اشرقت الشمس ككل يوم ولكنها اشرقت بشكل مختلف عل ابطالنا الاربعه اشرقت عليهم لتنير قلوبهم بالسعاده....!! لماذا كل هذا...؟!
الاجابه ببساطة...انهم بدأوا حياه جديده مع الله تعالي..♡..)"!____________
في موقف الحافلات كما تتقابل سمر ومريم كل يوم...:
سمر:السلام عليكم ورحمه الله وبركاته عامه اي ي مريومتي♡..)"!
مريم: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ي حبي♡..)"
....انطلقت الفتاتان لركوب الحافله التي ستوصلهم لعملهم بالجامعة....
__________________
في مكان اخر....
يوسف يتحدث ف الهاتف مع مراد: السلام عليكم ي مراد
مراد: وعليكم السلام.......عامل اي..!؟
يوسف: ف زحام من النعم الحمدلله
مراد: ديماً...... بقولك ماتيجي نظبط خروجه كدا الواحد طهق من الشغل وعايز يفصل شويه..
يوسف: يعم طهق اي ويفصل اي...الفتره اللي جايه دي مليانه محاضرات ومعندناش وقت فاضي خاالص ي مراد...بصي اصبر فتره كدا ولما المحاضرات تخف شويه ساعتها هنقدر نخلع بسهوله....
مراد بتذمر: ماشي يعم..المجتهد اما نشوف السهوله بتاعتك دي....انت عقل امتي ياض...ما انت كنت علطول اللي بتقولي يلا نخرج....خليك كدا دايما كابتني..!!
يوسف بضحك: طب اقفل ي مكبوت ...نبقي نشوف موضوع الكبت دا لما نوصل الكليه....________نرجع لمريم وسمر______
وصلت الفتاتان للجامعه وتوجهوا للمكتب المخصص لهم هما ومراد ويوسف...
ودخلا للمكتب وجدا يوسف ومراد بالداخل فاغفضوا بصرهم سريعاً...
(ملاحظه... لما تلاقي شاب قدامك وعينك جات عليه غضي بصرك علطول ومش هتاخدي ذنب النظرة الاولي ومنغير قصد مفهاش مشكله بس منتماداااش ي اختاه ...ههههههه)دخلت الفتاتان وتركت سمر الباب مفتوحاً....
مريم بتساؤل: انتي نسيتي تقفلي الباب ي سمر....؟!
سمر ببتسامه: لا انا سايباه قصد ي مريم عشان مينفعش نعقد مع شباب اجانب عننا ونقفل الباب دي خلوة وانا كنت قرأت حديث عن الرسول صل ِ الله عليه وسلم مش فاكرة نصه بالظبط بس هو تقريباً كان " لا يخلو رجلاً بامرأة لاتحل له الا وكان الشيطان ثالثهما.... و الفاروق عمر ابن الخطاب قال برضو ..لا يخلون رجل بامرأه لا تحل له حتي ولو كان يعلمها القران...
مريم بامتنان: جزاكِ الله خيراً ي حببتي
سمر : وجزيتِ الجنه♡..)"
مريم وهي تلملم اشيائها وتستعد للذهاب: طيب انا عندي محاضرة دلوقتي ... ف امان الله..♡..)"
سمر: ف حفظ الله ورعايته ي قلبي♡..)"
دخلت مريم المدرج ثم القت السلام عل الطلاب وشرعت ف إلقاء المحاضرة
أنت تقرأ
رواية طوبى للغرباء♡..)"!
Narrativa generaleمش كل الملتزمين والمتدينين وحشين ومعقدين لكن في البعض منهم "الا من رحم ربي" فاهم الدين غلط وشايف ان كل حاجه حرام اوفي منهم اللي مظهرة الخارجي ملتزم لكن لما نتعامل معاه نلاقيه ابعد ما يكون عن الالتزام