دخل الاربعه الي الندوة وجلسوا.....
بدأ الشيخ الندوة وتفاجأ الجميع ان هذا الشيخ لم يكن سوي شاب بالفرقه الرابعه......!
بدأ الحديث قائلا: السلام عليكم يا شباب....... النهارده هكلمكوا عن حياتنا في الكليه والاخطاء اللي معظمنا بيقع فيها .... استعين بالله...
_أول غلط وتقريبا كلنا بنقع فيه؛ وهو الكلام مع الجنس الاخر......طبعا بحكم اننا في جامعه مختطلته فبتالي بنضطر نتعامل مع بعض بس في ناس" الا من رحم ربي" بيتمادوا في الموضوع ويصاحبوا بنات او العكس.... ولما تيجي تنصحهم يقولو دي صداقه بريئه في الله....هههه او احنا اخوات بختلاف المسمي.....! وميعرفوش ان الله سبحانه وتعالي قال: " ولا متخذات اخذان" يعني مينفعش نتخذ الباب اصحبنا او البنات ....! هاتقولي دي زي اختي او دا زي اخويا بس انت اللي معقدها حبتين....
والله انا مش معقدها ولا حاجه بس ربنا لما خلقنا كان يعلم اننا منقدرش ننشئ صداقه بين الولد والبنت.... ودا اول خطأ بنرتكبه....!
_ تاني غلط بقا هو اطلاق البصر ؛ ودا مش مقتصر علي الشباب بس لا علي البنات كمان...؟!
ونبدا بالشباب عشان دا منتشر عندنا اكتر....!؟
الشاب: الشاب يبقي واقف في الكليه او في المحاضرة ويلاقي بنت داخله ولابسه لبس يوصف جسمها وطبعا هو يعد يبحلق فيها....ههههه.....هاتقولي طب مالعيب علي البنات هما اللي بيلبسوا محزق وملزق عشان يلفتوا نظرنا ...! في دي معاك حق بس برضو لو حضرتك في الكليه او في اي مكان ولقيت بنت كده متبحلقش فيها واصرف نظرك ومتقعدش تركز هي حطه لينسيس ولا دي عينيها وكذلك الموضوع دا مع البنات بس مع اختلاف بسيط...... ؛ يعني تلاقي البنت في المحاضرة ومش مركزة مع الدكتر هو بيقول اي وقاعدة مركزة في شكله.......ههههههه
(في ذلك الوقت تحول وجه الفتيات الي اللون الاحمر .... بينما انفجر الشباب بالضحك)
اردف الشيخ قائلا: دا بجد والله.... او مثلا واحد في الموصلات اول ما بنت تشوفه تقول لصحبتها " بصي الواد الحليوة دا" هههههههههه
( اكاد اجزم ان جميع الفتيات ينصهرن الان....)
_اظن كده كفايه فضايح للبنات....ههههههههههه
؛نيجي بقا ازاي نتجنب الوقوع في الحاجات دي .....
_ اول حاجه بالنسبه للكلام؛ بصوا نحاول علي قد مانقدر منتعاملش مع بنات او شباب لكن لو اضطرينا يبقي واحنا باصين في الارض ومتطولوش مش الموضوع " دون خضوع في القول" يعني مفيش ضحك ولا هزار ولا دا بيفهمني حاجه....؟ لي هي بنات الدفعه كلها خلصت عشان تخلي شاب يفهمك..؟وكذلك بالنسبه للشباب..زوياريت خليكوا في نفسكوا وفي اضيق الحدود تتعاملوا مع الجنس الاخر
تاني حاجه اللي هي غض البصر...اولا حاولوا يا بنات وانتوا ماشيين متركزوش في شكل الشباب ولا في شكل الدكتر اللي بيديكي المحاضرة ....دي اول نصيحه ....تاني نصيحه بقا..هي اللبس ...اللبس يا بنات دا مصيبه بجد ...شوفي انتي بتاخدي ذنب كل واحد بص عليكي واتفتن .... والميكب والبيرفيوم اللي ريحته بتبقا جايبا اخر الشارع ... اولا كده انتي عارفه انك كده تعتبري زانيه...! انتي هتاخدي ذنب كل واحد شم ريحه البرفيوم بتاعك وهتاخدي ذنب كل واحد انتكس بسببك تخيلي كميه الذنوب اللي خدتيها في خروجه واحده بس!..." لاتعد ولا تحصي" انتي في غني عن كل الذنوب دي... انا عارف ان ربنا خلق المراة بطبعها بتحب الزينه بس مش لازم تبقي الزينه دي في الشارع خليها في البيت .... انتوا غاليييييييين اوووي ... بلاش ترخصوا نفسكوا.....
خدي الخطوة دي دلوقتي قبل بعدين عشان الموت مبيستاذنش حد ....؟! تقدري تقوليلي لو ملك الموت دخل عليكي دلوقتي... هاتعملي اي وهاتقوليلوا اي...؟!
وحاجه كمان بلاش اللع والرقه اللي بتحل عليكي فجاه دي اول ما تيجي تكلمي شاب....قال الله تعالي:" يا نساء المؤمنين لستن كأحد من النساء ان اتقيتن فلا تخضعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض وقلن قولا معروفا"
(الاحزاب: الايه:32)
الايه دي بتتكلم عن امهات المؤمنين وكان ساعتها تلات الربع المجتمع من الصحابه.. وقال لا تخضعن بالقول ودول نساء الرسول صلي الله عليه وسلم .....!
مابالك انتوا بقا في زمن كلوا فتن والشاب ما بيصدق يلاقي اي حاجه عشان يتفتن بيها ....؟!
خلي بالكوا يا بنات ويا شباب الجنه غاليه اووي ومحتاجه جهااااااد.....
والحبيب صلي الله عليه وسلم قال ان القابض علي دينه كالقابض علي الجمر...!
وكما احرصوا ان يكون معاكوا صحبه صالحه تعينكوا علي الطاعه لما تقعوا ياخدوا بايديكوا وكمان عشان تكونوا ممن يظلهم الرحمن يوم لا ظل الا ظله" صحبه اجتمعت في طاعه الله"....
ربنا يهديني واياكم باذن الله..... سبحانك اللهم وبحمدك استغفرك واتوب اليه....انتهي الشيخ من القاء المحاضرة وغادر المكان.....
نظرت مريم الي سمر وجدتها تبكي وكذلك كان حال مريم.....!
سمر بصوت متحشرج: من البكاء: انا حياتي كلها غلط يا مريم....
مريم بحزن: وانا كمان احنا لازم نتغير يا سمر.....!
سمر بحزم: طبعا انا من النهارده نويت التغير باذن الله ولما اروح هاصلي ركعتين توبه وابدا حياه جديده..... يلا بينا نروح....!
وانطلقت الفاتاتان الي منزلهم ليبدؤا حياة جديده مع الله...
وكذلك الحال عندمراد ويوسف.....
مراد بتأثر: اي دا ...... احنا حياتنا غلط وكنا فاكرين اننا كده مفيش مننا....
يوسف بحزن: فعلا .....احنا نعتبر في مرحله كي جي لسه قدامنا مشوار طويل..... ولازم نقرب اكتر يا مراد
مراد مؤيدا: ايوة طبعا ولازم نحضر دروس علم كتيير عشان نعرف اكتر عن ديننا.... وكمان عايز نبقا صحبه اجتمعت في طاعه الله .عشان نكون ممن يظلهم الرحمن يوم لا ظل الا ظله....وانطلق الاربعه الي منازلهم وقد عزموا علي التغير.....
* يتبع.......
أنت تقرأ
رواية طوبى للغرباء♡..)"!
General Fictionمش كل الملتزمين والمتدينين وحشين ومعقدين لكن في البعض منهم "الا من رحم ربي" فاهم الدين غلط وشايف ان كل حاجه حرام اوفي منهم اللي مظهرة الخارجي ملتزم لكن لما نتعامل معاه نلاقيه ابعد ما يكون عن الالتزام