"Ehh,, eima !!" Jerit edryna. Fatimah yang baru saja keluar daripada kereta segera berpaling . "Wehh edryna! Bapak lama sia tak jumpa kauu" katanya lalu memeluk erat edryna. "Ehemmm" batukan palsu daripada belakang disedari fatimah. "Eh weh edryna.. aku gerak lu ah.. adik aku ni semak nak ikut.." katanya lalu mengeluh mengenang nasibnya kerana perlu membawa adiknya yang baru sahaja didaftar sebagai murid baharu di sekolah itu. "Wehh nj ke adik kau yang baru nak pindah sini tuu?" Tanya edryna gembira. Si adik fatimah, danial hanya tersenyum angguk . "Hensem siaa adik kau.." kata edryna lagi sambil menolak sikunya. "Eh nanti kan dah sekolah sini.. jangan nakal nakal macam kakak tau.. kan nak pt3 an tahun ni.." usik edryna sambil memandang danial itu. "Eii dah dah.. aku nak gerak lu.. nanti jumpa kat dewan au.. bagi aku settle budak ni lu" kata fatimah lalu meninggalkan edryna . Sambil berjalan dengan danial .. fatimah membebel. "Kau la ni.. time time ni laa .. nak pindah. Tak boleh ke habiskan je terus pt3 kat Sekolah kesayangan kau tu" kata fatimah .matanya bergerak melilau sekolah lamanya itu. Rinduu jugak nak sekolah seloroh hatinya. "Laa akak. Danial bukan apa au. Mama dengan papa yang suruh , danial ikut je lah" kata adiknya mencebik sambil tersenyum senyum memandang setiap pelajar perempuan yang lalu disebelah mereka. "Eh kauu.. takyah nak senyum senyum sangat ah.. aku tahu kau couple aku tumbuk kau." Bebel fatimah lagi sambil tangannya mula mencari cari sesuatu di dalam totebagnya itu. Danial berhenti . Dia melihat kakaknya yang berjalan terus tanpa melihat arah. "Kak!! " jerit danial. "Eii kau nak apee?!" Marah fatimah lalu mengangkat mukanya daripada totebagnya itu. Dia terkejut. Dia berada betul betul di hadapan tandas guru lelaki. Fatimah terus lari ke arah danial yang berada di belakang. "Lahh kah ni,, asal tak cakap aku termasuk tandas cikgu tadi." Bebel fatimah lagi. "Akak yang jalan tak tengok depan.." cebik danial sambil membetulkan tali leher sekolah nya.
____
"Akak cari ape senarnya ni.. duk selongkar selongkar tu.." kata danial. Penat aku tunggu dia ni seloroh danial dalam hati. "Ala takpelah .. ha jom pergi pejabat" kata fatimah lalu menarik lengan adiknya menaiki tangga.
Tingg!
Bunyi loceng pintu pejabat berbunyi menandakan ade tetamu memasuki ruangan pejabat itu. "Wow.." kata danial tersengih sengih. "Batak gila.. setakat bunyi loceng ni kat 7 eleven ade" kata fatimah pelik dengan perangai adiknya yang terlebih teruja itu. Mereka berdua lalu duduk di ruangan menunggu. Fatimah hanya termenung teringat segala kenangan di sekolah lamanya itu. Pejabat ni merupakan antara tempat yang sering dikunjunginya memandangkan dia merupakan salah seorang murid yang bermasalah dahulu. "Kak.. budak budak kat sekolah ni lawa do" kata danial memecahkam kesunyian. "Memang ah macam aku an" kata fatimah lalu tersenyum. "Apa kak? Tak dengar ah" kata danial lalu memeriksa buku buku di dalam begnya itu. "Adehh!!" Jerit fatimah. Sape pulak yang tarik rambut aku ni. Kuangaja gila katanya dalam hati . Fatimah memusingkan badan ke arah kerusi belakang . Pada mulanya dia blur kemudian dia menggosok matanya beberapa kali. 'Serius lah.. ' kata fatimah dalam hati . Dia tersenyum gembira lalu menjerit . "Adam?! Adam an?!" Jerit fatimah gembira. Si lelaki itu hanya mengangguk tersenyum.
YOU ARE READING
Beza antara kita
Short StoryFatimah merupakan seorang pelajar perempuan yang sangat nakal. Meskipun begitu, kepandaiannya tiada tandingan. Semua guru di sekolah mengakui bahawa mereka sudahpun penat melayan karenah nya yang nakal begitu namun tetap sabar kerana kepandaiannya y...