19 Mayıs ATATÜRKÜ ANAM VE GENÇİLİK SPOR BAYRAMI KUTLU OLSUN

30 8 4
                                    

Tarihçe

Gençlik ve Spor Bayramı ilk defa 1926 yılında Gazi Günü adı altında Samsun'da kutlanmış, 24 Mayıs 1935'te Atatürk Günü adı altında resmiyet kazanmıştır. Beşiktaş'ın girişimleriyle Fenerbahçe Stadı'nda kutlanan bu ilk 19 Mayıs, Galatasaray ve Fenerbahçeli yüzlerce sporcunun da katılımıyla bir spor günü haline gelmiştir. Bu organizasyondan bir süre sonra gerçekleşen Spor Kongresi'nde söz alan Beşiktaş Kurucu Üyesi Ahmet Fetgeri Aşeni kutlanan Atatürk Günü'nün tüm gençliğe mal edilebilmesi için "19 Mayıs Gençlik ve Spor Bayramı" adı altında her yıl yapılmasını teklif etmiştir. Kongrede oylanan bu öneri kabul edilmiş ve Atatürk'ün de onayıyla yasalaşmıştır. 20 Haziran 1938 tarihli kanunla "Gençlik ve Spor Bayramı" olarak kutlanan bu ulusal bayramın adı 12 Eylül Darbesi'nden sonra "Atatürk'ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı" adını almıştır.

Kutlamalar
Her yıl 19 Mayıs günü Atatürk'ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı Türkiye'nin dört bir yanında spor gösterileri ve törenlerle kutlanır. Üzerinde "Gençlikten Atatürk Sevgisiyle Cumhurbaşkanına" yazan ve "Sevgi Bayrağı" olarak adlandırılan dev bir bayrak Kurtuluş Yolu'ndaki Tütün İskelesi'nden karaya çıkarılarak Samsun valisine verilir. Daha sonra bayrak, Cumhurbaşkanı'na sunulmak üzere genç atletlere teslim edilir. Samsun'dan yola çıkarılarak Amasya, Tokat, Sivas, Erzincan, Erzurum, Kayseri, Nevşehir, Kırşehir ve Kırıkkale'den sonra 19 Mayıs törenlerinde Ankara'da Cumhurbaşkanına sunulur.

Cumhuriyet'le yaşıt olan bu kutlamalar sadece Cumhurbaşkanının katılımıyla Ankara'da gerçekleşmekle sınırlı kalmaz, ülke genelinde stadyumlarda kutlanırdı. Ama 2012'de, Mayıs ayında havanın soğuk olacağı[8] ve bu açıdan öğrencilere ve vatandaşlara yük olmaması gerekçesiyle başkent Ankara dışındaki illerde, stadyumlarda kutlanması Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğünce okullara gönderilen bir yazıyla engellenmiştir.[9] Bu karar cumhuriyetçi kesimin büyük tepkisiyle karşılaşmıştır. Bu konuda Alper Ayhan tarafından bir dava açılmış ve kazanılmıştır.

İlkadım ilçesinde ki Asri Mezarlık içerisinde bulunan ve 1955 yılında belediye tarafından yaptırılan Şehitlik Anıtı’nın kaidesinde bir Türk bayrağı, Mehmet Akif Ersoy’un sözü ve 19 Mayıs 1919 yılında Bandırma Vapuruyla Samsun’a çıkan Atatürk ve 18 silah arkadaşının isimleri ile Dumlupınar şehitlerinin isimlerinin bulunduğu levha vardı.

BAKIMDAN SONRA İSİMLER KAYBOLDU

Geçen yıl Ağustos ayında ihale ile özel bir şirkete yaptırılan bakıma ve onarım çalışmasından ardından bir süre sonra anıtın üstünde ki bayrak ve sözler yerine konuldu. Ancak Atatürk ve 18 Silah arkadaşı ile Dumlupınar şehitlerinin isimlerinin bulunduğu 2 levha yerine konulmadı. Şehit yakını Ayhan Hamlı 18 Mart Şehitleri Anma Günü’nde 1992 yılında şehit olan kardeşi Astsubay İstihkam Teknisyen Kıdemli Üstçavuş İlhan Hamlı’nın mezar ziyaretinde 2 levhanın yerinde olmadığını görünce sosyal medya hesabından tepki gösterdi.

“HANGİ DÜŞÜNCEYLE ÇIKARILDI?”

Ayhan Hamlı, levhaların yaklaşık 4 ay önce kaldırıldığını ve yetkililer uyardığını ancak dikkate alınmadığını ileri sürerek, “Hangi nedenle, hangi düşünceyle, kim neden böyle bir karar aldı, yada kim neden bu levhaları gereksiz buldu. Bunların hiç birisini bilmiyoruz ama bu iki levha hala yerlerine konulmadı. O iki levhanın şehitler anıtındaki yerlerine neden konulmayacağını ya da ne zaman yerlerine konulacağı bilgisini kamuoyuna açıklamak çok mu zor? Anıtın bakım ve onarımı yapılalı aradan geçen bu kadar uzun zamana rağmen bu iki küçük levhanın yerlerinde olmamasından hiç kimse rahatsızlık duymuyor mu?” diyerek tepki gösterdi.

BU KAÇ OLDU?

ADD Samsun Şube Başkanı Işık Özkefeli, yaptığı yazılı açıklamada, “Samsun Atatürk, Atatürk Samsun'dur derken; bu durum Büyükşehir Belediyesi ve başkanının bu şehre, Milli mücadele şehrine kaçıncı ihaneti oldu. Geçen sene 19 Mayıs Kutlama görsellerinde Mustafa Kemal Atatürk'ü yok sayan, 10 Kasım 2020 anmasına geç gelip katılmasa bile olan Büyükşehir Belediye Başkanı derhal bu hatasından dönmelidir

Mustafa Kemal Atatürk'e yapılan hakaret ve görmezden gelmelere bu şehrin ve vatandaşlarının, bizlerin tahammülü kalmamıştır. Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu, devrimlerinin mimarı büyük Atatürk'ün kurduğu Cumhuriyette, Cumhuriyetin faziletleri ile makam mevki sahibi olanları göreve davet ediyorum. Haddinizi bilin, gereğini yapın. Bu şehir bunu kabul edemez” ifadelerini kullandı.

19 MAYIS ATATÜRKÜ ANAMA VE GENÇLİK SPOR BAYRAMI KUTLU OLSUN

BÜTÜN ŞEHİTLERİMİZ SAYGIYLA RAHMETLE ANIYORUZ RUHULARI ŞAD OLSUN....

HER ŞEHİT BİR ALBAYARAK DEMEKTİR VE HER BAYRAK HER ALBAYARAK BİR ŞEHİT DEMEKTİR....

ALBAYARAK TİMİHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin