Aku seorang lelaki yang sudah kahwin dengan seorang perempuan bernama Fiqah. Fiqah ni cantik dan sangat langsing. Cuma lepas dia hamil, kecantikkan tu tak ada. Jadi kadang-kadang, aku 'makan' luar. Check in dengan perempuan lain yang jauh lagi cantik dan ramping. Fiqah tak pernah perasan pun aku ni curang.
Suatu hari, Fiqah akhirnya bersalin. So, rumah aku memang kosong dan tak ada yang tinggal. Masa tu aku memang happy-lah. Duit tak payah keluar sebab isteri aku dekat kampung berpantang. Dengan senang hati, aku keluar masuk dengan perempuan. Sampailah suatu malam tu, aku ajak seorang perempuan dari kelab malam untuk bermalam dan tidur dengan aku.
Malam tu, dia setujulah nak tidur dengan aku tetapi ada bayaran dikenakan. Aku pun on sebab perempuan ni cantik dan seksi. Aku dengan tak sabar pun bawa dia balik rumah. Cuma masa aku bawa balik rumah, aku ada jumpa satu kotak depan pintu rumah aku dan tanpa aku buka, aku pun bawa kotak itu masuk rumah.
Masa dalam rumah, perempuan tu dah gatal sentuh barang-barang dalam rumah itu. Aku? Aku biarkan dan bila aku tengah dalam dapur nak buat air. Tiba-tiba aku dengar perempuan menjerit kuat. Aku pun berlari masuk dalam ruang tamu. Perempuan aku bawa tu sudah terduduk dengan rambut pendeknya sudah menutup wajah. Masa aku tengok dia, seram. Mata hitam dia sudah tak ada. Putih aje.
Aku apalagi, memang kelam-kabut. Dengar depan pintu ada orang ketuk pintu. Aku pun terus bukak. Ternyata ayah mentua aku bersama isteri aku. Aku terkejut. Sekali perempuan itu menjerit lagi macam orang gila. Aku punyalah cuak masa tu memang tak boleh cakap apa-apa lagi.
Fiqah tolak aku dan dia masuk secara paksa setelah itu.
"Abang! Siapa perempuan ni!" Fiqah menyoal sambil wajah yang sudah merah padam menahan api kemarahan.
Aku hanya garu kepala yang tidak gatal. Fiqah terus meluru ke arahku dan memukulku. Sakit. Puas aku halang tapi sayangnya Fiqah masih berjaya pukul aku.
"Fiqah, sabar..." kata ayah mentua aku.
Fiqah benci memandangku. Dia berhenti dan memandang ke arah perempuan tadi.
"Ayah, perempuan tu pegang benda dalam kotak tu, ayah. Macamana ni?" tanya Fiqah.
"Benda apa ni?" tanyaku pelik. Yalah, setahu aku dalam rumah ni mana ada benda yang pelik-pelik.
"Abang pun satu! Bawa perempuan dalam rumah ni sudah berapa kali, hah?! Tak malu ke jiran nampak?!" tanya Fiqah kasar.
"Eh, Fiqah! Ni rumah aku, aku yang bayar sewa! Nak malu pun nak buat apa?"
"Karim!" Ayah mentua aku sudah bersuara bila aku mula tinggi suara. Kalau aku teruskan memang mati aku nanti. Sudahlah anak-beranak ni handal bidang persilatan.
"Kamu berdua kalau nak bertekak, biarlah lepas perempuan ni elok. Fiqah, pergi pegang perempuan tu. Ayah nak sediakan apa yang patut."
Aku pandang Fiqah yang mendengus kasar dan kemudian mendekati perempuan yang duduk di atas lantai. Perempuan itu melompat ke atas meja bila Fiqah mendekat. Perempuan itu nampak ingin melawan. Fiqah tidak mengalah, dia terus membuka langkah dan membaca sesuatu sebelum meniupkannya ke wajah perempuan itu.
Perempuan itu menggelupur di atas lantai seperti sedang kesakitan. Aku cuba dekati isteri aku ni, risau juga kalau ada apa-apa jadi dekat dia nanti. Isteri aku ni respon dia terus jauhi aku dan memegang kepala perempuan itu. Masa Fiqah pegang kepala perempuan itu, aku ada nampak sesuatu sedang berlari di sekeliling ruangan. Aku seram sejuk masa tu. Tambahan lagi bila beberapa barang jatuh ke atas lantai tanpa sebab. Aku telan air liur. Nak baca apa pun aku bukan pandai.
"Abang! Tepilah!" Fiqah mengarahkan kasar.
Aku pun menurut tapi bila aku menjauh, aku ada rasa sesuatu bergerak di dalam kotak yang diletakkan di depan pintu tadi. Ternyata ada seutas rantai. Entah rantai apa aku tak pasti. Yang pasti rantai itu sudah berkarat dan menghitam.
YOU ARE READING
KOLEKSI KISAH SERAM PENA MERAH
Terror**PERINGATAN** Apa yang ditulis adalah hasil dari buah fikiran saya sendiri. Ianya adalah rekaan dan tidak ada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang sudah tiada. Diharap pembaca mahupun penulis hormati saya dengan cara tidak meng-copy paste ka...