وعد ومكتوب (ح9)

69 3 0
                                    

الفصل التاسع....

كانت في حجره الكشف غائبه عن الوعي حياه زوجه دكتور عبدالرحيم اثر علمها بإجراء زوجها عمليه جراحيه وتجلس بجوارها ابنتها حلا تبكي علي ما وصلت إليه والدتها فهي لا تعرف ماسبب تعب والدتها هكذا...

أكرم: ممكن تهدي شويه ياحلا مش هينفع طنط تفوق وتشوفك بالحاله دي اهدي بقي ووعد هافهمك كل حاجه .

حلا: حاضر يا أكرم بس عايزه أكلم ماجد يجي يشوف ماما ويطمنا علي بابا انا كنت جايه عشان اطمن عليه.

أكرم: ماجد في العمليات ياحلا واطمني علي عمي هايكون بخير بس ادعي ربنا يقومه لينا بالف سلامه.

حلا: انت بتقول ايه بابا ماله ارجوك قولي يا أكرم.

أكرم: هقولك رغم اني وعدت ماجد وعمي اني مااعرفكمش حاجه لكن هقولك بس خلينا نروح نقعد في كافيه المستشفي ونسيب طنط ترتاح انت ادتها حقنه مهدئه ومش هاتفوق حاليا..

ويخرج أكرم بصحبه حلا يذهبون الي الكافيه يجلس أكرم وأمامه حلا ويطلب لهما قهوه.

أكرم: حلا اوعديني قبل اي حاجه انك مش هاتزعلي مني وتقدري الموقف اللي كلنا فيه وتسامحي ماجد أنه خبي عليكم.

حلا: اوعدك يا أكرم لان عارفه الوعد بيكون زي العهد علي الإنسان ولازم يكون قده.

أكرم: عمي عبدالرحيم من فتره كبيره حوالي خمس شهور كده تعب وانا بنفسي اخدته وروحنا عند دكتور عشان نطمن لكن للأسف عمي رفض ياخد العلاج وكان بيجهد نفسه جدا وانا أصريت عليه أنه ياخد العلاج وفعلا بدأ ياخده وبعدها كان كل فتره يتعب وفي مره تعب فيها أنا بنفسي روحت معاه وعملنا فحوصات وتحاليل وبعدها عمي تعب في الفيلا واتنقل هنا في المستشفي ونتيجه التحاليل ظهرت واكتشفنا وجود ورم في الكليه اليمين بس ربنا كان رحيم بينا وطلع ورم حميد وكان لازم نعمل عمليه جراحيه قبل ما يكون خبيث وندخل في متاهات وهو حاليا في العمليات وماجد بنفسه اللي معاه وسبب تعب طنط أنها عرفت أن عمي في العمليات.

حلا: ياااااه كل ده يا أكرم مخبيه انت وماجد ياحبيبي يابابا كنت تعبان ومش راضي تقول عشان خايف علينا.

أكرم: انا اسفه ياحبيبتي بس كان وعد مابيني وبين عمى وماجد اننا مانقولش ويالا بقي نطلع نطمن علي طنط وعمي.

في غرفه العمليات كان ماجد ومعه طاقم طبي  وفي أثناء اجراء العمليه فجأه الضغط ارتفع عند الدكتور عبدالرحيم وأصبح الموقف مقلق للجميع.
ماجد: ممكن نهدي وانت يادكتور عماد هات بسرعه حقنه لانخفاض الضغط وبإذن الله خير
دكتور سامح وقف جرعه التخدير خليها المعدل الطبيعي.
وبالفعل أنصاع الجميع وراء كلام ماجد وبعد دقائق الحاله استقرت واستمر ماجد في استئصال الورم بنجاح.
*********************************
بمطار لبنان كان عدنان وساره يودعون إلين المسافره علي الطائره المتوجه لمطار القاهرة

وعد ومكتوبحيث تعيش القصص. اكتشف الآن