3 | Secret In Our Lies

142 20 9
                                    

Asif baring, menarik isterinya itu ke dalam pelukan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Asif baring, menarik isterinya itu ke dalam pelukan.

"Sorry, sayang," bisiknya.

Zaya mengawal nafas agar Asif tidak perasan dia sedang menangis. Dalam rajuk, dia merasa selamat dalam pelukan hangat lelaki itu selepas menghadapi situasi menakutkan tersadai di tepi jalan gelap tadi.

🍁


"Testing mic, one two three." Asif berdehem sambil menyangkut hujung hanger di telinga konon sebagai wireless microphone.

Zaya diam. Separuh merajuk, separuh sibuk membalas mesej di Whatsapp group pekerja.

"Saya nak tuju lagu, Bukan Diriku nyanyian Samsons." Asif mencapai ukelele.

"Setelah ku fahami, ku bukan yang terbaik, yang ada di hatimu..."

Zaya memberi pandangan bosan pada Asif.

"Okey tukar lagu. Deejay!" Asif memberi isyarat sambil membetulkan kedudukan hanger di telinga.

"Ketika mimpimu, tak begitu indah, yang pernah terwujud, ya sudahlah..."

Mengekek juga Zaya ketawa. Tak tahan tengok muka selebet Asif dengan sebelah seluar dilipat tinggi, tshirt putih dan rambut hitam lebat yang messy.

Asif tersenyum. Berjaya juga cairkan hati batu Zaya.

"Kenapa suka sangat lagu indie? Tangkap leleh, annoying," soal Zaya dalam sisa tawanya.

"Awak patut dengar sampai habis lagu ni."

"Penyanyi?"

"Bondan Prakaso."

"Pondan Perkeso?"

Meletup ketawa Asif, terbahak-bahak macam hilang akal. "Sampai hati awak pondankan penyanyi kesukaan saya."

"Salah sebut ke?" Zaya bertanya polos sebelum terkaku apabila Asif ke hadapan, mengusap kepala dan menolak rambutnya ke belakang.

"Awak cantik bila lepas rambut macam ni," perlahan Asif mengucapkannya.

Zaya terkebil-kebil dengan hati yang berdegup tanpa arah. Sudah 3 tahun mereka berkahwin, takkanlah masih berdebar.

"Happy anniversary, Nurmazaya."

Mereka berpandangan dengan senyuman yang paling indah. Mungkin satu tempoh yang pendek bagi orang lain tapi tidak bagi mereka.

Autumn In Our Ship (Completed)Where stories live. Discover now