Pierwszy okres

67 7 3
                                    

Cześć!
Pod koniec wcześniejszego wpisu, oznajmiłam, że dzisiejszy rozdział będzie o pierwszej miesiączce, więc jest!

I mam do was wiadomość! Dziewczyny, nie wstydźcie się rozmawiać na tematy miesiączki i dojrzewania, w szczególności z mamą! To normalne, na każdą kobietę to czeka. Znormalizujmy to i niech miesiączka przestanie być tematem tabu! :)

Zaczynajmy!

Jak wiecie z poprzedniej 'lekcji' pierwszy okres nazywamy menarche. Nazwa pochodzi od greckich słów 'men' co oznacza miesiąc, oraz słowa 'arche', które oznacza początek.
Pierwszy okres powinien pojawić się w wieku 9-16, a jeśli skonczyłaś 16 lat i nie miesiączkujesz, musisz udać się do lekarza.

Co wpływa na to, kiedy pojawi się moja pierwsza miesiączka?

Tak naprawdę każdy czynnik ma jakieś znaczenie. Jednak najbardziej znaczące są geny. Zapytaj się mamy, starszej siostry, babci kiedy dostały swój pierwszy okres. Najprawdopodobniej dostaniesz go w podobnym wieku co one.
Ale co jeszcze ma tutaj znaczenie?
Następna w kolejności jest twoja sylwetka. Otyłe dziewczyny dostaj okres szybciej, niż te szczuplejsze.
Dodatkowo, badania wykazały, że nawet miejsce zamieszkania ma jakieś znaczenie. Dziewczyny, które wychowały się i mieszkają na wsi mają zazwyczaj okres później, niż te wychowane w mieście.

Jakie są objawy pierwszej miesiączki?

Wiele dziewczyn, które nie dostały swojego pierwszego okresu, szukają odpowiedzi na to pytanie.
Otóż objawy mogą być różne i łączą się one z oznakami dojrzewania. Jednak te podstawowe symptomy, występujące znacznie przed menarche to:

- znaczny wzrost, około 1-2 lata przed pierwszą miesiączką

- przezroczysty śluz z pochwy, zaczyna się około 1-2 lata przed pierwszą miesiączką

- zaokrąglenie się bioder i rozwój piersi

- większa potliwość oraz brzydki zapach potu

______
Objawy występujące niewiele przed pierwszym okresem:

- biały, gęsty śluz z pochwy

- ból podbrzusza

- krótkie, niewielkie plamienia

- osłabienie, źle samopoczucie

- rozdrażnienie

- nudności

Jeśli masz te symptomy oznacza to, że miesiączkę możesz dostać nawet za kilka dni/tygodni.
___
Objawy, które występują niewiele przed pierwszym jak i kolejnymi okresami:

- ból podbrzusza

- obrzmione piersi

- ból pleców

- wzmożny lub obniżony apetyt

- wahania nastroju

___
Więc jak widzimy, jest wiele objawów pierwszej miesiączki, ale pamiętajmy, każdy organizm jest inny i nie muszą pojawić się wszystkie z tych objawów.

Jak będzie wyglądała moja pierwsza miesiączka?

Przebieg pierwszego okresu jest kwestią indywidualną, jednak przeważnie trwa 3-7 dni i nie jest obfita i bolesna. Jednak gdy trwa znacznie dłużej i wygląda całkiem inaczej, jest to w pełni normalne.

Jak powiedzieć mamie, że dostałam swój pierwszy okres?

Zdecydowanie jest to najczęściej zadawane pytanie na temat okresu. Jednak odpowiedź jest bardzo łatwa. Powiedz prosto z mostu:

- Mamo, mam okres.

Jeśli chcesz spróbować czegoś innego, choć jest to niepotrzebne, możesz napisać jej sms, gdy nie będzie jej w domu lub powiedzieć do niej coś w stylu:

- Mamo, kupisz mi podpaski?

Twoja mama sie domyśli, ale naprawdę, takie zachowanie jest zbędne, gdyż miesiączka jest normalna i przeżywa ją każda kobieta, w tym twoja mama. Na pewno jest na to przygotowana i pokaże ci jak zakładać podpaski/tampony. Nie ma się czego wstydzić.

Jak się przygotować na pierwszy okres?

Na pewno najważniejsza jest wiedza. Aby nie stresować się nadejściem miesiączki, warto jest czerpać o niej informacje. Najlepiej porozmawiaj o tym z mamą, ewentualnie starszą siostrą lub koleżanką. Jeśli bierzesz informacje z internetu, upewnij się, że jest to wiarygodna strona.
Ten poradnik da ci wszelką potrzebną wiedzę na temat dojrzewania i pomoże ci się przygotować.

______

CIEKAWOSTKA NA DZIŚ!

Zażywanie tabletek antykoncepcyjnych może uregulować nasz cykl.

____
No i mamy kolejny rozdział. Dzisiaj dalej nasz temat kręci sie wokół miesiączki, ale myślę, że to najbardziej potrzebny temat.

Następny rozdział będzie ogólnie o tamponach, podpaskach i środkach higienicznych.

Jeśli macie pytania, piszcie śmiało w komentarzach! Jeżeli podobał Ci się rozdział, zachęcam do gwiazdkowania i komentowania, to zdecydowanie motywuje mnie do pracy :)

Do następnego! ❤️

To już koniec opublikowanych części.

⏰ Ostatnio Aktualizowane: Jan 26, 2021 ⏰

Dodaj to dzieło do Biblioteki, aby dostawać powiadomienia o nowych częściach!

Dojrzewanie - poradnik dla młodej kobiety Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz