"saya rasa tak sedap hati lah. Tasya tak balik lagi ke? Selalunya pukul 5 dia dah ada kat rumah. Mana lah dia merayap ni" kata puan Adibah
"Mungkin dia ada kelas tambahan. Ataupun ada singgap mana mana. Puan jangan risau. Paling lambat dia balik pun pukul 8 malam puan." Kata orang gaji itu. Puan Adibah hanya diam.
****
Ada orang nampak pula. Habis kalau terkantoi." Mommy, Zati sudah buat apa yang mommy suruh. Tapi ada satu masalah. Masa Zati pukul kepala dia ada orang pandang tau. Lepas tu ada orang dukung dia masuk dalam kereta. Nanti hidup lagilah perempuan tak guna tu lagi kan. Mommy, dia takkan tahu kan yang Zati pukul dia" bebel Izzati sambil berjalan
" Hey relax benda ni dia takkan tahu kalau Zati tak buka mulut okey. Lagipun, kalau orang nampak Zati sekali pun, dia orang boleh buat apa hanya sekadar pandang baik tak payah." Jawab puan Zaimah.
"Mommy sure ke? Zati takut lah" kata Izzati sambil memandang puan Zaimah. Puan Zaimah hanya diam.
"Zati kena tutup mulut. Jangan buka walau macam mana sekali pun. Faham!" kata puan zaimah. Aku selagi hidup dalam rumah. Aku akan langsaikan dendam aku dan hak aku.
***
Aku menunggu keputusan doktor yang merawat perempuan tadi. Aku cuma nak tau perempuan tu okay ke tak. Oh ye lupa nk kenal kan diri. Nama aku Adam bin Dato' Megat Zainal.
Aku ni memang lahir dari hidup yang serba mewah. Tapi aku tak pandang rendah dengan orang bertaraf rendah. Sebab mereka manusia sama macam aku. Aku cuba berpangkat tu je.
" Encik ni penjaga pesakit ni ke?" Okay aku buntu nak berkata. Asal doktor tu tanya macam tu.
"Saya suami dia kenapa isteri saya doktor." Tanya aku. Doktor tu hanya mengeluh. Aku mengerutkan dahi. kenapa?
" Nasib kamu bawa dia dengan segera sebab berkemungkinan akan ada pendarahan yang banyak di kepala dan menyebabkan gegaran otak. setakat ni pemeriksaan saya, tiada lagi kesan sampingan apa apa. Sementara ini bagi dia rehat dulu." Aku tanya terdiam.
"Boleh saya tahu apa yang dah terjadi?" Tanya doktor itu.
"Kami ada pergaduhan sedikit" aku hanya mampu berkata sebegitu.
"Tak apalah kalau macam tu. kalau dia dah sedar bagi tahu saya. Awak boleh masuk." Aku hanya menundukkan kepala sahaja.
" Siapa kau ni sebenarnya? kenapalah aku terikut hati aku nak selamatkan kau? boleh pula aku mengaku yang kau ni bini aku. peninglah aku dibuatnya." Bebel aku seorang diri.
"Perlu ke ingat aku nak call family dia. Tapi nampak kehidupan dia ni macam tak ada family. Eh tak baiklah kau ni Adam. Mulut tu tak insurans. Cakap pasal telefon. Mana telefon dia eh." Aku selongkar beg dia dan jumpa telefon perempuan ni.
Aku berbuka dompet perempuan ni. Dan ternyata namanya.
"Tengku Nur Natasha nice name" kata aku. Kena lah dengan orangnya. Haih apa kau cakap ni astagfirullah.
Tak apa lah. Aku balik dulu esok sebelum daftar masuk kolej nanti aku lawat kau lagi. Aku harap kau dah bangun esok. Boleh borak, kenal each other.
****
"Dari mana kamu ni. Keluar tengahari balik malam. Ni dah makan belum?" Ujar Datin Kamilia. Dia risau anaknya, tu saja.
" Niat Adam sebenarnya nak pergi family mart je. Pastu" mula Adam cerita dari A to Z kepada datin Kamilia.
"Habis sekarang dia macam mana? Kamu ada contact dengan family dia tak. Risau family dia nanti." Kata datin Kamilia.
" Tak sebab telefon dia ada password. So Adam tak boleh buka." Kata Adam sambil minum air kosong.
"Esok kamu daftar masuk kolej, mama teman okay" ujar Datin Kamilia.
Hanya dia dan anaknya saja yang ada. Suaminya meninggal dunia akibat serangan jantung 3 tahun lalu. Hanya Adam sahaja yang boleh gantikan tempat papa di syarikat dan di rumah.
"Tapi ma, esok sebelum daftar tu Adam ingat nak lawat Tasha sekali." Kata Adam. "Kalau ma tak kesah, boleh je ikut sekali." Sambungnya. Datin Kamilia hanya mengangguk tanda setuju.
***
Aku terjaga dari tidur dan badan aku rasa sakit sangat sampai sukar untuk aku bangun. aku pandang keliling serupa seperti hospital. Persoalannya, siapa hantar aku ke sini? sedangkan pada waktu itu aku seorang sahaja. Mungkin orang awam perasan aku? tak apa lah janji sekarang aku kat sini, boleh celik mata aku, boleh bernafas, kira bersyukurlah. alhamdulillah terima kasih ya Allah berikan aku peluang untuk hidup dalam muka bumi mu.
Aku pun patut berterima kasih pada orang yang selamatkan aku. Tapi macam mana aku nak berterima kasih kat dia sedangkan aku tak tau dia siapa? Tak apa lah harap sangat dia ikhlas membantu aku.
Ok. Tak, asal aku membebel ni. sorry sekmu.
Aku mencapai butang merah kat tepi bucu katil aku untuk memanggil jururawat untuk memeriksa aku. Dan aku nak tanya kenapa aku tak boleh bangun.
20 minit kemudian
"keadaan awak masih lagi belum lagi pulih sepenuhnya tapi jangan risau, kalau awak still tak boleh bangun dalam masa 24 jam, awak panggil saya. okay?" doktor itu berkata sambil menyelak file yang ada kat tangannya
"kenapa mesti 24 jam? kenapa tak boleh bangun? lumpuh ke? tak pun dah cacat separuh? cakap jelah tak payah berdalih sangat doc" sergah aku. aku seperti tak boleh terima apa yang berlaku pada aku.
"ok kalau macam tu sekarang pukul 5 pagi, nanti saya pantau awak dalam pukul 9 pagi, dalam pada waktu juga saya bagitau awak apa sebabnya. Awak tak lumpur cacat or what, just tunggu saya punya dianogsis sahaja." kata doktor lalu dia keluar dari bilik.
Apa aku nak buat dengan aku tak boleh bangun? nak main fon, fon aku entah kemana, tengok tv? remote kt atas meja makan tu, aku mana sampai nak ambil.
Baik aku tidur. Peluang di depan mata mata so kita ambil peluang itu. Peluang itu datang sekali.
****
Adam menyarung baju kemeja berwarna biru pada dia. Adam masih dalam kebingungan lalu dia mengambil baju kemeja warna hitamnya dan bawa ke bawah.
"ma, mana sesuai? biru ni or hitam ni" Datin hanya menggeleng tengok anak terunanya.
"mana mana lah janji anak mama ni sentiasa hensem. Dah siap belum ni, kejap lagi Adam hantar mama kat hospital ya. Dah meh sarapan." kata Datin Kamilia. hanya mengangguk dan baju dia letak atas kerusi ruang tamu lalu dia pergi meja makan.
"ma, nanti kita pergi sama sama lah, nanti dia terkejut nampak mama. Kalau kita pergi sama boleh Adam kenalkan. ok eh ma" pujuk Adam. Datin kamilia hanya diam membisu.
****
Alhamdulillah aku dapat sambung master bidang perniagaan, boleh aku di kerusi daddy. Aku terus pergi ke kafeteria dimana mama menunggu aku dia situ.
"ma, jom Adam dah siap dah"
Naufal dan Datin Kamilia hanya diam tidak bersuara