Miesiączka - co to?

76 8 2
                                    

Witajcie, dziewczyny!

Dzisiaj sobie wytłumaczymy co nie co o okresie. Takie podstawy na sam początek. I pamiętajcie - miesiączka to nic złego ani wstydliwego! Nie ma się czego wstydzić :)

Zaczynajmy!

Jak wiemy, niektóre kobiety mają pierwszą miesiączkę za sobą, a niektóre oczekują w niepokoju na nią. Miesiączka to nieodłączny element życia każdej kobiety, po to aby mogła mieć dzieci. Ale czym ona właściwie jest?

Miesiączka - cykliczne krwawienie z macicy, spowodowane niezapłodnieniem komórki jajowej  przez plemnik. Złuszcza się wtedy błona śluzowa macicy i wydostaje się wraz z krwią, aby przygotować się na możliwe zapłodnienie.

Kiedy pojawi się moja pierwsza miesiączka?

Pierwszą miesiączkę nazywamy menarche, a powinna pojawić się w wieku 9-16 lat. Jeśli skonczyłaś 16 rok życia i wciąż nie masz okresu, powinnaś udać się z tym do ginekologa, bo być może jest to jakaś choroba, chodź wcale nie musi.

Ile trwa okres?

Okres powinien trwać 3-7 dni. Jednak na początku miesiączkowania, kiedy nasz okres jest jeszcze nieregularny, krwawienie może trwać znacznie dłużej (nawet do 2 tygodni).

Kiedy pojawi się następny okres?

Początkowo, gdy dopiero zaczynasz przygodę z okresem, często nasz cykl jest nieregularny. Twój drugi okres może pojawić się nawet poł roku po wcześniejszym i nie jest to powód do obaw. Po około 2 latach miesiączkowania, nasz cykl reguluje się i okres pojawia się co 28 dni.

Skąd bierze się krew podczas okresu?

Nasza macica jest wyściełana przez błonę śluzową (endometrium), która cały cykl miesiączkowy zaczyna rosnąć. Przekształca się z cienkiej warstwy komórek w grubą, miękką tkankę, która oczekuje na zapłodnioną komórkę jajową.

Jeśli doszło do zapłodnienia, macica przez pewien czas będzie źródłem substancji pokarmowych dla płodu.

Jeśli jednak kobieta nie zaszła w ciążę, urośnięta błona śluzowa zamiera. Pojawiają się wtedy skurcze macicy (stąd ból podczas okresu), które wypychają błonę na zewnątrz.

Podczas tego procesu, uszkadzane są naczynia krwionośne, które odżywiają wzrastającą błonę śluzową i pojawiają się mikrorany w wnętrzu macicy, z których leci krew. Po kilku dniach rany się goją, a krew przestaje lecieć.

Kiedy przestanę miesiączkować?

W życiu każdej kobiety pojawia się moment, kiedy okres i śluz z pochwy znika. Nie jest to żaden problem zdrowotny.

Z wiekem jajniki przestają produkować hormony, które regulują nasz cykl. Około 50-tki nasze okresy całkiem sie kończą.

Przerwa od miesiączkowania pojawia się również, gdy jesteśmy w ciąży i w okresie poporodowym. Dzieje się tak, gdyż podczas ciąży nie potrzebujemy nowej komórki jajowej, bo w naszej macicy rozwija się już płód. W okresie poporodowym karmimy dziecko i odzyskujemy siły przed kolejną możliwą ciążą.

Jednak jeśli twój okres skończył się znacznie przed 50 rokiem życia, może to być spowodowane zbyt szybką stratą wagi, nadmiernym wysiłkiem fizycznym i niektórymi chorobami. Jeśli masz te objawy, szybko skieruj się do lekarza.

_______

CIEKAWOSTKA NA DZIŚ!

Szacuje się, że podczas jednego okresu kobieta traci aż 100 ml krwi, czyli równowartość małej filiżanki.

_______

Myślę, że to wszystkie podstawowe informacje. Jeśli masz jakieś pytanie, pisz śmiało! Możesz tutaj w komentarzu lub na priv. Odpowiedzi znajdziecie w kolejnych rozdziałach. Zawsze pomogę!

Mam nadzieję, że pomogłam wam i dowiedziałyście się czegoś! Jeśli wam się spodobało, dajcie gwiazdkę i czytajcie dalej!

W następnym rozdziale będzie o symptomach pierwszej miesiączki i ogólnie bardziej rozwinięte informacje o niej.

Do następnego! <3

Dojrzewanie - poradnik dla młodej kobiety Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz