BAB 6 (TUNANG)

1 0 0
                                    

@ammarazizzan( IG bakal tunang Alina)


          lima hari lagi Alina bakal bertunang dengan pilihan keluarganya . Lima hari juga Alina bagai tidak tentu arah .

          Kenapa? Mungkin sebab resah dengan lelaki yang bakal bertunang dengannya . Atau sebab Qaireena?

          Qaireena keluar Negeri atas urusan kerja . Itu sahaja . Tapi kenapa Alina rasa tak sedap hati sedari tadi?

          " Lina " Panggil ibu Alina sejurus tiba ke meja makan , Nur Adra

          " Ya , ibu " Sambut Alina .

          " Kamu tahu kan lagi berapa hari je untuk kamu bertunang ? " Soal Puan Nur Adra .

          " Ya , ibu . Kenapa? " 

          " Lina nak tahu ke nama bakal tunang Lina ? " Soal Puan Nur Adra .

          " Ntahlah ibu , hati ni rasa tak sedap hati bu . Agaknya ada sesuatu terjadi ke ? " 

          " Err Lina, Ibu minta maaf sebab tak bagitahu hal ni . Sebenarnyaa.."

          " Sebenarnya apa ibu ? " Pantas Alina

**********

          " Kenapa dengan dia tu ? " Soal Darwisy  , abang sulung Alina .

          " Ibu dah bagitahu dia hal sebenar " Perlahan saja bicara Puan Nur Adra .

            " Oh, jadi apa reaksi dia ? " Soal Dariwsy lagi

            " Macam tu lah " Ujar Puan Nur Adra sambil memuncungkan bibir ke arah Alina yang sedang duduk di pondok .

             " Hm, tak apalah ibu . Nanti lama-lama dia okay lah tu " Darwisy cuba memujuk ibunya 

            " Hm..yelah "

          Sementara itu , Alina..

           Kedengaran bunyi telefon milik Alina . Alina sedikit hairan selepas melihat nombor yang tertera 

          ' Siapa ni ' Soal hati kecil Alina 

          Alina segera mengangkat selepas 2-3 kali telefon itu minta diangkat .

          Alina terkejut dengan pemilik suara itu , siapa lagi kalau bukan Bakal tunangnya?

          " Waalaikumusalam , ni lah emm..ba ...bak .." Entah kenapa Alina tergagap sedikit untuk mengatakan ...

          " Ye , sayalah.Fariq.Bakal tunang awak . " Tenang sahaja bicara Fariq

          " Awak tak kisah ke kalau saya ni ... - "

          " Ye , saya tak kisahlah awak siapa . Tak kisah pun dengan masa silam awak . Even awak ni anak luar nikah pun saya tak kisah . Lagi pun Nabi Muhammad tak cakap pun bahawa lelaki diharamkan untuk menikah dengan perempuan yang berstatus anak luar nikah .

          Lagi pun , saya rasa tiada apa-apa yang berhak untuk menghalang pertunangan kita kecuali jodoh sampai situ sahaja . " Panjang lebar ucap Fariq itu . Sungguh dari hati dia berkata itu .

           Jujur dari hati . Langsung tiada niat untuk perlekehkan gadis berstatus anak luar nikah itu . Lagi pun , siapa tahu jika Alina sememangnya anak luar nikah ? Hanya ibu , abang sulung , kakak kedua dan arwah ayah nya yang tahu status sebenar Alina .

          Dan kini , lelaki yang bakal bergelar tunang nya itu juga sudah mengetahui status sebenar Alina . Pilu hatinya kerana merasa dirinya dipilih kasih .

           Yelah , mana taknya . Alina baru tahu kalau dia tu anak luar nikah . Tapi orang lain semua dah tahu dulu sebelum dia . Mungkin ibunya , puan Nur Adra tidak mahu melihat Alina sengsara , terseksa selepas mengetahui status sebenar dirinya .

          " Ouh..Kalau macam tu , awak yakin kita akan berjaya menyahut segala cabaran yang bakal kita sahut lepas tunang nanti ? " Soal Alina 

          " Ye , saya yakin sangat! " Tegas bicara Fariq 

          " Okay lah kalau macam tu , saya harap sangat awak jaga hubungan kita tu elok-elok " Alina juga tegaskan ucapan itu 

          " Hm..In Sha Allah :) "

          " By The Way , dari mana awak dapat nombor saya ? " Soal Alina

          " Dari bakal mama mertua awak " Fariq cuba bergurau senda kerana dia tahu Alina pasti sedang sedih dengan berita yang didengarinya .

          Mahu mengusir rasa sedih dan gelisah , mungkin . " Hahaha , ni baru bertunanglah .Bukan nikah " Ujar Alina berselang-seli dengan ketawa .

           " Yelah , siapa tahu kalau ada orang tu tak sampai sebulan bertunang dah minta nak nikah masa tu juga sebab tak tahan dengan penangan cinta ni "

          " Hahahha..Ek eleh ..ntah ntah orang tu awak , Bukan saya "

          "Hahaha.. Dahlah bye , client dah sampai ni .Assalamualaikum "

          " Waalaikumusalam " Jawab Alina sedikit ceria . Mungkin gurauan lelaki tu yang berjaya mengusir rasa sedih .

           Tanpa disedari , ada seseorang yang memerhatinya . ' Dah okay ke tu ' Soal hati kecil Puan Nur Adra .


MANA CINTA SAYA?!

KEEP VOTE AND COMMENT!

SETIA DENDAM!Where stories live. Discover now