(Bu kısıma bir makaleden alıntı bırakacağım. Çünkü ben makale yazmakta fazla iyi değilim. Henüz kendimi geliştiremedim. Saygılar.)Makale Yazısı - 17 Tem 2020 - 14:34 Ön yargı
Kader Çakır
.
#♡#♡#♡#♡#♡#♡#♡#
.
Ön yargı, herhangi bir kişi veya bir olaya önceden herhangi bir bilgi birikimiz olmadan müdahil olma durumudur. Bir kişi hakkında bir karar vereceğimiz zaman araştırma yapmadan etraftan duyduğumuz veya görsel algının bir yanılgısı olarak önceden bir fikir beyan etme durumu da denilebilir.
Ön yargılı davranan kişiler peşin karar verir. Düşünmeden verilen bu kararın sonucu ise genelde hüsrandır. Karar verdiğiniz konu, kişiyi zor duruma sokabilecek kadar kırıcı boyutlara ulaşan tatsız bir duruma davetiye çıkarabilir. Ön araştırma yapmadan alınan sonuç genelde bir sonuca çıkmaz. Olumsuz olayların başına verilmiş bir karar olarak kalır. Önceden yeteri kadar araştırma yapmadan vardığınız sonuç ve görüşünüz genelde sağlam temel üzerine oturtulmamış ve geçerliliği olmayan, insanı en büyük yanılgı içine çeken bir karar olarak kalır ve bir sonuç olmaktan çıkar.
Ön yargıya neden olan en büyük etken küçüklükten beri kulağınıza fısıldanan görüşleri ölçüp tartmadan kabul etmedir. Kişinin öncelikle aynayı kendine çevirmeden bir başkası hakkında rahatta konuşabilmesi ve değerlendirme yapabilmesi tabiî ki hoş bir durum değildir.
Ön yargı denilince akla sadece olumsuz bir durumda gelmemelidir, bazen olumlu bir şekilde ön yargıda bulunabiliyoruz. Örnek vermek gerekirse; çocuğun olmayan bir yeteneğini çocuğa varmış gibi adapte edip büyük beklenti içinde bulunabiliyoruz. Bu ön yargı iki tarafı da hüsrana uğratır ve olmayan yeteneğine inandırılan çocuk kendine bu dayatma ile özgüvenini kaybetmeye kadar giden olumsuz sonuçlara varabilir. Kişinin asıl yeteneği olan alanı bulmasını ya tamamen kaybettirir ya da geciktirir. Olumlu olarak düşünülen bir netice geri dönüşümü mümkün olmayacak kadar ciddi ve olumsuz boyutlara ulaşabilir.
İnsanlar çoğu zaman dış görünüşe göre karar verirler bu bir nevi kişinin tercihlerine saygısızlıktır. Örnek vermek gerekirse; salaş giyinen kişiler hakkında ciddiyetsiz veya klasik giyinen kişileri fazla ciddi görebiliriz. Dış görünüş insanı yansıtmaya yeterli gelmez. Kişi bulunduğu toplumun ve mekânın getirdiği koşullara uyum için de bulanabilmek için bunu yapabilir. Bu bir nevi kurallara uyma biçimidir. Bir kişiyi tanımadan onun görüşlerini öğrenmeden ve onunla ilgili bir kanıya varmadan önce çok iyi düşünülmelidir. Aksi takdirde kırıcı olabiliriz.
Bir bebek yılandan korkması gerektiğini bilmez bu olgu zamanla ona öğretilir ve yılan ona zarar vermese dahi korkması gerektiğini bilir. Yani önceden öğretilmiş korkular, davranış ve tutum kişinin peşin hüküm vermesine sebep olur. Bunun neticesi ise herkese önyargı ile yaklaşan kişilerin artmasıdır. Tabiî ki doğru ve yanlış anlatılmalıdır fakat bu anlatımda kişi ön yargılarını katarak anlatmamalıdır. Kişiye benimsetilen görüşler hem kişinin hayata karşı gelecek de ne istediğini bulmasını zorlaştırır. Kendi düşündüğünü değil de başkalarının görüşleri doğrultusunda hareket eder ve buda kişinin kendini doğru ifade edememesine kadar gider. Bu tutum insanların karşılıklı olarak güven duygusunu da zedeler.
Önyargı ile yaklaşılan kişi kendini kötü hissedebilir ve ona karşı sergilenen bu saygısız davranış biçimi yaşantısını olumsuz etkileyebilir. Aslında ön yargılarımızdan kurtulmak sanıldığı kadar kolay değildir. Albert Einstein “ Önyargıları yok etmek, atom çekirdeğini parçalamaktan daha zordur.” Derken bunu çok güzel özetlemiştir. Fakat ön yargılarımızdan kurtulmak imkânsızda değildir. Henry David Thoreau “ Önyargılarınızı bırakmak için hiçbir zaman geç değildir.” derken ön yargılarımızı bir kenara bırakabilmeğimizi ifade etmiştir.
Ön yargı karşı tarafa olabileceği gibi kişi kendinede ön yargılı yaklaşabilir. Herhangi bir çalışma karşısında veya yeteneğinin olduğu bir alanda “ ben yapamam.” Gibi kesin kararlar ile kendi alanını kısıtlayarak kendi başarısına da engel olabilir. Ön yargılı davranan kişilere dikkat edildiğinde zaten bu davranış şeklini benimseyerek en başta kendisine olan saygısını yitirdiğini görürüz. Kendine öz eleştiri yapamadığı için sürekli başkalarını eleştirerek onlarında başarıya ulaşmasına engel olur. Bir nevi öz güveni eksik kişilerde bu durum daha sık rastlanıyor dersek yanlış olmaz.
Sonuç olarak ön yargılardan kurtulmak imkânsız değildir, sadece herhangi bir konuda veya kişi hakkında bir karara varmadan önce iki kez düşünmeliyiz.
.
#♡#♡#♡#♡#♡#♡#♡
.
Yazan yazar hanımcımız, cidden çok güzel yazmış. Ellerine sağlık diyorum:)
Gönül isterdi ki daha fazla makaleye bakıp, en güzelini seçmek ama maalesef elimizde bulunan makale bu qjebnqwmq
Önceden seçtiğim bir makale vardı aslında. Üstelik baya da iyiydi ama kopyala, yapıştır yapılmıyordu. Şimdi ben de iki saat yazmak için uğraşmak istemedim qjbenqnwq
O yüzden direk bunu aldım.Neyse. Size iyi geceler diyorum. Çünkü saat 02.25 şu anda. Birazdan bölümü yayımlarım. Artık kim okursa, onun gecesi iyi olsun diyelim qhejqkwkq
Kendinize iyi bakın, hep mutlu kalın. Sizleri seviyorum ❤
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Erkeklerle Arkadaş Olunmaz
Hài hướcBenim adım "Kural Yıkıcı". Bu da suç ortağım Ufuk Karanel. . Sevgilim bir bad boy değil. Ben de ezik bir kızın teki değilim. Çikolatalı süt sevmem. Arkadaş grubum da yok. Ve her şeyden önemlisi, "Ben aşık olduktan sonra bağlanmadım. İlk önce bağla...