BAB 1 : Childhood Best Friends

240 40 41
                                    

"Hai kawan."

"Siapa kawan kau?"

Diri aku yang enam tahun begitu angkuh menjawab.

Dia mencebik apabila mendengar balasanku. Aku dah menggulingkan bebola mata tanda menyampah. Kenapa dia ni lembut sangat? Sikit-sikit nak mengadu.

"Saeng, dia nak kawan dengan saeng tu. Terima jelah," ujar kakak aku yang lima tahun lebih tua dari aku.

Aku turut mencebik. Dalam banyak-banyak orang dalam kawasan taman permainan ni kenapa aku juga yang dipilih?

Kalau kau tanya aku, macam mana kami boleh berkenalan aku akan jawab dia adalah kawan aku sejak tadika lagi. Ya, dia yang mula-mula nak berkawan dengan aku. Dari kecil sampailah besar, asyik hadap muka dia saja. Bosan memang bosan tapi kadang-kadang sepi juga kalau dia tak ada.

Bila dah besar, aku terasa macam keadaan diri aku dan dia bertukar 360 darjah. Kalau dulu aku yang selalu lindungi dia, sekarang dia pula yang lindungi aku.

Disebabkan dia jugalah, aku tak pernah ada kawan perempuan. Kawan biasa tu mungkin ada, tapi yang sampai tahap Best Friends Forever tu tak pernah capai. Kebanyakan perempuan cemburu sebab aku berkawan dengan dia. Nak buat macam, aku memang bertuah. Flip your own hair.

Mak dia peramah orangnya. Walaupun berasal daripada golongan kaya, elok saja berkawan dengan mak aku yang datangnya dari golongan sederhana. Siap boleh bertukar-tukar hidangan lagi tu.

Pendek kata, aku pernah pergi rumah dia, dia pernah pergi rumah aku. Kadang-kadang kalau dia gaduh dengan mak atau ayah dia, dia akan datang ke rumah aku dan menginap untuk beberapa hari. Bilik stor tu pun tak berhabuk sebab dia selalu datang rumah.

Maklumlah, dia kan pembersih orangnya.

Aku boleh kata dialah sahabat sejati aku. Tak pernah tinggal aku walaupun kadangkala menyakitkan hati. Tak boleh bayang hidup kalau hilang dia.

"Aku suka kau."

Otak aku tiba-tiba jadi lembab. Entah kenapa aku tak dapat nak tafsir ayat tu. "Huh?"

Dia berpaling ke arah lain. "Kau ni pekaklah."

"Kau tu ha, cakaplah elok-elok. Biasa cakap main lepas, ini tahan-tahan ni apahal?"

Seonghwa menggulingkan bebola matanya. Aku tahu dia tengah menyampah sekarang. Dia mengulang kembali ayat yang sama.

"Aku.. suka kau. Kau tahu kan benda merah bentuk hati tu? Ha benda tu."

Aku blank buat beberapa saat. Seonghwa pula dah fed up habis.

"Ohhhhhhhhh!.... Euw!"

"Ini lah sebab aku tak nak bagi tahu. Kau mesti react macam ni. Jadi kau nak terima ke tak nak?" soalnya.

"Of course lah tak! Kau gila apa, aku anggap kau BFF aku je. Tak lebih tak kurang."

Aku ketuk kepala sendiri. Kenapa aku kena cakap macam tu dekat dia? Air mata aku tak berhenti mengalir. Kejadian di bilik persalinan tadi masih segar dalam ingatan. Macam mana aku nak hadap dia lagi lepas ni?

Aku tak nak ada hubungan istimewa dengan dia.

Pada masa yang sama, aku tak nak kehilangan dia.

Aku tahu aku pentingkan diri, tapi aku tak ingin melihat dia bersama orang lain. Walaupun orang itu lelaki.

******
TBC

INTO HIS GAME • 박성화Where stories live. Discover now