الفصل العاشر

309 11 2
                                    

أستيقظت سمر مبكراً او لنقل انها لم تستطع النوم جيداً لحماسها الشديد لتلك الرحله المنتظره....لطالما كانت سمر طفله وأُمِها الحنونه هي صديقتها ورفيقه دربها مَريم♡..وكانت مريم هي أكثرُ من يفهم سمر حتي في صمتها وتعابير وجهها...فما أجمل ان يكون لنا اصدقاءً يفهموننا ..ويحبوننا ويشعرون بتعبنا دون حتي ان نشتكي..؟!
_____أجرت سمر اتصالاً بمَريم_____
سمر محدثه نفسها:هي كلب البحر دي مبتردش ليه..؟!معقوله تكون لسه نايمه....ااااه مهو يوم ما تبقي راحه الجامعه تصحي بدري وتظبط نفسها لكن يوم ما نخرج وناخد اجازة تنام وتأنتخ ف السرير..!!دانا هولع فيكي يست مريم هاانم...

دخلت والده سَمر الي أبنتها لتطمئن عليها لتجدها تحادث نفسها ويبدو عليه الغضب...

والده سَمر أمينه: خلاص ي سمر اتجننتي وبتكلمي نفسك ي حببتي....اه صح هي جت عل دي مانتي طول عمرك مطيورة  هي عادتك ولا هتشتريها يعني...!!

سمر بضحك : حرام عليكي ي امي في حد يخض حد كدا..؟؟...وبعدين ي امي ومالو...عل فكره بقا ان الواحد يكلم نفسوا دا بيعزز الثقه بالنفس وبيخليه اقوي وكمان بيصفي ذهنه وبيفضفض مع نفسوا...

أمينه: ربنا يهديكي ي  بنتي..اي علاقه الثقه بالنفس بالجنان اللي بتعمليه دا...المهم يعني انتي هتنزلي مع مريم امتي...؟
سمر بفزع:::عااااا حرام عليكي ي امي نسيتني ...انا كنت برن عل مريم عشان شكلها راحت عليها نومه....فين الفون ...؟
أمينه: اهدي التلفون هناك اهو عل السرير...
سمر وقد احضرت هاتفها وذهب الي امها وقبلت وجنتها:تسلميلي ي ست الكل....ثم ذهبت لتتصل عل مَريم..
____عند مريم_____
كانت تغط في نوم عمييق لدرجه انها لم تسمع صوت الهاتف....ولكنها انزعجت من صوته اخيرا واستيقظت...
مريم بنعاس: يلهوي اي كل المكالمات دي....حرام عليكي ي سمر....ثم ضغطت عل بعض الازرار ووضعت الهاتف عل اذنها لتنتظر رد سمر...
سمر بغضب مكتوم:لا والله ما لسه بدري ي ست هاانم لييه تواضعتي وتعبتي نفسك ورنيتي عليا ليه....ما كنتي تعملي الفون صامت ومتعبرنيش وتسبيني اولع كدا...حسبي الله ي شيخه....

مريم  ببرود مصطنع:تصدقي فكره...انا ازاي مخطرتش عل بالي...صح هروح اكمل نوم واعمل الفون صامت يلا سلا....

قاطعتها سمر :نعمممم يختييي...دانا اجيلك البيت واجيبك من شعرك لو عملتيها....
لم تستطع مريم كتم ضحكتها:همووووت...دانتي مصيبه....!!خلاص خلاص انا فوقت اهو وهقوم البس...اديني بس ربع ساعه البس واتوضي وصلي الضحي وننزل نتقابل...تومام
سمر بحماس: موشي.....سلاموز...
مريم محدثه نفسها:موشي..وسلاموز....هي البت دي بتتعلم لغه تانيه من ورايا..؟! ولا دي اللهجه الدارجه...!!؟
_____نروح لمراد ويوسف____
مراد بضجر: خلص ي يوسف بقا....عايزين ناخد اليوم من اوله....
يوسف بنعاس: حاضر ..حاضر..خلاص هقوم اهو...هااااا...
مراد: طيب يخويا خلص بقا...انا لبست من بدري...
يوسف : دا انت غتت ي اخي ما قولنا ماشي...غور من وشي بقا..
مراد: ماشي يخويا هغور سلامنجا..!!
يوسف بتعجب: سلا ...ايه يخويا...؟؟
...ثم قام يوسف ليرتدي ملابسه....وذهب ليؤدي صلاه الضحي...
ومراد ينتظره علي احر من الجمر...وكذلك الحال عند مريم وسمر...مريم تؤدي صلاه الضحي وسمر تنتظرها علي احر من الجمر...

انتهت مريم من ارتداء ملابسها وادت فرضها وانطلقت لتقابل سمر...
وكذلك الحال عند مراد ويوسف..
______________________
وصل الاربعة الي شاطئ البحر

عند يوسف ومراد...
______________
مراد بمرح:يااااه البحر وحشني ياخي..دا الواحد طفح الدم
يوسف:انت ليه محسسني ياض ان انت كنت بتفحت فالارض..! بتروح كل يوم الشغل بعربيتك ومكتبك مكيف وبتخش تهزق فالعيال فالمحاضرات ومحدش فيهم بيفتح بوقه..يخويا اتلهي..
_______________
عند مريم وسمر
__________________
سمر  بفرحه طفولية :ياااااااة انا فرحانه اوووي البحر وحشني ..الواحد لما يشقي ويتعب ويجي ياخد بريك بيحس بسعادة رهييبه الحمدلله..
مريم بابتسامه: فعلاً معاكي حق...كنت بحب اجي البحر هنا علطول بس دا كان قبل ما...
ثم صمتت ولم تكمل حديثها وظهر الحزن جلياً على وجهها فحاولت سمر التخفيف عنها
سمر: ربنا يچبرك يا مريومي... اي رأيك نجيب        فريسكا..
مريم بابتسامة: نجيب فريسكا ومالو..تعالي يلا
__________________________________
مراد: ولا يايوسف ماتيجي نجيب فريسكا..
يوسف : ماشي ....أجبلك معايا فريسكا يا ماما..
والدة يوسف: ماشي يابني..
ذهب كل من مراد ويوسف ليشتريا "الفريسكا"
مراد: شايف الشباب اللي هناك شكلهم مش تمام..
يوسف :متسيئش الظن ..ان بعد الظن إثم..
مراد:مش قصدي اسيئ الظن بس الشكل بيبان وهما شكلهم ناويين عل شر
يوسف:يابني مانا لسه قايلك...متسيئش الظن..ومتبنيش اتهام على حد من مجرد شكله..
مراد:ماشي...
ثم ران الصمت عليهما لبعض الوقت..وحينما اقتربا من الرجل الذي يبيع "الفريسكا"
وجدا الشباب الذي قال عنهم مراد انهم سيئين...يتجهون نحو الفتيات ليضايقونهم..
مراد بغضب مكتوم:شايف اهم الشباب اللي قولتلي متسيئش الظن بيهم اديهم بيعاكسو البنات...
يوسف:طب يلا نتصرف وبعدين نبقي نتكلم..
هرول كل من مراد ويوسف نحو الشباب...
*يتبع
انا عارفه ان البارت صغير بس حقيقي مشغوله جداا سامحوني على التاخير ..
#دمتم بخير

لقد وصلت إلى نهاية الفصول المنشورة.

⏰ آخر تحديث: Sep 09, 2021 ⏰

أضِف هذه القصة لمكتبتك كي يصلك إشعار عن فصولها الجديدة!

رواية طوبى للغرباء♡..)"!حيث تعيش القصص. اكتشف الآن