Kelas

16.2K 38 2
                                    

Hari ini, minggu kedua kami pelajar tingkatan satu berada disekolah menjalani pembelajaran. Tasha menduduki kelas kedua iaitu kelas tingkatan 1 biru. Tasha juga bernasib baik sebab dapat duduk semeja dengan zalikah, jadi senanglah baginya kalau-kalau ada kepentingan lain yang diperlukan. Dalam kelas tersebut, pelajar cuma seramai 30 orang terbahagi kepada 14 perempuan dan 16 orang lelaki ☺️.

Hari pertama pembelajaran kami ialah subjek bahasa melayu (BM), subjek ni subjek favourite ku. Memandangkan aku memang jenis suka membaca dan menulis terus jadi favourite subject pula jadinya 😂. Cikgu yang mengajar memberitahu namanya ialah Hayati, Puan Hayati sudah berkahwin hampir 3 tahun mempunyai seorang anak lelaki berumur 2 tahun. Suaminya bekerja sebagai cikgu di sekolah rendah, iaitu sekolah rendah Sk ******. So waktu pagi memang masing-masing sibuk mengajar, hanya selepas jam 1 baru mereka suami isteri ada waktu bersama. Jadi waktu mereka bekerja penjagaan anak akan diurus oleh ibu kepada cikgu Hayati. Wah, lengkap kan biodata diri cikgu Hayati nyatakan untuk sesi pengenalan kami pagi ni. Bagiku, cikgu Hayati seorang yang tegas walaupun lemah lembut. Sesudah berkenalan kami diberi penerangan berkaitan apa yang perlu disedia untuk keesokan hari sesi pembelajaran, kami juga sempat diberi homework.

2 jam masa berlalu, kini subject pembelajaran kami bertukar kepada Mathematics (M3/Maths) kali ini cikgu yang mengajar seorang cikgu lelaki yang bernama Ahmad, cikgu Ahmad masih bujang jadi pengenalan diri agak singkat cuma dia ada beritahu kami umurnya tahun ini 26 tahun. Ramai pelajar perempuan yang bersuara mendengar umur yang dinyatakan olehnya. Setelah perkenalan kami juga diberitahu apa yang perlu disediakan untuk menduduki kelas yang seterusnya.

Kringg.. Kringg..

Kedengaran bunyi lonceng berkumandang menandakan waktu rehat telah tiba. Aku dan ikah pun bergerak keluar dari kelas menuju ke kantin yang hanya selang beberapa bangunan dari bangunan kelas kami. Semasa perjalanan kami agak sibuk berborak, yalah kami pun agak rapat setelah beberapa hari bersama. Aku sangkakan dalam sekolah ni tiada budak-budak nakal yang akan bersuara sumbang untuk mengganggu pelajar baru seperti kami. Dalam perjalanan aku berdoa semoga aku dan ikah tiada penggangu seperti pelajar perempuan lain diganggu oleh senior kami. Bukan lah senior sangat, baru tingkatan 2 😂😅. 

Sesampai saja aku dan ikah dikantin, tiba-tiba ada beberapa orang pelajar mengusik aku dan ikah. Saja hai-hai, kalau kita tidak layan mulalah cakap kita ni sombong. Aku peduli apa? Bukan urusan dorang kalau makanan kantin habis.

Aku membeli makanan dalam tapau, nasi ayam kari. Waktu ni terasa lah makanan tu agak mahal walaupun cuma RM2.50, sebab masa ni kewangan agak merundum maklumlah belum pandai simpan duit balanja. Apa yang dipegang itulah yang habis dibelanjakan. Kami makan di meja kantin, dalam meja tu ada lagi dua orang pelajar. Aku tidak tahu lah orang tu pelajar mana mungkin senior kami, masa ni pun aku dan ikah belum fasih mana satu senior dan junior macam kami.

Selesai makan kami terus ke kelas, sambung ke pembelajaran seterusnya iaitu subject bahasa inggeris (BI). Subject ni pun bukan subject favourite aku, mungkin dari segi pembacaan atau sebutan suku kata yang kadang bila aku sebut jadi pelik 😅. Kalau ikah dia semua pun boleh sapu, penggunaan kata Englishnya pun tiada masalah. Cikgu kali ini pula juga seorang lelaki yang bernama Daud, Encik Daun sudah berkahwin beranak 4. 3 perempuan dan 1 lelaki. Umurnya sekitar 40 tahun, baik juga orangnya mengajar penuh sabar.

Setelah beberapa jam sesi pembelajaran berlangsung. Kini waktu pulang telah tiba, aku dan ikah berjalan menuju ke pondok menunggu kenderaan ibubapa. Selain aku dan ikah ada seorang lagi yang kadang-kadang akan join kami berborak, aku jarang bersama dengan Amy sebab dia ni ada geng sendiri, semua ada 5 orang. So aku memang kurang bergaul dengan amy kecuali masa sampai sekolah dan balik sekolah.

Sampai dirumah kira-kira pukul 1pm juga lah yalah kena hadap jem sekitar jalan menuju kesekolah makan masa 10 hingga 15min, perjalanan dari sekolah ke rumah tidak sebenarnya hanya 15min kalau tidak banyak kenderaan diatas jalan raya.

Tasha : Assalamualaikum mak.
Mak : waalaikummussalam, masuk lah. Pintu tidak berkunci.

Aku pun masuk, terus ke dapur.

Tasha : mak, mak masak apa hari ni?
Mak : ada ayam masak kicap pedas manis dan sayur kubis sos tiram.
Tasha : wah ! Makanan favourite sha lah hehe
Mak : haa makan lah pergi basuh tangan
Tasha : eh orang mahu naik atas bersihkan badan dulu. Panas lah, lepastu baru sha makan 😘
Mak : ahh yalah-yalah. Nanti jangan lupa turun makan

Aku terus berlalu tanpa berkata apa-apa, naik keatas sempat aku tengok bilik adikku Firdaus. Pintunya terbuka sedikit, mungkin sedang ulangkaji. Nanti habis mandi baru tengok dia lah. Aku masuk ke bilikku dan mengunci pintu, ku letakkan bag ku diatas meja. Aku mandi, air mandi yang mencurah dibadanku sangat-sangat memberi kesan keselesaan yang menyenangkan. Ikutkan hatiku mahu saja aku mandi berjam-jam. Tapi aku matikan niatku kerana perutku sudah mula berkeroncong lapar.

Aku mengenakan baju t-shirt lengan pendek dan seluar track suit panjang. Ku sikat rambut, lalu keluar. Aku menuju ke bilik adikku Daus, ku buka pintunya sedikit menambah keluasan bukaan pintu biliknya. Ku cari kelibatnya dan aku nampak dia duduk di kerusi meja belajarnya. Aku memanggil dia

Tasha : Daus
Firdaus : yah, kak ? Sambil mendongakkan kepalanya melihat kakaknya yang berada dipintu
Tasha : kau sudah makan daus ? Kalau belum jomlah turun maka
Firdaus : sudah tadi kak, tidak sempatlah tunggu kakak lapar betul tadi
Tasha : ohh, kalau sudah. Tidak apalah, kakak turun dulu
Firdaus : okay kak, sorry eh

Aku melayan makanan ku dengan begitu berselera, mak ada di ruang tamu berehat sambil membaca akhbar pagi tadi. Hampir 20min aku makan, memang sedap masakan mak ni. Selesai makan aku mencuci pinggan mangkuk yang aku gunakan tadi.

Mesti kamu boring kan baca ? Sorry k, baru belajar mengarang cerita. Bytheway, saya orang sabah so kadang penggunaan bahasa bercampur aduk dengan bahasa melayu dengan bahasa melayu sabah saya. Mungkin bab seterusnya saya akan skip, sebab kalau setiap bab saya cerita pasal hal sekolah mesti kamu boring kan so saya skip sikit-sikit supaya cepat sampai ke bab yang ada scene sex atau romantic.



Remaja 'Remaja Dan Nafsu Mana Satu Pilihanmu?' Where stories live. Discover now