Prolog

19 6 1
                                    

"Emotionless is the best way to make your enemy become scare"

Kata-kata tu masih aku sematkan dalam kepala otak aku. Seperti sekarang aku tak menunjukkan sebarang emosi di hadapan dia. Bagaikan tak terkesan dengan berita yang dia sampaikan baru je tadi.

Aku tau lambat laut, aku tau juga tentang berita ni.

"Kau tak goyah macam dulu. Kau dah berubah"

"Kenapa? Kau takut dengan aku?"

"Mungkin ya. Mungkin tak."

"Cahaya Qaisara yang 4 tahun lepas dengan Cahaya Qaisara sekarang berbeza. Aku bukan budak mentah yang kau boleh buat sesuka hati kau." Aku tersenyum sinis. Aku nampak muka dia merah. Tanda dia marah.

" Mati. Aku memilih untuk menjadi orang yang mati. Itu janji aku ketika 4 tahun yang lalu. Tetapi aku pelik, kenapa sekarang aku tak mati? Aku menjadi orang yang mempunyai harapan pula?" Suaranya mengejek bagaikan mengejek aku. Tersentak
aku. Itu diari aku. Macam mana malaun ni jumpa diari aku.

Mati. Ya itu adalah cita-cita aku. Orang lain bercita-cinta untuk menjadi polis, peguam dan sebagainya. Tetapi aku memilih untuk mati.

" Diamlah kau tak guna! Kau jangan kurang ajar dengan aku. Kau tak layak untuk cakap macam tu dengan aku sedangkan kau tak tau apa apa tentang aku!" Walaupun dalam keadaan lemah dan terikat aku naikkan juga suara aku.

" Sial kau perempuan" dia menampar muka aku. Terteleng juga la muka aku ke kanan.

Pening kepala aku. Dengan tambahan dah 5 hari aku menjadi tahanan dia. Darah yang mengalir dari kepala pun dah kering. Bau aku seumpama ikan yang hanyir. Bau darah.

"Tampar la aku. Pukul la aku macam banyak mana kau nak. Kalau dulu aku boleh terlepas dalam cengkaman kau, takkan sekarang pun tak boleh." aku menyinis. Dia diam sekejap.

Sehinggalah dia hanya senyum. Sangat sinis.

" Aku mengaku kau memang berani. Tapi kau jangan risau. Berani kau ni hanya sekejap je. Because i think you have to say goodbye to your baby for the last time." Membutang mata aku. Badan aku menggigil.

Apatah lagi dia menuju di meja depan aku dan mengambil kayu besbol. Aku cuba yang terbaik untuk meleraikan ikatan di belakang kerusi. Walaupun sakit yang hanya tuhan je tahu, aku teruskan juga sampai aku terjatuh dengan kerusi.

"Aduh.." aku melihat derapan kaki mula muncul di mata aku. Dia membetulkan kedudukan aku.

"Sayang, kenapa ni? Jangan menangis. Memang sayang kena ucapkan goodbye dekat bayi ni" dia mengelap air mata aku. Aku sendiri pun tak sedar bila masa air mata ni jatuh. Yang pastinya dalam otak aku sekarang ialah aku kena selamatkan anak aku juga.

Tanpa membuang masa dia menghayun kan batang besbol ke arah aku.

"No! Ya Allah jangan.. Luth !" Aku menutup mata. Berdoa supaya Allah menyelamatkan anak ini.

Pap!

Setelah Perginya DiaWhere stories live. Discover now