Bab 2

10 5 0
                                    

"Assalamualaikum. Ibu! Oh ibu! Ibuuu!" aku pergi ke sekeliling rumah. Mana pula ibu ni. Hinggalah aku nampak ibu menyiram pokok bunga. Haih nak maghrib pun masih siram lagi.

Ting! Idea jahat mula datang. Hehe

Aku pergi ke bilik stor. Sebelum tu tinjau dulu ibu dah habis siram bunga ke belum. Kalau dah, tak jadilah rancangan aku ni. Aku selongkar dekat almari.

Mana ni. Cari punya cari dah jumpa. Gunting di atas rak aku capai.

"huu~huuuu~ puan Sakinah ~" aku menyorok di belakang pokok besar.

puan Sakinah menoleh.

"Macam ada orang panggil nama aku tadi." Dia tengok sekeliling takde siapa. Perasaan dia je kot.

"Sakinah binti Sazali. Kenapa tak ziarah ummi" Puan sakinah berhenti menyirap bunga.

"Rumah ummi? Bukan ummi dah meninggal ke 3 tahun lepas?" dia pandang sekeliling lagi sekali. Tenguk dia terasa meremang. Orang kata nak dekat maghrib ni, adalah tu mula datang.

Tanpa membuang masa puan Sakinah terus letak pili air di bawah dan terus cabut. Dalam hati berzikir agar Allah melindunginya.

Tiba tiba..

"Baahh!" Aku terjah ibu. Apa lagi terduduk ibu.

"Ummi! Hantu ummi. ALLAH!" ibu pengsan. Terus aku cabut kain putih.

A.L.A.M.A.K.






Perlahan - lahan puan Sakinah membuka mata. Memandang sekeliling. Kepalanya asyik berpusing dari tadi.

"Ibu dah sedar. Ibu nak apa apa tak?" Jannah bantu ibu bersandar.

Aku yang kat tepi pintu terus datang ke arah ibu dan duduk di birai katil. Aku usap kepala Puan Sakinah .

"Ibu. Macam mana ibu boleh pengsan ni?" Soal aku. Pura pura macam tak tau padahal Jannah dah jeling dah aku. Encik Hanaf pula cuma mendiamkan diri. Tapi macam Jannah, jeling aku juga.

"Tadi, ibu siram bunga. Lepastu ada macam suara panggil ibu. Lepastu kata ibu takk ziarah kubur arwah nenek Kay."

"Iye ke ibu. Lepastu apa jadi?" Aku buat buat butangkan mata.

"Ibu pun cabut la lari. Lepastu kena sergah. Macam hantu." Aku gosok belakang Puan Sakinah . Terasa simpati. Huh, simpati la konon.

"Ibu cam tak suara dia?" aku pandang jannah. OH TIDAK!

Puan Sakinah aku tengok sekarang berfikir. ALAMAK. ALAMAK.

" Suara dia macam perempuan tau. Sebiji betul suara dia macam..."

"Macam siapa bu?" Jannah bersuara. Aku dah macam cacing tanah dah.

"Macam.." Mata Puan Sakinah terbutang. BUSTED!

"Argh.. Ibu Kay nak mandi ni. Kay pergi dulu. Bye assalamualaikum..." cepat cepat aku bangun dari katil. Tapi malangnya tangan aku di sambar oleh ibu.

"CAHAYA QAISARA BINTI QAIRUL UWAIS!" Takut takut aku pandang ibu. Tersengih aku.

"Ampun bu. Kay gurau je bu. Hehe."

"Haih. Kay ni tak berubah langsung kan." aku terus peluk Puan Sakinah.

"Sorry ye bu. Kay saja nak usik ibu. Yelah ibu, ayah dengan Jannah je keluarga Kay. Kay dah takde sesiapa dah." dapat aku rasakan ibu peluk aku. Erat.

"Jangan macam tu Kay. Ibu anggap Kay ni macam anak ibu sendiri."

"Betul tu Kay. Kau ni dah jadi sebahagian daripada keluarga ni. Jangan sedih sedih la." Jannah peluk aku. Encik Hanaf cuma senyum je.

"Eh dah la. Magrib magrib macam ni dah buat drama. Kay nak mandi ni. Kang lambat pula solat nanti." ibu mengangguk.

"Yela. Ibu pun nak solat ni. Dah pergi nanti lambat pula." ujar Puan Sakinah lembut . Aku dan Jannah keluar dari bilik serentak.

Setelah Perginya DiaWhere stories live. Discover now