D U A B E L A S

5.2K 69 7
                                    

"Mommy. I am really sorry. I wanted to live longer, love you stronger and take care of you harder than I can. But, I think my journey will ends here."
"Hush baby. You have fought so much. We have tried everything we can here."
"Mommy. You know how much I love you and Shawn. You guys are my everything. There's nothing in this world that I can trade you guys with."

Shawn memeluk tubuh ibunya.

"Nick. You know I can help. I don't mind living without lungs. It's you who need to continue to live."
"With the life span of what? 5 years? And then die? It doesn't worth the sacrifice tho. I will leave Mommy in your hand, make sure she gets all the love that she should receive from us. Promise me you will never leave her -- especially not in her worst times. Okay?"

Shawn mengangguk lemah.

"Mommy. Please take care of yourself. I pray for you and your health."

Ketiga beranak itu memeluk sesama sendiri -- pilu. Pabila mengetahui yang dia tidak boleh sama - sama menjalani kehidupan yang mereka mahukan.

Nicholas pergi meninggalkan seorang ibu dan adik yang amat menyayanginya. Seraya itu, dia juga pergi meninggalkan kekasih hatinya tanpa khabar berita. Kehilangan Nicholas tidak diberitahu disebabkan oleh kewujudannya yang sama sekali tidak mereka sendiri tahu.

————————————————————————————————————

"Ding dong!"
Bunyi loceng rumah ditekan. Shawn berjalan menuju ke pintu rumah dan dibukanya perlahan.

"Shawn."
"Mommy."

Tubuh ibunya dirangkul erat, airmata Shawn berlinang tanpa henti. Teresak - esak dibuatnya, kelu lidah tanpa kata dia disitu.

"Shawn honey. Explain to me. Boleh?"
"Mommy. You remember abang dulu ada girlfriend?"
"Ya. If I'm not mistaken, her name Amal. Rasanya?"
"Amal, yes. Its her — Amalis."

Shawn berpaling kebelakang dan menuding jarinya ke arah Malis yang sedang berdiri melihat kedua beranak itu. Mata Mrs Devon berkaca.

"Jesus, ohhhh. My child"

Mrs Devon berjalan merapati Amalis dan memeluknya.

"I'm so sorry. Aunty taktahu sayang, I'm sorry."

Amalis yang penuh keliru mengesat airmata Mrs Devon dan memegang bahunya.

"Why are you crying, Aunty? Sayang, your mother ke?"

Shawn mengangguk ringkas.

"I will explain. This is not Nick. This is his twin brother, Shawn. Nick has passed away 5 years ago."
"That's impossible. I baru jumpa dia like few months ago."
"That was 5 years back then, dear. It's 2020 now. You have been living the same hell hole on the loop over and over again."

Malis terduduk.

"So, this is not Nick? My NICK?"

Shawn duduk menghadap Malis dan menggenggam tangannya.

"I'm sorry, but I'm not Nick. I wanted to tell you dari tadi tapi I rasa Mommy should do the job. I mintak maaf, Amalis. I mintak maaf sangat sangat. Kami betul betul taktahu siapa you dulu, because abang tak pernah cakap dengan kita."

Jules muncul dipintu rumah, mendengar kesemuanya. Malis menoleh melihat Jules.

"Jules! Jules! Ni bukan Nick!!"

Malis berlari memeluk Jules dan menangis sekuat hati sambil menumbuk dadanya sendiri.

"Goodness, Malis. Jangan macam ni. I am so sorry. Aku taktahu, betul aku taktahu."
"Dia dah takda, Jules. Dia dah takda."
"He's gone to a better place, Malis. All you have to do is pray for him."
"Macam mana aku nak teruskan hidup tanpa dia? DIA DAH TAKDA! CINTA HATI AKU TU JULES!!!"

Malis menjerit seperti orang gila. Jules cuba menenangkannya.

"Malis, ingat Tuhan. Kau ada Tuhan — kau kena terima aturan. Kau kena redha, Malis!"

Malis memegang wajah Jules dan memeluknya.

"Jules.......jaga Andhika untuk aku. Aku yakin kau boleh jadi ibu yang baik."

Malis bangun, berlari ke arah balkoni dan terjun dari situ.
Dia mati.
————————————————————————————————————
"I'm sorry."
"Sayang, its not your fault. Benda dah jadi. Both of you taktahu Malis tu siapa dari awalnya. Semua benda takkan jadi macam ni if kita sedar yang Amal dan Amalis adalah orang yang sama."
"I hope abang and Malis boleh bahagia dekat sana. They deserved each other even I tak kenal Malis betul - betul."
"She's a good girl sayang. Her life was miserable but she's in a better place."
"Baby?"
"Yes?"
"Let's raise Andhika together — be a good parents to him. Nak?"
"Lord, of course I want."

Keduanya memeluk antara satu sama lain. Dikerling sebentar Andhika yang sedang bermain dihalaman rumah bersama Mrs Devon.

"Malis, aku akan jaga Andhika. Aku janji dengan nyawa aku."

Jules tersenyum lalu memandang keatas, seolah olah Malis dan Nick sedang tersenyum lega kepadanya.

TAMAT

Ruang Kita II - ShawnXJules (COMPLETED)Where stories live. Discover now