BAB 5 (LAMAR)

1 0 0
                                    

*Kak Mira as Qaireena*

          " Awak buat apa datang sini ? " Tegas Qaireena bertanya kepada si empunya diri .

          Dia tidak menjawab soalan itu , sebaliknya dia bertnya lagi , " Will you marry me  ? "

          Terbeliak mata Qaireena mendengarkan itu . Lantas dia berkata dengan suara yang  sengajakan ditegaskan

          " Marry? Tak perlu nak mengarutlah Tengku ! " 

          " Qairee , please! sebelum awak ada orang ambil, lebih saya lamar dulu . " Ujar si dia 

          " Untuk pengetahuan awak , Saya ... " Terhenti ayat Qaireena disitu kerana dia tak sanggup untuk meneruskan ayat yang dari dulu trauma dengan ayat itu .

          " Saya apa ? " Soal Tengku itu .

          Qaireena masih tidak menjawab . Dia tetap cuba mengawal kemarahan dan emosi yang tiba-tiba sahaja muncul dalam dirinya apabila teringatkan kisah silamnya .

          " Saya apa ? " Tegas Tengku lagi .

          " Sa..saya ...." Tiba-tiba Qaireena rasa sesak nafas dan pandanganya sedikit kabur .

          " Aku benci kau ! " Jerit Qaireena sebelum mata itu tertutup dan hampir rebah ke lantai  Nasib baik Tengku Aqnan sempat sambut .

           " Qairee! Qairee! Wake up please ! " Kejut Tengku Aqnan sejurus mengangkat Qaireena pergi ke kerusi empuk berwarna hijau yang paling dekat dengan pintu keluar masuk  yang tersedia dalam bilik pejabat Qaireena .

           " Qairee! Qairee! Wake up please ! " Kejut Tengku Aqnan sejurus mengangkat Qaireena pergi ke kerusi empuk berwarna hijau yang paling dekat dengan pintu keluar masuk  yang tersedia dalam bilik pejabat Qaireena

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

          Tiada sebarang pergerakan dari Qaireena , lantas Tengku Aqnan keluar untuk meminta tolong sesiapa sahaja .

          Orang pertama yang dilihatnya adalah Alina , lantas Tengku Aqnan memanggilnya dan berkata 

          " Qaireena pengsan "

          Mendengarkan itu , langsung Alina masuk tapi..

          " Tengku tunggu diluar . Sebab Lina yakin kalau Qaireen bangun nanti , dia akan mengamuk . Lagi satu , kalau ada orang nak jumpa , suruh dia tunggu kat courtroom kat tingkat atas .

          " Huh! Okay " Walaupun berat , Tengku Aqnan terpaksa juga .

          Alina pula menghilang kerana dia sudah bergegas masuk ke dalam bilik Qaireena .


**********

" Lina , kau rasa Tengku Aqnan tahu tak ? " Soal Qaireena .

          Ya, Qaireena sudah sedar apabila Alina berjaya mengejutkan Qaireena untuk bangun dari pengsan itu . 

          Dan Tengku Aqnan pula terpaksa pulang kerana dia tiba-tiba teringat bahawa dia ada mesyuarat dengan Dato'Ilham untuk membincangkan projek  empat Ribu tu .

          " Aku rasa dia tak tahu sangat . Sebab tadi aku ada tanya dia ada dengar apa-apa ke sebelum kau pengsan itu "

          " Pastu dia jawab apa ? " Soal Qaireena . Tak menyempat betul .

          " Dia jawab tak " Jujur Alina .

          " Huh! Syukur . Setakat ni kau je yang tahu kan ? " Soal Qaireena sejurus menarik nafas lega .

          " Hm..macam tulah keadaan still sama " Ujar Alina bersama senyuman .

           Tiba-tiba Qaireena teringatkan sesuatu tentang Tengku Aqnan .

          " Will you marry me ? "       

          Lantas Qaireena memandang wajah mulus milik Alina yang masih setia disisinya sedari tadi  sambil memikirkan sesuatu .

          ' Patut ke aku bagitahu dia ? Patut kot ? Sebab dia kan kawan aku ? '   Bisik hati kecil Qaireena .

          " Dah kenapa tenung aku macam tu ? Aku tahulah aku cantik "

          Ceit! Puji diri sendiri

          Qaireena hanya tersenyum dan dia telah buat keputusan untuk memberitahu Alina tentang lamaran itu .

          " Lina , Aku ada benda nak cakap ni " Perlahan saja bicara Qaireena 

          " Apa? " 

          " Tadi sebelum aku pengsan , Tengku Aqnan lamar aku to be his wife  " Perlahan, perlahan sangatt suara Qaireena apabila berkata tentang itu .

          Alina langsung ketawa  " Hhahahahahahaha "

          Hairan Qaireena apabila melihat sahabat nya itu ketawa berdekah-dekah .

           " Linaa! Aku serius ni ! Tak main-main! " Tegas bicara Qaireena

          Lantas Alina berhenti ketawa dan kembali serius . Alina bertanya " Dah tu , kau nak aku buat apa ? " 

           " Patut ke aku terima ? Kau pun tahu kan yang aku ni trauma dengan lelaki apatah lagi seorang yang bernama suami " Ujar Qaireena antara dengar tak dengar .

          " My opinion , i hope kau terima . Sebab apa ? Sebab dah dekat tiga tahun kau jauh dengan Cinta dan lelaki lebih-lebih lagi Family kau " Ujar Alina , serius dan jujur dari hati .

           " Kau yakin dia sesuai untuk jadi suami aku ? Kau sendiri tahu kan kalau benda ni melibatkan masa depan ."

          " Iye, aku tahu . Lagi pun aku pun sebenarnya bakal bertunang tak lama lagi . " Perlahan sahaja bicara Alina .

          " Tunang? dengan siapa? Bila kau bercinta ? Kau tu melekat dengan kerja tak pernahnya nak keluar dating " 

           " Aku tak bercinta pun .Aku bertunang dengan pilihan keluarga aku . "

          " Ouh..faham-faham . Aku harap kau bahagia dengan dia . Emm..Bila tarikh tunang? Dengan siapa? " Soal Qaireena

          " Dua minggu dari sekarang . Tunang dengan siapa tu , aku tak tahu . sebab family aku tak cakap pula nama dia "

          " Oh..Aku pula.. Haih , tak tahulah bila "

          " Aku yakin jodoh kau dah sampai " Kata Alina bersama senyuman yang penuh makna .

          " Hm..Tengku Aqnan ? "

          Alina tak menjawab sebaliknya dia mengangkat kening sebelah .

          Alina tak menjawab sebaliknya dia mengangkat kening sebelah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


*Kak Dira as Alina*

KEEP VOTE!WATAK LELAKI? NAK KE ? KOMENLAH . GAMBAR -GAMBAR NI HANYA SEKADAR HIBURAN. WATAK SELEBIHNYA? KOMEN NAMA.PASTIKAN ADA NAMA SAMARAN YE!

MANA CINTA SAYA?!

SETIA DENDAM!Where stories live. Discover now