روايـه 'عندما يعشق الحجر'💙
الفصل العشرين '20'💙
لسا الحال كما هو علية اسلام حالته شوية تسوء وشوية تبقي احسن ويقدر يتكلم بدر وباقي الشباب اخدين احتياطاتهم واسلام امرهم يجيبوا حراس يحرسوا المكان احتياطي وبالذات مروة تحسبنا لاى ضربة من اى حد بالذات ان الكل ما صدق وقوع اسلام .
مروة وهي قاعده جنب اسلام وبتتكلم بعصبيه ونرفزه واسلام مبتسم وبيتفرج عليها ..
انا مش مطمنه وانتو عاملين كل ده اسلام صارحني ف حاجه تانيه انا معرفهاش صح مش معقول الل بتعملوه حراسة ف كل مكان كل ما اجي اخرج من الجناح الاقي اتنين زي الباب ماشين ورايا ولا المافيا الدكتور بكلمه كان خايف مني انت متخيلل!! الممرضه هبه الل اتعرفت عليها من ساعه ما انت جيت المستشفي البنت كانت بتكلمني عادي الوقتي بتشوفني بتخاف وتلف وشها الناحيه التانيه انا هشد ف شعري منكك انت بتبصلي كده لي انت عاوز تعصبني اكتر صح !!اسلام مسك ايدها وشدها بهدوء ناحيته ولف ايده حولين وسطها وحضنها شوية لحد ما هدتت .
اي رايك لما نسمي بنتنا الاء!!
مروة بصتله بصدمه ..
اي بتقول اي!!
اسلام ببراءه ..
نسمي بنتنا الاء.
مروة بعصبيه ونرفزه..
انت بتفكر ف اييييي وانا بقوللل اييييي بنت مين ونيله مين بقولك شوف رجالتك الل انت حاطتهم برا دول ووبعدين عيال مين الل بتفكر فيهم مش لما يجوا الاول نبقي نشوف ال...مروة سكتت وغمضت عينها بصدمه من كلامها ف تفكيرها..
هما مين دول الل يجوا احييييه انا بقول اي يارب ميكونش اخد باله يارب لا ييارب.فتحت عين وقفلت عين لقت اسلام بيبصلها بمكر كده ..
قفلت عينها تاني ..
اسلام بمكر وهو بيضحك..
طب ما نجيبهم اي المشكلهمروة فتحت عينها وبكسوف..
انت مش محترم انا ماشيه اصلاا.وسابته ومشت ..
اسلام وهو بيضحك ع كسوفها..
خدي بس وتعالي قوليلي هنجيب مين وازايمروة وهي بتقفل الباب.
يعم بقا يعم انا م هكلمك تاني ._____________________
اهل محمد واية كانوا هيأجلوا الفرح بس اسلام اتصل بيهم وقالهم لا وكل حاجه هتتم ف نفس الوقت عادي وبعد الحاح من اسلام وافقوا وفعلا اسلام كانت حالته بدات تتحسن بشكل كبير وكانت اسماء وكل دكاتره المشرفين ع حالته شايفين ان وجود مروة جنبه حافز لاسلام عشان يقوم ويبقي كويس.
اسر وكريم ومحمد وبدر دخلوا ع اسلام اوضته والبنات كانوا قاعدين ف الاوضه التانيه..
كريم بمرح..
ابوو الكباتين ي جامدد م هتقوم بقا يبطل..اسرر بنفس طريقه كريم..
يسطاا وحشتنا بالله.بدر معاهم بالمره..
انت هتفضل قاعد كتير كده قوم وانا هدمركك ف الدومينو.