Kau kena ingat tu Emma, kau tak ingat ke? apa yang jadi? Kau rasa kau boleh ke tentang aku? Dulu memang boleh, tpi sekarang tak. Aku akan kacau hidup kau, kau akan merana!" Kata Ali seorang diri. sambil merenung luar jendela.

Apa kaitan mereka berdua? Apa motif mereka berdua? apa niat dia orang?  Siapa ali dalam hidup emma? 

------------------

Ameliya rasa happy sangat, lain macam dia happy. Kemas rumah maklum dia off day kan. Semangat.  Ameliya mengambil phone nya.  mencari nama Suaminya Dalam contact phone dia.  Terus call. 

Ring ring!  " hi abang! abang jgn lupa tau, hari ni, Abang mesti balik awal. Mel ada sesuatu nak kasi tau abang. plus hari ni me masak special untuk abang, "  Ameliya senyum senang hati. 

" Erk? Ye ke? Bukan me ulang tahun kawin kita esok lusa? " Tanya Rayyan serious.

" Kita sambut awal je erk? heehe" jawap Ameliya.  " Abang curious lah mel ni apa ek? " Tanya Rayyan, muka dia pnuh tanda tanya.

" Itsokay abng nanti balik rumah Mel bagtau ye bye abang Assalamualaikum loveyou! "  - Ameliya.

" love you too sayang, walaikumsalam.." Terus call di tutup oleh ameliya, walaupun belum spat rayyan habis cakap, tapi Rayyan masih tertanya tanya?  Apa erk?  

Ding dong! Ameliya yg sedang menyapu di ruang tamu nya. Terhenti di situ. Ameliya tengok tengok luar jendela. Siapa erk? Kalau sofi pun mesti dia bagi tau awal awal macam tu juga mama papa, and Mertua dia. 

Ameliya bergegas ke pitu dan membuka tombol pintu Rumah nya.

" Cari siapa? " Ameliya senyum melihat seorang perempuan, dan anak kecil laki laki.   perempuan yang berdiri di hadapanya  diam kaku Begitu juga anaknya.

"Mommy, Mana papa? " kanak kanak lelaki itu melangui Lihat ibu nya.   perempuan tadi masih bertentangan me Ameliya.

Ameliya pun mengaya kan " Ye? cik? hello?"  

"I .... " Terputus disana. Ameliya Macam " yea? " 

" I nak cari ,Ameliya, ameliya Iskandar."  Kata perempuan tadi. Ameliya pun " Ya saya? " senyum masih belum pudar.  Tapi kenapa hati Ameliya rasa lain? betul ke naluri seorang perempuan ? Ameliya mengerdipkan mata nya. Ada apa erk?? 

2 tubuh bertentangan masing masing, persoalan yang tidak terjawap. kenapa dan mengapa?   suasana semakin tidak selesa. Hati mereka berdebar debar. Apakah ceritanya selanjut??



Takdir JodohWhere stories live. Discover now