Asfan dan Shahrun bersama-sama melihat senarai nama pelajar yang ditampal pada Main Board. Setiap pelajar sudahpun ditentukan kelas masing-masing. Terdapat 7 kelas untuk setiap tahun, semua kelas hanya diletakkan nombor. Bermula dengan kelas 1-1 tahun satu, hinggalah kelas 3-7 tahun 3.
" Kau pun kelas 1-5 jugak ke? " tanya Shahrun kepada Asfan. Asfan mengerutkan dahi sebentar untuk mencari namanya yang tidak dia jumpa dari tadi.
" Haa ni, kelas 5 jugak " Asfan menuding jari ke arah namanya.
" Cantik! Jom pergi kelas. Aku tak sabar nak cari awek baru ni "
" Kau biar betul? "
Tiba-tiba langkah Shahrun terhenti. Dia menundukkan wajahnya ke bawah. Langkah Asfan juga ikut berhenti setelah dirinya sudah berada di hadapan sedikit.
" Kenapa ni? " tanya Asfan musykil.
Shahrun mula mendongakkan kepala. Matanya mulai berkaca, lama kelamaan jatuh menitik air matanya ke lantai. Dia membuka mulutnya seakan ingin meraung, namun laju Asfan hentikan dengan menutup mulutnya.
" Weh kau kenapa ni? "
" Asfan...sebenarnya..." Shahrun mengesat air matanya seketika.
" Aku dah lama single " sekali lagi Asfan menutup mulutnya sebelum suasana panik tercetus.
" Naharam budak ni. Aku ingatkan apa lah. Dah la jom gi kelas, kita cari awek baru untuk kau kat sana " ujar Asfan memujuk.
Mereka terus berjalan di sepanjang koridor, mengharungi lautan pelajar yang sibuk mencari kelas masing-masing. Di tengah kesibukan, Asfan melihat papan tanda 'Kelas 1-5'. Dia dan Shahrun mempercepatkan langkah, dan akhirnya tiba di situ.
Mereka melangkah masuk ke dalam kelas. Asfan mengambil tempat meja kosong yang berada di sebelah tingkap. Shahrun mengambil meja bersebelahan dengannya.
Sedang Asfan membetulkan kedudukan mejanya yang senget, kakinya secara tidak sengaja tersepak kerusi milik pelajar yang duduk di hadapannya. Tangan pelajar itu yang sedang menulis, tergerak ke hadapan. Secara tidak langsung merosakkan penulisannya. Pelajar itu melepaskan keluhan kecil.
" Eh sorry, saya tak sengaja " Asfan meminta maaf. Namun nada suaranya berbunyi agak sinis, pelajar itu rasa seperti maafnya tidak ikhlas. Dia menoleh ke belakang.
" Lain kali jaga-jaga sikit boleh tak? Ish! " marah pelajar itu. Nada suaranya sedikit tinggi, namun tidak sampai ke tahap menjerit.
Asfan mengerutkan dahi, memberi reaksi muka seakan tertanya-tanya. Dia memandang Shahrun yang duduk bersebelahan.
" Aku dah minta maaf kot? "
" Biasalah tu, fan. Orang perempuan memang emosi tak menentu. Hari ni dia cakap dia sayang kita, esok dia cakap dia benci kita " balas Shahrun secara berbisik.
" Kau bukan single ke? "
" Tak perlu ulang buat kali kedua, fan. Hal relationship ni isu sensitif bagi aku "
Serentak dengan itu, seorang wanita berkaca mata masuk ke dalam kelas bersama sebuah kotak berwarna biru. Suasana yang tadinya riuh kini menjadi senyap seketika.
Pakaian formal wanita itu yang berlainan membuatkan para pelajar berfikir dia adalah seorang guru. Tanpa membuang masa, guru itu mengambil pen dari dalam poket bajunya dan terus menulis di papan hadapan.
Mereka sedikit terkejut apabila guru itu mula menulis di hadapan. Papan putih itu tidak seperti sekolah lama mereka. Namun seperti papan digital yang diprogram segerak bersama pen khas yang berada di tangannya. Seusai dia menulis, dia menukar tulisannya itu menjadi warna hijau terang. Mereka yang berada di dalam kelas kagum melihat kecanggihan teknologi itu.
YOU ARE READING
STUDENT'S POINT
Teen FictionMalaya's Elite School(MESC) merupakan sekolah elit yang pertama dibina di Malaysia. Prestij, kluster dan kemewahannya berjaya memukau mata marhaen. Namun, hanya yang terpilih bakal menjejakkan kaki. Asfan dipilih tanpa pernah meminta, seorang insan...