Chapter 4: Propose 💍

249 36 2
                                    

No One Pov~

Sudah 3 minggu Yeaun berkawan bersama Sunghoon. Ramai org berkata mereka seperti pasangan kekasih kerena selalu berkepit kemana-mana pergi mesti bersama.

Pada petang di rumah Yeaun. Seperti biasa Yeaun pergi ke ruang tamu untuk menonton television. Kemudian Encik Lee duduk di sofa depannya. "Malam ni kita ada makan malam dgn Keluarga Jay" kata Encik Lee. Yeaun hanya menganguk. Sudah lama Yeaun tidak menegur Jay sejak kejadian itu dia langsung tidak menegur Jay apatah lagi pandang.

Baju Yeaun:

<Just imagine je>

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

<Just imagine je>

Yeaun hairstyles:

Yeaun hairstyles:

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Yeaun makeup:

Yeaun makeup:

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Yeaun heels:

Setelah bersiap Yeaun terus turun ke ruang tamu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Setelah bersiap Yeaun terus turun ke ruang tamu. Puan Min pun terkejut dgn penampilan Yeaun. "Anak eomma cantik sgt malam ni" kata Puan Min sambil tersenyum kpd anaknya. Kemudian mereka pun bertolak ke resturan Adela Bailey yg terletak di Buam-dong, Jongno-gu,Seoul South Korea.

<Nama restaurants tu aku carik kat google ^_^>

Mereka pun sampai di restaurant tersebut. Keluarga Jay pun sudah berada di situ. Keluarga Yeaun pergi ke meja yg telah di tetapkan oleh keluarga Jay.

"Cantiknya dia bila pakai dress putih" kata Jay di dalam hati setelah melihat seorang gadis bernama Min Yeaun di depan matanya dgn berpakaian putih. "Yeaun kamu nampak cantik malam ni" kata Puan Park. Yeaun hanya tersenyum. Mereka lalu duduk dan menunggu makanan tiba.

"Kenapa tiba2 nak ajak makan malam kat sini?" tanya Puan Min. Puan Park hanya tersenyum manis. "Sasil saya nak buat majlis pertunangan Jay dan Yeaun" kata Puan Park. Encik Lee dan Puan Min hanya menganguk.

"Kami tak kisah pun, cuma Yeaun saja lah" kata Puan Min memandang ke arah Yeaun. "Jeoyo" kata Yeaun sambil menunjuk ke diri sendiri. Puan Park hanya menganguk.

"S-Saya tak kisah pun. Janji Jay boleh terima saya" kata Yeaun. Puan Park tersenyum manis. "Macam mana Jay? Kamu terima Yeaun untuk jadi tunang kamu?" tanya Puan Park. Jay hanya menganguk dan kemudian tibalah masa untuk Encik Park bercakap. "Untuk majlis pertunangan kamu berdua Appa buat besar-besaran" kata Encik Park.

Yeaun dan Jay hanya tersenyum. Kemudian makanan pun tiba. Dipertengahan mereka sdg makan Yeaun bersuara. "Maafkan saya. Yeaun nak ke tandas kejap" kata Yeaun lalu beredar ke tandas. Yeaun masuk ke tandas dan melihat dirinya ke cermin.

"Aku akan bertunang? Serius lah" kata Yeaun di dalam hati. Sewaktu Yeaun di dalam tandas. Puan Park bisik sesuatu ke Jay. "Now" kata Puan Park berbisik kpd anaknya. Nak ke tak Jay perlu buat jaga. Dia ingin melihat ibunya gembira melihat dia bersama pasangannya.

Apabila Yeaun keluar dari tandas dan pergi ke meja makan semula dia ternampak Jay melutut dan mengeluarkan cincin. "Yeaun sudikah awak menjadi peneman hidup saya buat selamanya?" tanya Jay yg sdg melutut dgn cincin di tangannya.
Yeaun tidak tahu ingin menjawab apa.

Dia hanya menganguk lalu Jay berdiri semula dan memasukkan cincin itu ke jari Yeaun. Ibu bapa mereka hanya menepuk tangan.

Selepas kejadian malam itu banyak persoalan timbul di minda Yeaun. "Kenapa dia tiba2 propose aku? Dia betul2 nak kawin dgn aku ke?" tanya Yeaun ke diri sendiri

<Flashback>

"Lepas habis sekolah Appa akan buat majlis perkahwinan kamu berdua" kata Encik Park. Kelaurga Yeaun hanya tersenyum. "How about you Yeaun? Do you agree?" tanya Puan Park. Yeaun hanya menganguk.

<end Flashback>

Yeaun berhenti berfikir dan dia terus ke meja belajar nya.

<Flashback>

"Jay malam ni kita ada makan malam dengan Keluarga Yeaun. Kamu kenal kan dia? Appa nak kamu berkahwin dgn dia" kata Encik Park kpd anaknya yg sdg membaca buku.

Jay terus menutup bukunya dan mula bersuara. "Jay nak je pergi makan malam tu tapi Jay takkan kahwin dgn Yeaun" kata Jay. "Terus kamu nak lihat ibu kamu bersedih? Ibu kamu nak sgt kamu berkahwin dgn Yeaun. Lagipun Yeaun tu baik,pandai,peramah cantik org nya. Keluarga dia berduit" kata Encik Park panjang lebar.

"Appa nak Jay kahwin dgn dia sebab duit?" tanya Jay. Encik Park hanya menghela nafas. "Appa nak kamu propose dia malam ni. Kalau kamu tak nak tgk eomma kamu sedih baik ikut cakap Appa" kata Encik Lee dgn tegas. Jay hanya menganguk.

"Yeaun sudikah awak menjadi peneman hidup saya buat selamanya?"

<end Flashback>

"Takpe Jay kau buat ni sebab tak nak eomma kau kecewa dgn kau" kata Jay dlm diam.

Keesokan hari nya seperti biasa Yeaun bangun membuat rutin pagi nya dan pergi ke sekolah. Sampai saja ke sekolah dia terus menegur Sunghoon. "Sunghoon awak buat apa tu?" tanya Yeaun dgn lembut.

Sunghoon hanya tersenyum melihat gadis itu. "Aku tgh cari tempat makan untuk kita" kata Sunghoon. "Kita? Apa maksud kau?" tanya Yeaun dgn bingung. Sunghoon hanya tersenyum. "Lepas balik sekolah kita pergi date" kata Sunghoon. Yeaun mula menggigit bibirnya.

"Date sebagai kawan baik" kata Sunghoon. Yeaun menghela nafas dan senyum kpd Sunghoon. Tapi sebenarnya Sunghoon ingin date bersama Yeaun lebih dari kawan.

Jay yg melihat mereka dari jauh hanya menjeling tajam. "Kan aku dah ckp aku tk sesuai kawin dgn dia"kata Jay di dalam hati. Kemudian Heajin menyapa dia. "Jay apa kata balik nanti kita pergi date nak?" tanya Heajin. Jay hanya menggeleng. "Mian Heajin balik ni saya ada kelas tambahan" kata Jay sambil mengusap kepala Heajin.

"Kalau macam tu lepas kelas tambahan lah" kata Heajin lagi. Jay hanya menghela nafas. "Mianhae tapi Appa saya tak benarkan saya pergi jalan2 pada minggu persekolahan. Kita pergi minggu cuti ye" kata Jay. Heajin hanya menganguk.

Sunghoon melihat cincin yg ada di jari Yeaun dan dia berasa hairan. "Yeaun mana kau dpt cincin tu?" tanya Sunghoon. Yeaun hanya diam dan menyorokkan tangannya. "Aku dh nampaklah. Bagi je lah tahu" kata Sunghoon.

"Sasil saya tak lama lagi akan bertunang" kata Yeaun berbisik ke telinga Sunghoon. Lelaki itu terkejut dgn apa yg Yeaun kata. "Dengan siapa?" tanya Sunghoon. "Tapi kalau saya bagitahu jangan marah tau" kata Yeaun. Dia menghela nafas dan berkata. "Saya akan bertunang dgn Jay" kata Yeaun berbisik di telinga Sunghoon.

Sunghoon terkejut tetapi dia hanya diam. "Tolong jgn marah. Saya tak nak pun kawin dgn dia. Lagipun keluarga yg suruh" kata Yeaun. Sunghoon hanya menganguk.

~+£¥+.

I HATE YOU CRUSH~ PARK JONG SEONGWhere stories live. Discover now