BAB 2 (HASRAT)

3 0 0
                                    


          " WHAT?!?! Mama jangan nak mengarut eh. " Kata Tengku Aqnan. ternaik satu oktaf suara Tengku Aqnan selepas mendengar hasrat mama dan papanya .

          " Tak! Mama tak main-main Aqnan! Apa yang mama kata tadi adalah jelas dan muktamad! " Tegas  kata Tengku Kyana , mama Tengku Aqnan .

          " Okay , okay.Pasal kahwin tu tak ada masalah.Tapi-" Kata-kata Tengku Aqnan dipotong oleh papanya , Tengku Sufi.

          " Siapa calonnya? Itu yang kamu nak tanya kan? Okay , calonnya kamu cari yang mana berkenan buat sementara. Kalau tak ada calon , kami ada calonnya " Ujar Tengku Sufi .

          " Dan kamu diberi masa sebulan untuk mencari calonnya  " Sambung Tengku Kyana pula . 

          ' What! Sebulan? Aduhh, siapa nak jadi isteri aku ? Zaman sekarang ni susah nak cari perempuan yang setia dan bukan mata duitan . Sara? Eeeii! No way lah. Isya? Eh eh.. Dia dah bertunang . Aku bukan jenis rampas hak orang .

           Klara? No need lah aku cakap! Dahlah pakaian tak cukup kain . Kaki club pulak tu . Eh kejap! Aku rasa ada orang yang layak jadi isteri aku ' Terlintas satu nama yang menarik perhatian Tengku Aqnan 

          Siapa lagi kalau bukan Qairee? Ya , dia lah yang terlintas dalam fikiran Tengku Aqnan .

          Adoii..lawak pulak bila ingat benda ni balik ..  

FLASHBACK..

           "  Wei , salah permainan yang Qairee aturkan ni . " Ujar Tengku Fariq yang sedari tadi masih setia bersama Tengku Aqnan . Malah semasa bersoal jawab , dia juga ada dan jadi pendengar setia .

          Mendengarkan itu , Tengku Aqnan bagai memahami maksud tersirat yang tersembunyi disebalik ayat itu .

          " Okay , better macam ni permainannya . Fariq akan soal kat kita dan dia juga ada hak untuk tentukan pemenang . Macam mana ? " Soal Tengku Aqnan.

          " Hmm...okay fine. Kita ulang balik . " Ujar Qaireena .

PERMAINAN BERMULA,..

          " FIFTEEN THOUSAND DIVIDED BY 16 THOUSAND, SO HOW MUCH?" Soal Tengku Fariq kepada Qaireena.

          " Zero decimal nine three seven five " Jawab Qaireena .

           Maklumlah , sekolah dulu .. Qaireena adalah juara matematik sehingga dia sendiri mendapat tawaran untuk sambung belajar di Univerisiti Harvard .

          "kau?"

          Selepas 6 saat berfikir , Tengku Aqnan menjawab soalan yang terlalu susah baginya untuk mengira tanpa sebarang kertas dan pen . Malah lebih susah harus mengira dalam otaknya .

          "  Zero decimal nine three eight six  "

          " Okay , jawapan yang  betul adalah Qaireena! kau belakang salah . "

          Qaireena menunjukkan reaksi bangga manakala Tengku Aqnan pula  buat muka.

          " Ish! Dahlah.Letihlah nak jawab bagai . Aku datang sini untuk naik flight and pergi Johor.Bukan berteka-teki bagai ! " Akhirnya Tengku Aqnan mengalah jua.

          " Tulah..aku pun nak blah gak ni.. Dahlah bye , Assalamualaikum " Ujar Qaireena sambil berlalu pergi .


END FLASHBACK..


          " Aduh! Apa ni mama?!?! " Tengku Aqnan mengaduh kesakitan dek bahunya dipukul dengan senduk .

          " Kamulah ! Dengar tak apa mama cakap? " Soal Tengku Kyana .

          " Ha?! Err.."

          " Ni mesti tak dengar . Tu lah! Berangan lagi. Siap senyum mengalahkan orang nak bernikah !"Ujar  Tengku Kyana sekali gus memulangkan paku 

          " Hmm yelah mama. Ha, mama cakap apa tadi ? "

          " Kalau boleh cari isteri yang baik,yang taat pada agama , dari keturunan yang baik-baik .Paling penting cari yang pandai masak . Jangan ambil Klara sudahlah. Mama tak suka dia sebab pakaian dia tulah . Setiap kali ajak solat , kata haid . Ada masalah ke perut dia tu agaknya sampai selalu haid dalam sebulan tu . "  Ujar Tengku Kyana .

          " In Sha Allah , mama. Papa , kalau abang tak jumpa calonnya , korang ambil siapa jadi menantu korang ? "  Soal Tengku Aqnan 

          " Adalah " Serentak Tengku Kyana dan Tengku Sufi menjawab soalan yang diajukan tadi .


          " WEI , kau ada tak nombor telefon Qairee ? " soal Tengku Aqnan sejurus masuk ke pejabat Fariq .

             " Waalaikumusalam , mana salamnya cik abang oii ? " Perli Tengku Fariq  

             " Amboi kuat perli nampak ! "

            " Hhahaahaha!!! Dahlah ..Tadi kau kata apa ? Qairee? " Soal Tengku Fariq 

             " Iyee..Ada nombornya ? " 

            " Hmm.. kau nak buat apa ? Jangan cakap kau nak ngorat dia pulak . Aku tahulah dia cantik and garang mengalahkan singa . Kau jangan nak-"

             " Apa kau ni?!? Aku bukan nak ngorat tapi nak pinang dia untuk AKU " Ujar Tengku Aqnan , Tenang.

                 

          BTW GUYSS!! PLEASE FOLLOW MY INSTAGRAM

@Cekedih_Kedah  and for more details about cekedih , boleh dm ye!  Bye, Assalamualaikum  

atau hampa nak double chap?komen sat

SETIA DENDAM!Where stories live. Discover now