Jeg har begynt i 3.klasse og det er et nytt skoleår med sjakk. Som det ble nevnt i forrige kapittel var jeg med på et par sjakk konkurranser i 2.klasse. Jeg hadde ikke spesielt høye forventninger om at det skulle bli kjempe mange dette året heller, men forhåpentligvis noen flere. Og det ble det. Jeg hadde noen erfaring, og skulle få mer erfaring og trening i flere sjakkturneringer.
I tillegg til sjakkturneringer gikk jeg på skole sjakken som nevnt tidligere. Skole sjakken er på en måte grunnlaget for at du får trening til konkurranser. For selv om det er trening gjennom å spille turneringer/konkurranser må du jo trene og lære utenom det. Skole sjakken var en gang i uka, og da jeg var der hver uke så å si fikk jeg god trening.
Mange av guttene i klassen min spilte sjakk i 1-2.klasse. Nå hadde mange sluttet og det var bare meg og en annen gutt fra min klasse som fortsatt spilte sjakk som en fritidsaktivitet. Det viser seg gjennom skole sjakken at det er han og meg som ligger på topp. Jeg tenkte ikke over poengsummen og hvor jeg lå, men fikk det jo med meg da andre jeg spilte sjakk med var veldig interessert i det. Jeg spilte mest fordi det var min fritidsaktivitet. Men selvfølgelig som alle andre er det jo gøy å vinne og gjøre det bra i det man driver med. Sånn er det sikkert for deg også. Om du spiller fotball, håndball, volleyball, danser, turner, basketball osv.
Dette skoleåret spilte jeg noen BGP-turneringer. BGP turneringer er det mange gjennom et år og arrangeres av ulike klubber i Norge. Klubben jeg var en del av, arrangerte mange av sjakk turneringene. Både BGP og andre større turneringer.
En turnering som er årlig er kubbmesterskapet. Det vil si at bare folk fra min klubb konkurrerer om å bli klubbmester. Det blir kåret en gutt og en jente i hver klasse. Denne gangen lyktes det heller ikke for meg å ta den tittelen, men det gjorde ikke så mye nå. Jeg spilte for å trene og bli bedre. Samtidig er det gøy å vite at du gjorde det beste av klubben din som du vanligvis spiller mot på trening. Likevel for meg så er det lettere å ta tittelen da nesten ingen jenter spiller sjakk. Eller det er en del, men ikke sammenlignet bart med hvor mange gutter.
Og det er noe jeg merket. Jeg hadde ingen i klassen min eller på trinnet som jeg kunne snakke med sjakken om å dele interessen med. Det gjorde det som tidligere sakt tøffere for meg å ville fortsette. Men jeg prøvde å glemme det.
Men skulle jeg få meg en venn innenfor sjakken? Treneren min spurte om jeg ville være med i en lag turnering. Et jentelag med noen fra klubben min, men fra en annen skole. Det virket spennende og var et steg opp i å bli en bedre sjakk. Det ble jeg med på. Som lag må 3 av 4 spillere vinne for at dere tar lagpoenget og 2 av 4 for at det skal bli uavgjort. Vinner kun 1 av 4 på laget får man ikke lagpoeng. Jeg forsto ikke da hvordan resultatlistene skulle forstås, men det viste seg at det gikk veldig dårlig. Jeg kjente ingen fra laget jeg var på. Det var litt merkelig, men jeg fikk god kontakt med en på laget. Det var veldig hyggelig. Vi fikk mange gratis vafler fordi moren hennes jobbet i "kiosken". Det var som at jeg var venn med en jeg ikke kjent. Men hyggelig var det og hun var bestevennen min innenfor sjakken helt til jeg sluttet i 7. klasse. Med noen turneringer og mye trening var 3.klasse over og det var snart tid for 4.klasse som ble et stort steg i sjakken for meg med flere sjakkturneringer.
Det var et spesielt år og mye hadde skjedd. Jeg syns det var et bra år, også fikk jeg meg en sjakkvenn. Det er en forskjell å kjenne mange som spiller sjakk og det å kalle en person for din sjakkvenn. Du syns også sikkert det hjelper å ha venner i din fritidsaktivitet for å holde motivasjonen oppe .
YOU ARE READING
Følg drømmen din
General FictionDette er en fortelling hvor jeg forteller om min situasjon når det kommer til hva jeg ønsker å drive med. Det jeg ønsker å få fram med å fortelle dette, er å få deg til å ikke gi opp drømmene dine. Uansett om vennene dine ikke har den interessen så...