Ep05:Titik Peralihan

13 1 0
                                    

Nadzmi kelihatan sedang membetulkan tali lehernya di hadapan cermin. Dirinya diperlihatkan memakai vest pelajar, kemeja berlengan panjang dan seluar panjang. Nadzmi kelihatan bersedia memakai pakaian sekolahnya. Nadzmi membetulkan kolar baju serta lengan bajunya. Nadzmi memandang ke arah cermin. Melihat dirinya seketika. Dirinya termenung seketika. Memandang ke arah sampul surat yang ada di atas katilnya. Wajahnya kelihatan agak gusar.

Di tangannya itu, terdapat helaian surat tersebut. Bimbang untuk apa yang akan berlaku seterusnya. Tangannya agak menggeletar pada waktu itu.

" Apa yang sebenarnya yang aku perlu buat sekarang ? " soal Nadzmi dalam dirinya ketika tangannya masih lagi memegang surat itu. Wajahnya sedikit berkerut.

Teringat akan kata-kata gadis itu pada malam di bawah sinaran bulan itu membuatkan dirinya termenung seketika. Pada malam itu dirasakan begitu dingin untuk mereka berada di luar rumah namun mereka masih berada di situ, di bawah sinaran bulan sambil ditemani bintang di langit, mereka duduk di luar rumah. Gadis itu berada di sebelahan dengan dirinya. Wajahnya sedikit kemerahan pada waktu itu walaupun gadis itu tidak menunjukkan sebarang reaksi.

「今日から、それがあなたの答えなら、私はあなたを助けようとします....あなたにとって重要な何かを得るために...」'Kyō kara, sore ga anata no kotaenara, watashi wa anata o tasukeyou to shimasu. ... Anata ni totte jūyōna nanika o eru tame ni...'
"Mulai hari ini, sekiranya itu adalah jawapan awak, saya akan cuba bantu awak.... Untuk dapatkan sesuatu yang penting bagi diri awak..." kata gadis itu sambil memandang ke arah dirinya

「何か大切な物? 'Nanika taisetsuna-mono? ' " Sesuatu yang penting ? ", soal Nadzmi apabila gadis itu berkata sedemikian

「ねえ、あなたが好きな彼女についてもっと教えてくれませんか?」 ', anata ga sukina kanojo ni tsuite motto oshiete' " Hei, bolehkah awak memberitahu lebih banyak tentang dia, orang yang awak suka? ", kata Ayaka sambil memandang ke arahnya manakala tangan kanannya memegang pensil mekanikalnya.

" Macam mana dia boleh tahu, tentang ini, adakah itu yang dia maksudkan dengan 'sesuatu yang penting' ?, soal Nadzmi mengenai maksud sebenar gadis jepun itu. Nadzmi kelihatan sedikit segan untuk bercakap dengan gadis itu terutamanya mengenai soal peribadinya.

Nadzmi kembali sedikit tersenyum apabila mula teringat akan sesuatu.

「どこから話を始めたいんですか?」
'Doko kara hanashi o hajimetai ndesu ka?' " Dari mana saya hendak mulakan cerita, ya? "' , kata Nadzmi sedikit tergaru-garu di kepalanya. Wajahnya jelas tersenyum pada waktu itu.

「じつわ、わたたたちはまだ4-ねんせだたので、東寺、くらすわしんにゅうせいおうけいれて今下...先生のいていることにまんぞくしたり、あまりちゅうおはらわなかったりすることことがよくありますたが、そうのひ、ぼくわ。 じさいに先生おさがして今下...」 'Jitsuwa, watashitachi wa mada 4-nenseidattanode, tōji, kurasu wa shin'nyūsei o ukeirete imashita... Sensei no itte iru koto ni manzoku shi tari, amari chūi o harawanakattari suru koto ga yoku arimashitaga, sonohi, boku wa bokuhideshita. Jissai ni sensei o sagashite imashita...'
" Sebenarnya, sejak kami masih berada di gred 4, pada waktu itu, kelas kami menerima seorang pelajar baharu... Selalunya saya akan leka atau kurang beri perhatian dengan apa yang cikgu katakan, namun hari itu, saya sebenarnya terpandang ke arah cikgu... ", kata Nadzmi sambil teringat akan waktu zaman kanak-kanaknya.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 30, 2021 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Kanashimi to Shiawase (Sadness and Happiness)Where stories live. Discover now