Belangrijk!

7 0 0
                                    

Hoi allemaal!

Allereerst - superleuk dat je mijn boek wil lezen!

Ik zal het kort houden - omdat ik weet dat de meeste mensen dit hoofdstuk toch over gaan slaan, ondanks de onsubtiele titel - maar lees dit alsjeblieft wel.

Dit boek is een instructieboek, waar mijn persoonlijke adviezen over het aanleren van oefeningen aan je paard/pony instaan. Dit is niet het Nederlandse Wetboek. Het is dus prima als je van mijn  methodes af wilt wijken of iets op een andere manier wilt aanpakken - jij weet wat het beste voor jouw paard werkt.
In dit boek omschrijf ik tactieken die ik heb gebruikt, op mijn eigen pony's, die misschien (waarschijnlijk zelfs, ben ook maar blij) een héél ander karakter hebben dan jouw paard of pony. Dat dit voor mij werkt, wil dus nog niet zeggen dat dit voor jouw ook het geval is. Dit boek is alleen maar een richtlijn, een hulpsteuntje. 

Ik durf wel te zeggen dat ik aardig veel ervaringen met paarden heb - en op deze ervaring heb ik ook mijn hoofdstukken en uitleg gebaseerd - maar dit maakt me nog geen deskundige. Dit zijn mijn eigen ervaringen, en ik heb dit boek geplaatst gewoon puur voor het plezier en met het idee om anderen een handje te helpen (mochten ze mijn hulp willen). Voor alles wat jij met je paard of pony doet, ben je zelf verantwoordelijk.

Wél vind ik het zeer belangrijk dat je je paard bepaalde oefeningen al hebt aangeleerd, voordat je aan andere oefeningen gaat beginnen - voor jouw veiligheid én die van je paard. Ik zal dit nog vaak voorbij laten komen in de overige hoofdstukken, want de helft gaat dit hoofdstuk tóch niet lezen. 

De oefeningen die je paard volgens mijn bescheiden mening al moet kennen zijn:

- Achterwaarts ( = achteruit lopen)

- Voedsel weigeren (vooral als je met de clicker besluit te werken)

- Ook is het belangrijk dat je je paard overal kan aanraken 

- En dat er wederzijds vertrouwen is

Daarbij neem ik aan dat je paard bepaalde basisdingen als een halster omdoen, en meelopen aan een touw, ook kent. Is dit niet het geval, werk hier dan éérst aan.

De eerste twee basisoefeningen (voedsel weigeren en achterwaarts) komen vanzelfsprekend als eerste aan bod in het boek, dus hier kun je altijd nog even naar kijken. 

In bijna elk hoofdstuk wordt dus een oefening behandeld. Naast de benaming van die oefening, wordt in de titel ook al vermeld onder welke categorie de oefening valt. Er zijn drie categorieën:

1. De basisoefeningen

2. Kleine kunsten (oefeningen met het hoofd)

3. Grote kunsten (oefeningen met de benen en het hele lichaam)

De hoofdstukken zijn zo opgedeeld dat de moeilijkheidsgraad steeds iets hoger komt te liggen; grote kunsten worden dus ook pas later in het boek behandeld.

Belangrijk is dus dat je paard alle eerder genoemde basisoefeningen kent, voordat je aan andere (grote) kunsten gaat beginnen. Een paard dat wel kan steigeren, maar geen achterwaarts kent, is bijvoorbeeld echt een gevaar voor zichzelf en anderen.

Voor vragen of nog meer informatie kun je (naast het platform van Wattpad zelf) ook altijd op mijn website terecht - www.amramori.com - of de Instagrampagina: amra_mori (lekker gewetenloos reclame maken).  

Elke vrijdag komt er een nieuw hoofdstuk bij en wordt er een nieuwe foto op Instagram geplaatst.

Hopelijk durf je nu nog te beginnen aan het boek - het heet niet afschrikken als je mensen alleen maar aandringend advies geeft! :)

Dat gezegd hebbende, laten we beginnen!

Vrijheidsdressuur vanuit een rolstoel!Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu