#البوست المجمع عن اليقين ♥
😍
في البوست ده هتلاقوا اجابه لكل الأسئله اللي بتدور في دماغكم عن #اليقيـــــــن ❤😃 ^^
فـ ياريت تعملوا #Like قبل ما تقرأوا لان البوست طويل عشان يوصل لعدد كبير ان شاء الله ويستفيدوا منه 🎈الجزئية #الأولي في مسألة #اليقين :) ~
#يعني_ايه_يقين_اصلا :) !؟
اليقين يعني #قمة_التأكد ..
كانك تري الشئ امامك حتي ولو انك لا تراه :)
يعني مثلا .. هسألك سؤال ..
انت عندك يقين في #وجود الله !؟ - اكيد طبعاااا !
طب هل انت رأيت الله من ذي قبل !؟ - اكيد لا بردوا 😃
طب ليه عندك يقين في #وجود ربنا رغم انك مش شايفه !
ايوه صح 👍 .. عشان شايف الأدلة علي وجوده :)
يعني هل يُعقل ان الكون خلق نفسه !؟
السماء رُفعت بغير عمد لوحدها !!
حضرتك جيت منين !
ارجع بأصل كل حاجة لورا كده ..
انت .. باباك .. جدك .. جد جدك .. لغااية.. ادم .. طب قبل ادم !؟
كل ما بنرجع الحاجة لأصلها بنكتشف ان الاصل في الكون لازم انه مخلووووق ولم يوجد من تلقاء نفسه :)
ومادام فيه #مخلوق يبقي اكيد فيه #خالق :)
عشان كده انت عقلك متيفن تماماً من وجود الله !
من هنا نعرف بإننا عشان نتيقن من شئ .. مش بالضرورة نشوفه !
لا احنا ممكن نتيقن من الشئ بمجرد سماعه من مصدر موثوق زي رينا :)
تفتكر ربنا ممكن يقول شئ فيه اي نسبة #خطأ !!
مستحيل ابدااااا !
طب ليه عندك يقين ان ربنا مستحيل يقول شئ خاطئ !
- ده لان ربنا اللي امرنا بالصدق وهيعاقب الكاذب .. وتوعد له !
- وألزم ذاته الالهية بالعدل المطلق .. والعدل يقتضي انك ماتؤمرش الا بما تفعل ! وما تعاقبش حد بشئ انت ممكن تعمله ..
- فوجب لله تعالي الصدق واستحال عليه الكذب :)
-وايضا .. رسل الله الذين هم افضل خلقه .. كلهم يجب لهم الاتصاف بالصدق .. فكيف لرسولٍ او عبدٍ ان يتصف بخلق عظيم كهذا دون اتصاف خالقه به .. :)
الله تعالي منزه عن كل نقص .. فاستحال عليه خلف الوعد او الكذب والعياذ بالله :)
كل دي حاجات بتقول ان ربك #صـــادق_الوعــــد بالدليل #العقلي :)
طيب بالنسبة للدليل #النقلي .. يعني الكتاب والسنه :)
ربنا قال في كتابه .. [ ومن أصدق من الله حديثا ] ، [ انه كان وعده مأتياً ] ، [ ان الله لا يخلف الميعاد ] :)
#وبالمشاهدة .. ربنا وعد نبيه بوعود كثيرة جداً في القرآن كلها تحققت :)
منها مثلا ما جآء في سورة #النصر [ اذا جاء نصر الله والفتح ورأيت الناس يدخلون في دين الله افواجاً فسبح بحمد ربك واستغفر انه كان توابا ] :)
الوقت اللي نزلت فيه السورة كان عدد المسلمين لسه قليل والمسلمين مستضعفين !
لكن ربنا وعد نبيه بالنصر وان فيه ناس كتير هيدخلوا في الاسلام ، وقد كان :) !
ومنها ان ربنا وعد نبيه في سورة #الضحي [ ولسوف يعطيك ربك فترضي ] :)
وقال ابن عباس في تفسير هذه الايه ..
والله لن يرضي محمد ومسلمٌُ من امته في النار .. واستدل به علي ان كل مسلم مصيره في جنة الخلد ان شاء الله وان مفيش مسلم هيخلد في النار :)
ومنها ما جاء في سورة #الفتح .. [ لقد صدق الله رسوله الرؤيا بالحق لتدخلن المسجد الحرام ان شاء الله آمنين محلقين رؤوسكم ومقصرين لا تخافون فعلم ما لم تعلموا فجعل من دون ذلك فتحا قريبا ] :)
النبي عليه الصلاة والسلام كان رأي رؤيا انه هيدخل مكة وانه طاف بالبيت هو واصحابه .. فلما راحوا مكة .. الكفار رفضوا انهم يدخلوها وتم وقتها صلح الحديبية والمسلمين رجعوا المدينة تاني من غير ما يحجوا !
اصاب بعضهم اليأس .. لدرجة ان سيدنا عمر بن الخطاب قال للنبي وقتها ''' ألم تكن قد رأيت انك تطوف بالبيت ونحن معك '' !؟
عاوز يقوله هو مش ربنا وعدك انك هتطوف بالبيت ! اومال فيه ايه !
فالنبي قاله ستطوف به :) النبي عند يقين في ربه حبيبه ❤
وبالفعل في العام اللي بعده راحوا وحجوا وتحقق وعد الله :)
ان الله لا يخلف الميعاد :) ❤
وغيرها امثلة كتير :)
هنلاقي طائفة من الناس بتقول طب دول انبياء وصالحين فأكيد ربنا هيوفي بوعده معاهم طبعا .. لكن احنا لا نستحق مثلا لذنوبنا او لقلة اعمالنا الصالحة !!
الرد بمنتهي البساطة :)
الله يعاملنا بما هو اهله وليس بما نحن اهله :)
ربنا صادق الوعد مش عشانك انت ولا عشان غيرك !!
لا عشان سبحانه يتصف بكل كمال ويتنزه عن كل مكروه !
وخلف الوعد من صفات المنافقين !! فكيف يتصف بها الخالق :) !
ده ربنا صدق #ابليس وعده .. وامهله الي يوم القيامه وبالفعل لم يعذبه حتي يأتي اليوم الموعود :)
نيجي بقي للنقطة الأهم ..
انت ليه بالرغم من ده كله . مش مصدق في وعود ربك ليك :)
لما قالك [ ادعوني استجب لكم ] ، [ اذكروني اذكركم ] ، [ وبشر الصابرين ] ... الي اخره :)
ليه يقينك فيه #ذبذبة .. انت والله من جواك متيقن .. بس هو #شيطان عمال يوهم فيك بحجة الظروف المستحيلة .. او بحجة تأخر الإجابة .. او بحجة انك ماتستاهلش كرم ربنا !!
بلاش تخليه يكسبك .. ان كيد الشيطان كان #ضغيفا :)
نيجي بقي علي اليقين في #الدعاء :)
❤❤