موسم هجرة الديابة

4.1K 303 13
                                    

رواية "منصف لاند "
الحلقة الأولى بعنوان "موسم هجرة الديابة ”

أسمى منصف جاد عبد الحق مولى السيرياقوسى , من مركز أبو قرقاس المنيا.

محسوبك  ولا فخر اشطر وأحرف نجار فى مصر والشرق الاوسط .

مش أنا اللى بقول  أكده , الخواجات اللى هما اللى  قالوا عليا  أكده بعد ماغلبت  100 نجار كانوا داخلين قصادى فى مسابقة نجارة .

و الحمد لله كسبت عقد عمل فى أستراليا .

ركبت طيارة استراليا  وانا طاير من الفرحة علشان هشتغل فى شركة كبيرررة فى أوروبا .

بس حظى النحس و الحلو فى نفس الوقت خلى الطيارة اللى مسافر بيها تقع وكل اللى عليها يموتوا  ماعدا أنا وبيانولا  واللى عيشت معاها  لوحدنا على جزيرة مقطوعة  .

فى الأول  كانت شايفز نفسها  عليا و رافعة منخارها فى السما, بس بعد ما عيشنا مع بعض على الجزيرة مقدرتش تقاوم  حمرة الجمال اللى  فى وشى ، وطبت ساكتة فى غرامى.

وادينا اتجوزنا وعايشين على الجزيرة لوحدينا بعيد عن كل الخلق .

محدش ساكن الجزيرة  غيرى انا وبيانولا وعنتر وعبلة السلعوه وقطتى اللى سمتها على أسمها ..

( بيانولتى )

الجزيرة فيها  كل حاجة , فيها سجر فاكهة من كل الأنواع وشلال مايه صافى بيطلع مايه أحلى من المايه المعدنية .

ده غير الحيوانات  اللى على الجزيرة واللى  شبه الغزلان , بصيدها وأدخن لحمها  علشان يبقى زى البسطرمة .

بيانولا مابتحبش اللحمه اللى بدخنها بس بتحب السمك اللى بنصطاده من المحيط الهندى اللى بتطل عليه الجزيرة .

عندينا حيوانات مفترسة على الجزيره بردك , عندينا تعابين وعقارب وديابة بتعوى فى عز الليل بس الحمد لله عنتر وعبلة حامينا من كل الحاجات الخطر  دى  , خاصة  أن الديابة  بتخاف منهم  .

بيانولا  ست جميلة وبنت ناس , حبيتها من أول ماعينى وقعت عليها فى الطيارة , وحبتها أكتر لما عرفتها على حقيقتها.

عاملة زى حبة جوز الهند , حساسه من جوة  بس ناشفة من بره وهى دى المشكلة .

بيانولا فى الأصل أسمها فيولا وبتشتغل فى المزيكا  , بس بت قردة صوح !! بتعرف  تخلي أى حد يضحك زى المجذوب  أو يعيط زى الملدوغ .

بتتحكم فى مشاعر البنى أدم اللى قدامها بالمزيكا .

عايشين مع بعض فى كوخ كبير بنيته من الخشب وفرشت أرضيته بالورد وورق السجر .

بعد ما أتجوزت بيانولا , المشاكل بدأت تطفح .

أنا هشهدك

يرضيك أبقى راجل زى الثور وعايش على جزيرة مع مرتى لوحدينا ومحدش معانا .. أخدلى بالك .. لمدة 3 سنين ومعندناش اعيال !!

منصف لاند "فيولا 2" حيث تعيش القصص. اكتشف الآن