"Untuk opening, kita akan gunakan grafik 3D..."
"Buruk."
Zaya terdiam. Paparan skrin terus berputar namun suasana terasa sepi. Setiap mata memandangnya.
"Kalau ini apa yang kamu boleh bagi, rasanya apa yang saya bayar tu macam bayar zakat je."
Tak sampai seminit dia buat pembentangan, terus kena tolak. Tak boleh ke Cik Adelia tengok dulu sampai habis? Malu dia diperli sebegitu depan rakan sepejabatnya yang lain.
Majlis pembentangan diteruskan namun jiwanya terbang entah ke mana. Kecewa.
"Ya, mama?" Tak bermaya dia menjawab panggilan mama.
"Kerja memanjang. Berhenti kerja sajalah. Ma bukan nak duit Ya. Bila nak balik ni, Ya?"
Zaya mengurut pelipis. Mungkin hari ni 'just-another-bad-day'.
Sampai di rumah, pagar tertutup rapat. Zaya menggigit hujung bibir. Dengan malas dia keluar dari kereta dan membuka pagar dengan kasar hingga berdentang bunyinya.
"Yo, sabar yo!" Terpacul wajah Asif di muka pintu. Mengah dia berlari keluar dari bilik air bila dengar bunyi kereta Zaya. Habislah dia...
"Orang dah cakap pagar tak payah tutup." Zaya menjeling tajam.
"Menjeling, menjeling ku bertentang..." Asif menyanyi sambil melenggokkan tangan.
Bergegar pagar ditendang Zaya. Terdiam Asif dibuatnya. Garang!
Marah-marah Zaya, sudi juga masak spageti walaupun panaskan kuah daripada dalam tin.
"Terima kasih, intan payung free gift. Sedap awak masak kolaborasi dengan Prego."
"Makan." Zaya malas melayan. Sebelah kepalanya berdenyut. Bila stress, memang macam inilah.
"Berhenti." Tangan Asif tegak ke hadapan. Spontan Zaya berhenti menyuap dengan separuh sudu di dalam mulut.
"Okey, makan."
Zaya kembali mengunyah. Terkebil-kebil tidak faham. Meletus ketawa Asif. Seronok kenakan isterinya itu.
Melihat Asif ketawa sampai tersembur kuah di dagu, tahulah Zaya dia diperbodohkan.
"Lama tak makan guna straw, kan?" Zaya menekan nada suara.
"Opss... behave, behave." Asif merapatkan kaki dan kembali menikmati spageti yang masih berasap.
🍁
"Tak payah baliklah, Ya. Mujur Cip singgah semalam."
"Hah?" Dari bersandar, Zaya duduk tegak. Asif balik rumah mama semalam? Tanpa dia?
Bunyi motor Asif berderum memasuki laman rumah.
"Hai! Awak..." Asif tak jadi teruskan ayat bila pandangan Zaya menikam matanya.
YOU ARE READING
Autumn In Our Ship (Completed)
RomanceInspirasi dari kisah benar :') 'Autumn shows us how beautiful to let things go.' Aku merindukanmu. Namun ada sesuatu yang lebih besar dari rindu itu. Segaris luka. - Zaya 'Apapun yang terjadi, ku kan selalu ada untukmu. Janganlah kau bersedih, 'caus...