Bab 1

166 15 1
                                    

"Atuk! Pasu bunga ni nak letak mana?" soal aku.

"Letak jer kat depan tu," balas tok Aba.

Aku terus mengangkat pasu bunga matahari dan susunkan pasu tu dengan pasu-pasu yang lain. Aku meregangkan badan aku sepuasnya. Lega!

Hai! Nama aku Boboiboy. Budak 10 tahun yang masih mentah dalam dunia bulat ni. Ceh ayat!

Aku bukannya orang kaya. Duit dari hasil jual air koko Tok Aba pun cukup-cukup untuk kami dua orang makan. Takde benda yang seronok yang nak diceritakan. Kecuali aku ada keluarga yang gembira.

Tok Aba ni lah satu-satunya keluarga yang aku ada. Ibu aku dah lama meninggal dan ayah aku pulak dah menghilangkan diri entah ke mana. Aku sekarang tinggal dengan Tok Aba di Pulau Rintis.

Aku tak ada ramai kawan. Hm, siapa jer yang nak berkawan dengan aku kan? Budak kecil yang asyik menyusahkan orang jer kerja.

"Haa, dah siap dah ke? Kalau dah siap, pergilah minum dulu. Atok dah sediakan makanan sikit tu," kata Tok Aba. Tanpa lengah aku terus pecut ke meja makan. Lapar weyh!

Aku terus ambil pinggan dan potong kek coklat yang dibuat khas oleh Tok Aba kesayangan aku ni. Sedap gila. Boleh khayal weh kalau makan kek ni.

Sedang elok aku makan, tiba-tiba aku dikejutkan dengan bunyi guruh. Nasib baik tak tercekik. Tok Aba yang tengah makan di sebelah pun hampir luruh jantung akibat dentuman guruh tu. Iyelah, takde hujan atau awan mendung pun. Tiba-tiba jer guruh. Pelik kan?

"Boboiboy pergi ambikkan kain eh?" kata aku tanpa perlu disuruh. Rajin kan?

Aku terus ambil baldi dan bergegas ke luar rumah. Tengah-tengah elok nak ambik kain tu, aku perasan ada seekor kucing tengah tenung aku lama.

Dah kenapa tenung aku?

Tanpa menghiraukan kucing tu, aku terus kutip kain yang tengah dijemur dan terus masuk ke dalam rumah. Ngeri bhai kena tenung dengan kucing... Entah apa aku buat pun tak taulah.

Masa semakin pantas berlalu. Malam sudah pun menjelma. Tok Aba pula tengah sediakan makan malam. Dan aku? Tolong hias jela hehe.

"Pelik jugak kan tok? Tiba-tiba jer guruh. Takde hujan pun!" kata aku.

"Ala biasalah tu, cuaca tak menentu kan?" balas Tok Aba. Aku pun mengangguk. Iye kan jela.

"Haa, kau tu! Dah siap kerja sekolah belum?" soal Tok Aba. Ehh Atok ni. Kita tanya dia, dia tanya kita pulak.

"Hmm baru jer siap tok. Boboiboy takdelah bijak mana, tapi harap semua jawapan betul lah.." balas aku acuh tak acuh. Aku hanya manusia biasa huhu.

"Hm, ada-ada je kau ni." Aku tersengeh. Aku terus ambil tempat duduk dan terus menjamah hidangan. Walaupun bukan diperbuat dari makanan mahal, tapi masih sedap dan kenyang!

Masa mengunyah tu, aku teringat sesuatu.

"Ohh! Tok! Tadi kan, waktu Boboiboy tengah angkat kain, ada kucing ni asyik tenung Boboiboy jer. Tak tau lah kenapa," ujar aku. Wajah Tok Aba nampak terkejut. Aku dah mula rasa takut.

Haa sudah. Kucing jelmaan setan ke apa?

"Dah tiba masa.." balas Tok Aba dengan nada sangat perlahan. Nasib baik telinga aku tajam.

"Kenapa atok?"

Tok Aba pandang aku dengan pandangan serius.

Sah, memang kucing jelmaan setan tu!

"Nanti kau taulah kenapa.." Tok Aba terus ambik makanan dan suap dalam mulut dia. Aku yang masih tak tau apa jadi ni hanya tutup mulut jer.

Makin pelik atok aku ni.

---

Boboiboy and The Unknown WandWhere stories live. Discover now