Häpeä on kokijan itsensä tai jonkun toisen harjoittaman sopimattoman tai kunniattoman toiminnan taikka huonommuuden tai muunlaisen vastaavan seikan aiheuttama negatiivinen tunne. Ihminen saattaa hävetä eli tuntea häpeää myös silloin, kun hän kokee, että muut ihmiset tuomitsevat hänet tai että hän on muiden mielestä huono, vajavainen tai käyttäytynyt väärin. Häpeään liittyviä tuntoja ovat kelpaamattomuus, huonommuus sekä mitättömyys.
<><><><><><><><><><><><><><><>
Herään jonkun vahvojen käsivarsien ja viinan hajun ympäröimänä. Katson pojan kasvoja ja hätkähdän, kun huomaan sen olevan rauhallisesti nukkuva Sakari. Hymyilen itselleni, kunnes muistan eilisen tapahtumat.
Mulla on vaan niin vitun petetty ja vihainen olo. Oksettaa Danielin käytös. Se että halusin itekki erota siitä ei oikeuta tota, tai että ne ei menny sänkyyn. Daniel on kusipää. Ihan vitunmoinen semmonen. Vihaan sitä.
Kyyneliä alkaa vierimään poskiani pitkin ja sitä mukaa yritän pyyhkiä niitä päälläni olevaan -ilmeisesti Sakarin- huppariin. Nyyhkin mahdollisimmaan hiljaisesti, mutta poika kuitenkin herää.
"Ama ootko kunnossa" hän kysyy aamukäheällä äänellänsä.
"En" pudistelen päätäni. Hän huokaisee itsekkin surumielisesti ja kiristää otettansa minusta.
"Itke vaan. Mä oon tässä sulle. Aina" hän lähes kuiskaa.
<><><><><><><><><><><><><><><>
Loppujen lopuks en ees tiiä kauanko itkin, ennenku nukahin uudestaan. Sakke herätti mut joskus kahentoista aikoihin ja nyt istun Mikaelin auton takapenkillä täristen Allun käsi hartioideni ympärillä. Pojat tuli hakeen mut ja Sakarin Miialta. Ite ne oli lähteny jo eilen. Nyyhkin vieläkin vähän, vaikka olo onkin jo parempi. Mun silmät on turvonneet ja koko kasvot punottaa.
Oisin halunnu että kaikki pojat tulee meille kaupan kautta, mutta vaan Sakari pääsi. Käytiin siis kaupassa käsi kädessä, mun pää pojan olkapäätä vasten ostamassa jotain darraherkkuja.
<><><><><><><><><><><><><><><>
Makoilen Sakarin kainalossa katsoen jotain random elokuvaa. Jos totta puhutaan en oo keskittyny tähän koko leffaan. Mulla on vieläki ihan vitun paska olo: henkisesti Danielin takia, fyysisesti darran. Aatos käy vähän väliä tarkistamassa mun olotilan. Seki sai tottakai tietää tilanteesta ja on varmaa vihasempi ku mä. Ois pitäny uskoo sitä ku se koitti estellä mein juttua. Ja sillä kusipäällä on pokkaa yrittää pyydellä anteeks.
Vittu.
Danielin pitää alkaa kaivaa omaa hautaansa ennenku jätkät ehtii yhtää pidemmälle.
Tässä on kans plussana se että Miia yrittää lisätä draamaa koko paskaan. Heittää bensaa liekkeihin. Tämmösessä pikkukylässä ku Ruutisaari juorut leviää ku metsäpalo. Joku tottakai kuvas -taas- sen ku Sakari hakkas Danielin, ku se tuli takas mun luo ja aamulta ku käveltiin kaupassa. Periaatteessa oon nyt kai homie hopper puolen Ruutisaaren mielestä.
Käsi puristaa lantiotani tiukemmin. Katsahdan Sakaria ja hän katsoo minua huolestuneesti.
"Lopetit hengittämisen ja aloit puristaa mun paitaa" vasta sitten huomaan nyrkkiini sisään puristetun paidan. Päästän siitä irti ja hengitän syvään. Sakari hymähtää ja silittää reittäni isolla kädellään. Painaudun poikaa vasten tiukemmin.
ESTÁS LEYENDO
• j ä ä h y •
Romance"Luulin että tuot jääkiekon pelaajia, etkä ketään pikkulissua" hän sanoo naurahduksien välistä. Toisin ymmärrän häntä. En näytä kovinkaan jääkiekkoilialta veljeeni verrattuna. Amalia on 17-vuotias täynnä elämäniloa oleva jääkiekkoilija, joka ei väl...