Cerita Hidup Ku-Part II

154 8 0
                                    

Sewaktu aku dalam perjalanan ke kelas ku , aku terdengar suara seorang lelaki memanggil ku dari belakang .

"Hei Mikael ."

Aku menoleh diri ku lalu ternampak seorang lelaki tampan menghampiri ku . Lelaki itu bernama Rayqal Hakim , sahabat baik ku sejak aku masuk ke sekolah menengah . Ingat lagi aku pernah kata yang aku mempunyai sedikit kawan , dialah salah seorang kawan baik ku . Rayqal adalah seorang atlet muda sukan sekolah , dia selalu memenangi tempat yang pertama di dalam semua acara olahraga peringkat daerah . Dia seorang yang sangat hebat dan sangat berbakat di dalam kokurikulum mahupun di dalam pelajaran , dia juga dari keturunan keluarga yang sangat kaya . Tidak seperti aku , walaupun aku kaya , aku hanya pandai berdiam diri sahaja dari semua orang . Rayqal berwajah tampan , berambut pacak berwarna perang gelap , berbadan tegap , berpakaian kemas dan segak . Dia juga berwatakan sangat sosialize , baik hati , rendah diri , dan seorang yang pandai melawak . Dia telah banyak menolong ku sejak aku kenal dia lagi . Dia tidak pernah sombong dengan sesiapa , walaupun aku sedikit sombong pada dia , dia tetap melayan aku dengan baik sekali . Oh ! Ramai gadis-gadis di sekolah meminati dia . Tapi dia langsung tidak pernah ada kekasih hati . Sebab apa? Dia pernah kata pada aku dulu , yang dia ingin cari gadis yang sayang dia bukan dari paras populariti . Okay sambung semula pada cerita .

"Hai Rayqal." Sapa aku .

"Kenapa kau nampak murung saja ni ?." Tanya Rayqal kepada ku.

"Eh ? Mana ada murung , muka aku kan selalu macam ni . Bukan sekacak kau." Aku balas sambil menjeling-jeling pada Rayqal .

"Ek eh ? Aku kacak ke waahh~." Rayqal mengelamun jauh .

"Kau jangan nak suka sangat . Aku baru cakap sikit , dah mengelamun jauh !" Aku jerit .

"Hahahahaha ! Rilek lah . Aku tahu aku kacak , jangan la kau jeles ." Kata Rayqal sambil menunjuk-nunjuk mukanya pada aku .

"Ceh berlagak." Kata ku lalu memijak kaki dia dengan kuat .

"Duukk.!"

"Adududuii oh?! Sengaja kau ye! Sampai hati kau pijak kaki aku . Kasut aku baru saja beli tau." Rayqal berkata sambil memegang kakinya yang dipijak .

"Dah lah tu . Jangan nak buat-buat menangis depan aku . Aku tahu perangai kau macam mana . Tak pasal-pasal nanti suruh aku belanja makan sebab aku pijak kaki kau . Dah dah , jom balik ke kelas , nanti lambat kena marah pula." Kata ku lalu menyambung perjalanan ku ke kelas .

"Huuhh?! Kau ni! Nak melawak sikit pun tak boleh . Ek eh ? Mana kau tahu aku nak suruh kau belanja aku ? Wahh kau memang nak belanja aku lah ni ?" Kata Rayqal dengan penuh semangat apabila mendengar aku menyebut perkataan belanja.

"Jangan nak mengada-ngada kau . Tak ingin aku menghabiskan duit poket aku pada orang kaya macam kau . Dah lah tu jom ke kelas ! Banyak cakap jelah kau ni!" Aku menjerit-jerit pada Rayqal yang sedang bersemangat .

"Haa yelah yelah . Pffftt kedekut~" Rayqal membisik .

"Apa kau kata?!" Aku membalas .

"Tarapapapa~" kata Rayqal lalu terus berlari ke kelasnya .

Sewaktu Rayqal berlalu pergi , aku berasa seperti aku sedang di perhati seseorang dari belakang . Aku terus cepat cepat menoleh .

"Huh? Gadis tadi ?" Aku berkata dalam hati . Aku ternampak gadis yang sedang bermain piano tadi tengah mengekori aku . Sekarang , dia sedang menyorok di sebalik dinding kaki lima sekolah . Walaupun dia sedang menyorok dari aku ,  aku tetap boleh nampak dia kerana masih ada baju dan mukanya kelihatan di dinding itu . Aku sengaja buat-buat tidak nampak dan terus berjalan ke depan . Mana lah tahu , mungkin dia sedang mengekori Rayqal dan bukannya aku . sewaktu aku berjalan melepasi kelas Rayqal , dia tetap tidak berhenti mengekori aku . "Ehh?? Dia mengekori aku ? Tak pernah selama 4 tahun aku di sekolah ini aku diekori perempuan." Bisik aku . Aku masih tidak berhenti berjalan walaupun aku sudah sampai di kelas aku . Semakin lama , semakin laju aku bergerak . Gadis itu pun semakin terkejar kejarkan aku . Sewaktu menuruni tangga , aku terus berlari dengan pantas sekali . Gadis itu mengelabah lalu mengejar aku . Semasa dia menuruni tangga sehingga tingkat bawah sekali . Dia telah hilang jejak aku .

LOVE WITHIN MUSICWhere stories live. Discover now