البارت الثالث

143 7 0
                                    

البارت الثالث#
من نوفيلا_اوقعتني_خرساء...بقلمي_دنيا_عيد_محمد
🔮🔮🔮❤️🔮🔮🔮❤️🔮🔮❤️🔮🔮❤️
اللهم استغفرك ربي و اتوب اليك💛
في بيت الظابط ...في مدينة القاهرة حيث تقف فتاة ذات البشرة القمحوية في شرفة غرفتها ثم تدخل تكمل مذكرتها...ولكن تسمع والدتها وهي تقول:ي جميلة ي جميلة .
لتخرج جميلة من غرفتها وتقول بحب:نعم ي ست الكل.
لتبتسم لها والدتها وهي تقول:جرا اي ي دكتورة الجمجمة اخدتك مني.
لتضحك جميلة:ي لهووويةي ماما هتغيري من حتت جمجمة...عامتنا أمرك ي ست الكل.
الأم: طاب يلا بينا ع المطبخ.
جميلة"بتهرب": لا الجمجمة بتنادي عليا.
ولكن قاطع عليهم وصول هذا الظابط  وهو يقول :جرا اي ي جيمي مالك مستقوية ع الناس ليها.
لتقول جميلة"بحزن مصطنع": جيمي ده دلع جمال
لكن انا حمدالله بنوته كيوته اسمي جميلة يعني دلعي چوچو.
ليقول هو بضحك:ثانية بس هي مين إلي كيوته.
جميلة:شاكلك مش شايف رقتي ي حضرت الضابط جاسم.
جاسم: الله يخربيت التركي إلى لحسلك مخك.
لتقول جميله بتهنيدا: ي لهوووي دول حبة شوباب قمر ..ثم أضافت بتذكر: طاب فاكر المسلسل الي فرجتك عليه اسمه الحب لا يفهم الكلام.
جاسم"بتذكر": الي كان في تلات بنات صحاب..لتهز الأخري بوجهها بمعني نعم... ليقول جاسم:مالوا.
جميلة:بزمتك شوفت واحد مز وجنتل وجمال زي مراد وأنور.
جاسم"بغرور مصطنع":جرا اي ي بنتي ده انا احلي منهم...وبعدين دول عيال فرافير ونيتي...ثم أضاف بتسأل؟
مالهم ي بنتي شباب بلدك..شجعي الإنتاج المصري ي شابة . ده انتي حتي هتاخديه وعليه علامة صنع في مصر…"😄mide in Egypt.
جميلة"بإحباط": أتصدق افحمتني وبعدين هو انت بتعمل اعلان عن شامبو….بس عارف أتصدق اي الفرق بين المصري والتركي أو حتي السوري.
جاسم"بفضول":اي ي ام العريف.
جميلة:زي الفرق بين الرنجة والمانجو😂😂
جاسم"بضحك": الله يخربيتك ي شيخه ربنا يوفقك مع واحد عصبي وجااف في المشاعر.
جميلة"بعبوبس":بعد الشر حرام عليك.
(شكل الدعوة هتستجاب وباب السما هيبقي مفتوح😂ي جوجوو)
ويأتي صوت والدتهم وهي تقول بصوت مرتفع: اقعدين تضحكوا بدل أما تقولوا ماما لوحدها في المطبخ.
جاسم بصوت منخفض لجميلة:انا هدخل انام.
جميلة وهي تبتسم بخبث ثم ترفع صوتها لكي تسمعهم والدتها: انت بتقول هتدخل تنام ي جاسم ومش هنساعد ماما.
والدتها من الداخل:ادخل ي جاسم خد شاور وتعالي علشان تساعدنا.
ليذهب جاسم بعد أن أخذ شاور وذهب لإعداد الطعام ثم جالسوا يتناولون ع السفرة الطعام بصمت ولكن قاطعة هذا الصمت صوت ...جميلة وهي تقول:..............
🔮🔮❤️🔮🔮🔮🔮❤️🔮🔮❤️❤️🔮🔮
اللهم لا إله إلا الله واحده لا شريكه له ..له الملك والحمد والله علي كل شئ قدير.

في الإسكندرية في شقة قمر...حيث كانوا يتناولوا الطعام بين مزحات يوسف وأحمد وقمر التي تبتسم لهم من وقت لآخر وتشرد تاره ولكن قاطعهم صوت طرق الباب ..ليذهب يوسف ليفتح ويجد سمر"وهي تقول بجدية": هفضل واقفه ع الباب كتير.
ليفسح لها يوسف الطريق ويندهش من حالها ويتوقع أن حدث شئ ازعجها: مالك ي سمر في حاجة.
لتقول سمر بحزن استطاعت أن تخفيه:لا ابدا جايه أسأل قمر ع حاجة.
يوسف:ادخلي ي اوختي البيت نور.

احمد"بحب":لازم ينور علشان سمر موجودة فيه.

يوسف:وانبي ي كابتن راعوا مشاعر السناجل الي حوليكم...احنا زي إخوانكم.
سمر"بخجل":قمر لو خلصتي اكل عايزة اشوف الشيت بتاع يوم السبت الي فات.
للتشاور إليها قمر بمعني أنها تأتي لتأكل.
لتقول سمر:مش عايزة أكل ي قمر.
لتندهش قمر من حالها ف سمر بالرغم انها نحيفه ولكن تعشق اكل ولا تفوت فرصة...للتشاور إليها قمر أن يذهبوا إلي غرفتها…
في غرفة قمر
لتشاور   قمر  بمعني:فيكي اي يسمر مالك ومتقوليش مافيش انا بحس بيكي.
لتقول  سمر بإستغراب:انتي ازاي بتقدري تسمحي غيرك..ازاي.
لتعقد قمر حاجبيها..وتشاور بمعني مش فاهمة تقصدى اي.
سمر"بإنفعال":ازاي بعد ما سمعتي أمي بتقول كدا عليكي معملتش اي تصرف.
لتبتسم قمر وتقول بمشاورة: خلاص اتعودت ع كدا مش هتفرق  في حاجة معايا...وبعدين...ربنا ليه حكمة في ذالك.
سمر:يعني انتي مسامحة أمي...وكمان سليم.
قمر وهو تهز رأسها بمعني نعم وتشاور:مسامحه مامتك علشان يعتبرها زي والدتي الله يرحمها، وكمان سليم مصرحش بمشاعره ليا في يوم ..وان كان ع زمان فده كان لعب عيال وأطفال..وبدعيلي أنه ربنا يعطي له بنت الحلال.
💛💛💛💛💛🔮💛💛🔮💛💛💛🔮
في بيت الضابط جاسم….حيث كانوا يجلسون سويا ع مائدة الطعام ...لتضيف جميلة بتسأول:صح ي ماما انتي ليه بتخلي جاسم يعمل معانا الأكل.
الأم:جاسم راجل ومش عيب أن الراجل يساعد في البيت بس مش ديما بخليه يساعدنا ..حتي واحنا عندنا ضيوف..لكن علشان لو اتحط في أي موقف يعرف يتصرف..راح شغل أو قاعد لوحده كدا.
ليبتسم جاسم:والله يستفاد من حكمتك ي ست الكل، انا  عايزة افاتحكوا في موضوع.
جميلة"باسرع": هتجوز واخلص منك قاصدك أفرح بيك.
جاسم"بجدية": احنا هننقل اسكندرية بعد يومين بإذن الله، وغير كدا انا هطول هناك ممكن سنه سنتين،ومش هينفع اسبكوا لوحدكم،وغير كدا الشغل هيوفر لنا شقه هناك واي ورق هيخلص في خلال اليومين دول.
ها قولتوا اي.
الأم:…..……….






اوقعتني خرساءحيث تعيش القصص. اكتشف الآن