البارت الاول #
من نوفيلا_اوقعتني_خرساء...بقلمي_دنيا_عيد_محمد
💙💙💙💙💙💙اذكروا الله💙💙💙💙💙💙
في جامعة الإسكندرية وبالتحديد في كلية الطب تقف هذه الفتاه ذات ملامح جميله وهادئه..ولكن يعكر صفاء ملامحها الشعور بالضيق...ولكن يتلاشي هذا الشعور عندما تنظر أمامها لتلتقي عينها بالقادمة أمامها ...لتقول"يتأسف":معلش ي قمر ع التأخير.
{قمر فتاة ذات ملامح هادئة ومحجبة وهي بطلة النوفيلا ...طيبة جدا وبكماء…"لا تستطيع الحديث وذالك حدث عندما توفي والديها من سنوات عديدة ..تستقر مع أخونها الصبيان في بيت والدهم وبيت عمها..واخواتها يعتبرها بنتهم وأمهم}.للتشاور قمر بيدها بمعني:ءاي التأخير ده انتي مش كنتي نازلة ورايا.
لتقول سمر "بتوتر وخجل": لا انا استنيت أحمد.الل
تشاور قمر وهي تقول:احمد تاني ..هترفد بسابكوا.
{سمر فتاة في عمر قمر وبنت عمها وخطيبة أخوها أحمد...فأن جمالها شرقي ...طيبة القلب ومرحة وتعتبر قمر كأختها سهيلة الصغري}سمر:ي عم ده حتي زي خطيبي وابن عمي يعني😂
لتنظر قمر الي معصم يدها بصدمة وهى تشد سمر خلفها.
لتقول سمر بمرح :براحة ع ايدي ي بت كدا مش هتجوز الواد الي حلتي😂😂ويدخلون قاعة المحاضرات وينتهون ويذهبوا الي بيتهم لتصل سمر أمام الباب وهي تقول: ماتيجي تدخلي تقعدي شويه.
للتشاور لها قمر: لا مش هينفع لازم اطلع احضر الغدا.
سمر: ماشي ي ميرو وانا هنام واتغدي يلا سلام.لتصعد قمر الي شقتهم ثم تضرب جبينها بخفة عندما تجد أن هاتف سمر معها لتنزل مرة أخري
أما ع الجانب الآخر في شقة عم قمر "سالم" لتدخل سمر من الباب وتجلس ع الأريكة وهي تقول بتعب: اي يحاجة عمله غدا اي انهاردة ي ست الكل.
منيرة"الام": الناس تدخل تقول السلام عليكم ي أهل البيت مش ع السفرة ي ماما.سمر"بإعتذار":احنا أسفين ي صلاح قصدي ي ست الكل.
منيرة: هو ده الي فالحة فيه يا ختي.
سمر"يخفون":المرشح هيبتدي انهاردة
منيرة:بتمرطمي تقولي اي ي زفته.
سمر:بقول سليم وسهيلة اتأخروا.
منيرة: هو في زي سليم ربنا يحميه لي.
سمر: المهم فينه .
منيرة"بفرحة":رايح يشتري حبت حاجات للعروسة الي هنرحولها انهاردة ربنا يكتبهالوا.سمر"بإنفعال": طاب وقمر ولا هو كان بيلعب.
منيرة "بضجر"':وانا هجوز ابني واحدة خرسا ليه من قلة البنات ولا اي ….
ولكن قاطع حديثهم دق ع الباب لتفتح سمر وتتفاجأ ب🤭رأيكو من نوفيلا_اوقعتني_خرساء
#دنيا_عيد_محمد