EINZELGANGER - CLAW 4

103 11 9
                                    

Kau berpura tenang di hadapan Diyana. Kau tak mahu dia turut panik. Hanya Allah yang tahu betapa menggelabah kau sekarang. Ya, kau menggelabah! Ini sepatutnya cerita mengenai kau si biseksual. Bukannya kisah superhuman!

Eh.

Lupakan itu dahulu. Kau mundar-mandir di koridor. Agaknya kau tak perasan? Agaknya Wafiey ada kembar? Agaknya apa sekarang ini? Kau pun tak tahu.

Kau menyeluk poket, buntu.

Tangan kau tersentuh sesuatu. Ah, apa ini? Kau keluarkan.

Gula-gula Cadbury.

Teacher Noriah! Pantas, kau meluru ke blok pejabat. Menaiki tangga yang berpalang besi hitam terukir dedaun. Blok pejabat sahaja yang memiliki palang itu, mungkin kerana blok pejabat ini belum pernah diubah suai.

“Teacher Noriah!” Kau menyerbu ke dalam bilik guru.

“Astaghfirullah, Izzat. Terkejut saya. Kenapa ni?” wanita itu sedang duduk menaip di komputer. Guru –guru lain menjenguk. Terkejut dengan kau yang tiba-tiba menyerbu masuk.

Ah, baguslah. Sekarang apa? Kau terkulat-kulat. Kau selalu macam ini. Bertindak tanpa berfikir.

“May I… speak to you in private?” kau berbisik.

Teacher Noriah mengangkat keningnya dingin.

“Well. It’s about… the boy.”

“Oh!” Teacher Noriah bingkas bangun. “I see. Mari Izzat. Ikut saya.” Ujarnya. Kau ikut perempuan setengah abad berjilbab labuh itu, ke pantri bilik guru. Kau terkebil-kebil. Merangka apa patut ditanya.

“Duduklah.” Wanita itu berkata ringkas. Kau menurut. Teacher Noriah membuka peti sejuk satu pintu, mengisi jus oren ke dalam cawan. Dihulurkan kepada kau.

“Yes. Tell me Izzat. Ada apa dengan ‘dia’?”

Kau mengerutkan kening. Merenung meja.

“Sebenarnya teacher, saya nak tinjau rumah dia. Kot, dia ada masalah keluarga?”

Teacher Noriah mengangguk.

“Good idea Izzat. Tapi saya tak boleh dedahkan maklumat peribadi pelajar saya.” Dia menghela nafas. Ah. Macam biasalah Teacher Noriah. Etika kerja dahulu.

“Tetapi, mungkin kamu boleh tanya Kak Ros. Dia tinggal di kawasan kejiranan Wafiey.” Teacher Noriah mengenyit mata.

Kau tersenyum.

Lantas, selepas kau dipaksa menghabiskan jus oren di dalam cawan; (juga kau dilarang membasuh cawan itu, Teacher Noriah mula memandang kau dingin bila kau berkeras mahu membasuh juga), kau meluru ke bilik ‘cleaner’ selalu berehat. Dahulunya bilik itu adalah stor. Biasanya, kakak-kakak cleaner ini akan rehat-rehat dulu, berbual sebelum pulang. Harapnya, Kak Ros adalah lagi.

Kau menjenguk bilik itu. Ada sekumpulan wanita sedang sibuk menelek katalog Avon. Yang lelaki sedang berbual rancak. Kau nampak pakcik kau sedang duduk menghisap rokok di sudut bilik.

Bingo. Kak Ros ada.

Kau melangkah masuk dengan muka bersahaja. Tetapi kau menggelabah sebenarnya. Bagaimana mahu bertanya – tanpa menimbulkan persoalan?

Kau menuju ke beg yang kau simpan. Pura-pura mengemas mahu balik.

Kau berdehem. Mahu mulakan ayat.

“Teruk ya budak Fifi tu kena belasah dua tiga hari lepas. Kau ada kan masa tu, Izzat?” Pakcik kau tiba-tiba bersuara.

Kau memandang pakcik kau dengan pandangan berterima kasih. Pakcik kau, yang tak tahu menahu agenda kau – memandang kau aneh.

“Kau dah kenapa?”

EinzelgangerWhere stories live. Discover now