___________________________
(الفصل التاسع)
جالسه علي مكتبها واضعه يدها علي خدها وبالاخري احد اقلام الرسم الخاصه بها… تحاول الانتهاء من بعض الرسومات الغير منتهيه والتي تحدق بها في شرود وصوت نجاة التي تعشقه يصدح خلفها ….
"حبيبي …حبيبي ...
حبيبي اه من حبيبي ..اخذ يتاملها قليلا وهي شارده….تذكر تلك المقابله مع الطبيبه النفسيه بالمشفي … حيث لم يستطيع مقاومه رغبته في معرفه سبب خوفها من السماح له بالتقرب منها ودفعه بعيدا عنها…
"فلاش بالك…
جالس امام سيده في العقد الرابع من عمرها تتابعه من خلف نظارتها الطبيه …. قائله :
-استاذ حمزه !… انا فضلت اني اقابل كل واحد فيكو لوحده عشان دنيا تقدرتتكلم براحتها من غير ما يكون في سبب تخاف تحكي منه ….
اومأ لها متفهما دون ان يردف بشئ …. لتعاود هي مكمله:
-بص يا استاذ حمزه ….ببساطه شديده جدا…. مطلوب منك تحسسها بالامان …. دنيا اتعرضت لمشاكل نفسيه كتير بسبب باباها ومامتها …
سكتت وهي تتامل ملامحه التي يظهر عليها الاهتمام الشديد ….لتعاود حديثها:
- والد دنيا … كان بيخون والدتها …. وانتهي الامر الي انه اتجوز علي والدتها وساب دنيا ومامتها من غيرما يسال عليهم او حتي يقوم بمهامه كوالد وزوج مسئول ويصرف عليهم ….. وطبعا والدة دنيا اشتغلت كتير عشان تصرف عليها وعلي تعليمها …. لحد ما ماتت ..كل الي قولته ده انا ميجيش ربع الي دنيا حكيته عن المشاكل والخناقات بين والدها ووالدتها.. والي كمان والدتها شافته عشانها …. انا طبعا استاذنتها اني هحكيلك وهي وافقت …..
لا يصدر اي فعل وكانما جمد في مكانه ….يستمع لها باهتمام شديد واستنكار لما يسمع ….. شرد وهو يفكر فيما عليه ان يفعل ليثبت لها انه ليس كوالدها …. انه لن يصبح مثله …. قاطعت شروده …
-حمزه ؟! ….
انتبه لها ….لتردف:
- حسسها بالامان …. هي عارفه انك بتحبها … انت اثبتلها كده فعلا اتجنن في حبك … اعملها مفاجات كتير … غير عليها …. اهتم بيها وعاكسها حتي لو نهرتك وحاولت تبعدك عنها …. ابدع ….
انهت كلامها بابتسامه غايه في الرزانه والهدوء:
- ابدع في حبك يا حمزه.
تنفس بقوه امامها ….وهو يبتسم لها …
لتباغته هي بما يدور بداخله :
- الطريق طويل هاه …. عارفه انك استحملت كتير …. بس خلاص هانت … قربت توصل يابطل ….
أنت تقرأ
مثلك انت
Romanceالرواية عن هو الفارس بتاع الاحلام الي بتمني يكون حقيقي... عن يوسف ومازن وحمزه ... فيها حاجات كتير حقيقيه ... اجزاء مني واجزاء من ناس جزء من حياتي ... بكتبهم وبكتبني!.. معظم العلاقات الي بين الابطال كان الحاجز الوحيد فيها هو" الخوف " .. الخوف ممكن ي...