Assalammualaikum semua. Jdi pd teori kali ini, kita akan membahaskan tntg Dr. Ghazali dn E. Bakar. Diingatkan, teori ini hnya lah pndgn saya semata2 berdasarkan pemerhatian yg saya lihat di Ejen Ali series dn movie. Dlm teori kali ini, kita akan kupas tntg :
1 ) Hubungan Dr. Ghazali dgn E. Bakar
2) Adakah E. Aliya masih hidup ?1 ) Hubungan Dr. Ghazali dgn E. Bakar
Mungkin ramai penonton Ejen Ali tertnya2 knp Dr. Ghazali x pernah bertemu dgn E. Bakar wlupun sekali. Dri season 1 smpi movie, tk pernah sekalipun Dr. Ghazali bertentang mata dgn E. Bakar. Saya sbg peminat pun tertnya jgk knp mereka x pernah berjumpa.
Ada bebrapa kemungkinan knp E. Bakar dn Dr. Ghazali x pernah berjumpa secara berdpn. Salah satunya semua org tahu kan yg Dr. Ghazali seorang yg selalu sibuk. Yelah, peneraju Cyberaya kan, tugasnya mestilah berat. Hujung minggu pun dia terpaksa kerja. Dn disbbkan itulah Dr. Ghazali tiada masa utk berjumpa or ambil tahu pasal E. Bakar wlupun dia merupakan adik iparnya sendiri. Even dgn Ali pun, dia xde masa sgt. Klu berjumpa pun waktu malam shj. So, itu nk kata teori xdelah sgt sbb semua org tahu pasal bnda ni. Anggaplah itu adalah sekadar " sebab " knp Dr. Ghazali dn E. Bakar x pernah bertemu.
Teori yg saya rasa maybe logik jgk adalah Dr. Ghazali tahu kematian isterinya E. Aliya disbbkan MATA sendiri dn disbbkan itulah dia x nk jumpa dgn E. Bakar kerana terlalu marah dgnnya. Dr. Ghazali mungkin tahu pasal MATA dn prnah meminta Aliya utk berhenti mnjdi ejen ats faktor keselamatan tetapi tdk blh disbbkan Aliya adalah ejen yg bagus. Mungkin anda blh bayangkan dgn situasi yg saya tulis ni......
Situasi Dr. Ghazali meminta Aliya berhenti dri mnjdi ejen MATA........
Dr. G : Aliya, saya ada bnda nk bincang dgn awk ?
Aliya : Pasal apa ?
Dr. Ghazali melpskan nafas beratnya dn berkata......
Dr. G : Saya mahu awk berhenti dri jdi ejen MATA
Aliya : Huh !! Knp plk ? Awk tahu kan yg saya suka dgn dunia perisikan
Dr. G : Saya tahu, Aliya. Saya tahu awk susah nk terima kptsn saya ni sbb bkn senang awk nk berada di tahap sekarang tpi....awk tahu kan yg kita dh ada Ali. Saya x nk lah awk lbhkan dunia ejen smpi awk lupa tanggungjawab awk sbg seorang ibu. Ali perlukan awk dgn saya.
Aliya : Tpi saya blh bawa Ali ke MATA. Kt situ, saya blh minta tolong sesiapa utk tngokkan dia.
Dr. G : Saya tahu tpi.....saya rasa x selamat bila awk bersama MATA. Kt luar sana tu ramai penjenayah yg licik. Bila2 masa shj kluarga kita blh dlm bahaya.
Aliya hnya diam shj smbil menundukkan kepalanya. Dr. Ghazali memegang tangan isterinya dn berkata.....
Dr. G : Awk jgn risau, saya blh tanggung awk dgn anak kita, ok ? 😊😊
Aliya membalasnya dgn senyuman di bibir.
Di HQ MATA........
Dr. Ghazali dtg berjumpa dgn Ketua Teras dn E. Bakar.
Dr. G : Jdi....saya sdh berbincang dgn isteri saya dn dia bersetuju utk berhenti utk mnjdi ejen
Kesemua ketua teras memandang sesama mereka sblum salah seorang dripdnya berkata......
E. Dayang : Maaf tuan, kami x setuju dgn cdgn tuan
Dr. G : Huh !!! Tpi...knp ? 😟😟
E. Zain : Aliya adalah seorang ejen paling berpotensi di agensi ini jdi kami tdk blh mlpskan dia mcm tu je. Lagipun....kami perlukan dia dlm misi akan dtg