وصلت لتلك الشقه.... التي تقطن بها هي ووالدتها وابيها واخيها الصغير.... بعدما انهت ما امرتها ولدتها بشرائه....
دخلت المنزل لتجد ابيها.... يتحدث مع والدتها باهتمام.. لينتابها بعض الفضول ولكنها لم تهتم.... وهمت بلدخول لغرفتها ولكن اوقفتها والدتها...
وهي تردف بسعاده: تعالي يا نسمه يا حبيبتي.... عيزاكي في موضوع هيفرحك...
نسمه بستغراب: خير يا امه.. في حاجه...
سعاد بفرحه: كل خير انشاءالله.... المعلم عدوي الجزار طلب ايدك.... من ابوكي وابوكي وافق... مبرووووك يا عين امك..
قامت نسمه كمن لدغه عقرب.... لا تصدق ان والدها يفعل بها ذلك.... ويوافق علي ذلك البغيض.... من دون ان يأخذ رايها حتي...
لتردف بغضب: هو اي اللي وافق... هو انا جموسه عندكم عشان تجوزوها.... من غير ما تاخدو رائيها في الموضوع...
لطفي بغضب: وانتي هترفضي ليه... وهو عدوي يتعايب في ايه راجل وبيشتغل وكسيب... واكمل بتهكم واضح .... مش زي العاطل اللي انتي حباه.... و وبتجري وراه..
نسمه بغضب: برضو مش هتجوزو... والعاطل اللي انت بتتكلم عنو دا بنسبالي.... بميه راجل كفايه اني بحبه وهو شاريني...
لطفي بغضب وهو يصفعها علي وجهها: اخرسي يابنت الكلب يظهر اني.... معرفتش اربيكي بس والله العظيم لكون مربيكي من اول وجديد.... وخطوبتك من المعلم عدوي الخميس اللي جاي.... برضاكي غصب عنك هتتجوزيه.... انتي فاااهمه..
غادر والدها المنزل بعد ان جرحها بكلامه المهين لها.... حتي والدتها لم تطيب خاطرها وتركتها كان شيء لم يحدث لها...
وضعت يدها علي وجنتها بالم.... وحزن لا تعرف ماذا تفعل فهي تكره ذلك الشخص... ولا يمكن ان تربط حياتها معه....
ولكن ماذا ستفعل امام امر ابيها... فمهما حدث لايمكن ان تكسر كلامه... وترمي به عرض الحائط....
فكرت كثيرا لم تجد الا حل واحد وهو........
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~عند محل الجزاره....
كان جالس امام محل الجزاره.... الخاص به وامامه تلك الارجيله( الشيشه يعني 😂😂 ) ينفث دخانها بشراهه...
و ابتسامه سمجه علي شفتيه....ينظر للماره بتهكم وكانه ملك او ماشابه... ليلمح المعلم لطفي اتي اليه ليبتسم بانتصار....
المعلم عدوي بخبث: هاا يا سيد المعلمين.... نقول مبرووك...
المعلم لطفي بحزن: مبرووك يا معلم.... انشالله خطوبتك علي بنتي.... الخميس اللي جاي..
المعلم عدوي بفرحه وخبث: تمام وانا زي ماوعدتك.... اول ما اتجوز نسمه هقطع الوصلات.... اللي بينا اااه اومال اي دا احنا هنبقي اهل....
أنت تقرأ
البنطلون المسحور { مكتمله}
Humorنوڤيلا قصيره... تدور احداثها حول شاب يدعي "عبدلله" يجد بنطال مسحور يخفي كل من يرتديه وتبدأ بعدها عجائبه مع ذلك البنطال...