En lang sommerferie hadde vært og jeg begynte i 2.klasse. Det betyr et nytt skoleår med sjakk. Jeg ville bli bedre fordi det er jo gøy å få til det du driver med. Jeg stilte opp på skole sjakken som var en gang i uka og da måtte jeg jo bli bedre.Som jeg nevnte så var det flest gutter som spilte sjakk. Nå var det bare meg som jente der,fra mitt trinn. De to jentene fra klassen min slutta fordi de syns ikke det var noe gøy. Jeg må si at jeg syns det var litt vanskelig fordi jeg hadde ikke noen jeg kunne dele sjakk gleden min med der. Jeg hadde jo de andre, men ingen jeg var venn med liksom. Det var mange av guttene i klassen min som spilte sjakk. Så jeg kjente jo noen der, men de var jo ikke vennene mine.
Jeg spilte ofte på det øverste bordet. Det måtte jo bety at jeg hadde blitt bedre. Jeg måtte jo være en av de beste på trinnet. Det ga meg glede og energi til å fortsette. Da jeg gikk i 1.klasse så trodde jeg at jeg kom på siste plass, men det viste seg at jeg faktisk kom på 1.plass. Noen fra trinnet mitt i en annen klasse sa det fordi han så at jeg var god. Da fikk jeg sjokk, og viste ikke hva jeg skulle si. For min tanke var jo at jeg kom på siste plass. Det viste seg at det han sa stemte og det ga meg styrke til å tenke at jeg kunne drive med dette selv om ingen andre jenter spilte der.
Jeg skjønte etter hvert for hver gang at jeg lå på topp 4 siden jeg spilte på det øverste bordet. Jeg kunne likevel ikke begynne å konkurrere fordi vi var for unge. Dette var likevel god trening fordi vi ville jo kunne begynne med det etter hvert. Kanskje neste år? Jeg var i hvert fall innstilt på å fortsette og det var bra.
Sjakk treneren min hadde oversikt over hvem som vant hver gang og kunne også da se hvem som var bedre enn andre. Jeg var en av de beste og fikk være med i en sjakk konkurranse. Det var stort og litt skummelt fordi jeg gikk jo bare i 2.klasse. Det var et klubbmesterskap som vil si at klubb medlemmer kjempet mot hverandre. Det ble kåret klubbmester for gutt og jente og da må du ha høyest poengsum. Siden det var mange flere gutter enn jenter var det mye lettere å vinne som jente. Det skjedde ikke for meg, men ikke så rart kanskje da det var min første konkurranse. Jeg spilte jo også i nybegynner klassen.
Som sagt så var og er det mange færre jenter som spiller sjakk. Derfor er det egne sjakkmesterskap for bare jenter. Det er for å prøve å motivere flere jenter til å fortsette, men også begynne med sjakk. Jeg syns det er en bra ting fordi det minte meg på at selv om det bare er meg på trinnet mitt så er det flere rundt om i Norge som er jente å spiller sjakk. Jeg ble faktisk invitert til Oslomesterskap for jenter i 2013. Det var en god start for meg og jeg viste at etter hvert ville det bli flere konkurranser.
YOU ARE READING
Følg drømmen din
General FictionDette er en fortelling hvor jeg forteller om min situasjon når det kommer til hva jeg ønsker å drive med. Det jeg ønsker å få fram med å fortelle dette, er å få deg til å ikke gi opp drømmene dine. Uansett om vennene dine ikke har den interessen så...