5.klasse - Sterkere motstandere

8 0 0
                                    


Jeg hadde begynt å føle meg mer og mer trygg på å kunne drive med sjakk. Likevel føles det ofte ensomt, men jeg forsøkte å tenke på det positivet. Jeg fikk enda mer trening og var med i flere sjakkturneringer. Det var gøy, men også slitsomt. Hvor eldre man blir i klassen for barn og ungdom, hvor mer krevende blir det. Du spiller mer langsjakk som er krevende å holde ut, men du møter også sterkere motstandere. Dette kan nok du også kjenne deg igjen i, hvis du har drevet med en idrett eller holder på med en idrett. I mitt årskull e r det generelt veldig gode spillere i forhold til andre kull i barne- og ungdomsalderen. 

Jeg har nevnt tidligere at jeg gikk på skolesjakken en gang i uka. For mange er det en viktig trening og en god trening. For meg så ble det etter hvert bare bruk av tid og ikke nyttig. Jeg og en annen spiller bytta på å ligge på toppen og vi fikk ikke stort med motstand. Derfor slutta jeg i januar 2017, og fokuserte heller på andre sjakktreninger i uka. 

Jeg fortsatte å spille sjakkturneringer. Både individuelt, skolelag og klubblag. Lynsjakk, hurtigsjakk og langsjakk. Jeg var også med på landslagssamlinger, som i andre idretter og sporter. Der møtte jeg sjakk spillere fra hele Norge. De største turneringene for min del da var individuelt og lagkonkurranse i NM. I NM i 2017 for skolelag gjorde jeg det veldig bra. Jeg vant alle partiene mine utenom ett. Jeg fikk Remi mot en motstander fra samme sjakklubb som meg, og som jeg kjente godt. Remi betyr uavgjort. Jeg husker at jeg følte på veldig mye mestringsfølelse under og etter turneringen. Det var en deilig følelse. Jeg er sikker på at du kan kjenne deg igjen, hvis du tenker på hva du gjorde eller driver med. 

Det som er viktig å huske på er at man kan få mestringsfølelse av alt mulig. Det må ikke være en idrett. Det kan være alt fra å få til noe nytt, bli en bedre kunstner eller utfordre deg på punkter du syns er vanskelige osv. Finn det som motiverer deg i hverdagen. Det som gir deg litt ekstra energi. 

Følg drømmen dinWhere stories live. Discover now