Percutian itu tamat di penghujungnya,setelah seminggu di Kota singa,tibalah masa untuk aku meninggalkannya,hati ku sedih juga untuk meninggalkan orang yang kucintai ini,tetapi itulah kenyataan,ketika aku sedang menunggu kereta api tiba,dia menghulurkan sebuah sampul,kulihat didalamnya ada beberapa lipatan wang kertas yang banyak,aku memandangnya dan berkata,
"Cikgu,saya taknak ini,dia terkejut dan memandang ku sambil berkata,
"Kenapa pulak tak nak,itu kan upah awak,
"Saya hanya nakkan perasaan kasih dan cinta cikgu,itu sahaja,saya serius ni,sepanjang kita disini,saya rasakan yang hati saya rasa sesuatu pada cikgu,I love you cikgu Hanim,jawabku dengan yakin,Pn Hanim pula hanya tersenyum,dengan tenang dia memegang tanganku,sambil itu dia berkata,
"Tak mungkin man,tak mungkin,impossible........,awak dengan saya tak mungkin,saya dah bersuami,awak dah ada Nani,pulanglah kepada keluarga,saya ni terlalu berumur untuk awak,pulanglah pada Nani,dia merindui awak tu,tubuh saya mungkin awak punya,tapi hati dan perasaan saya ni sudah ada orang yang punya,.." terangnya dengan suara yang lembut,
"Ambik ni,dia menghulurkan bungkusan tadi,dengan perasaan yang lemah,aku mengambil bungkusan tadi dan melangkah menuju ke tren yang semakin hampir itu,aku memandang wajah Pn Hanim dari celah jendela tren dengan hampa,begitu juga dengan pandangannya.Aku dapat merasakan yang dia tidak ikhlas mengucapkan kata-katanya tadi,jauh di sudut hatiku,aku tahu yang dia juga menyintai aku...
Setelah kembali dari cuti sekolah,aku dikejutkan dengan berita yang kelas ekonomiku akan diambil alih oleh guru penolong kanan.Dari sumber yang aku dengar,Pn Hanim meminta untuk mengajar pelajar-pelajar SPM dan tidak mahu meneruskan pengajarannya pada kelas tingkatan enam atas atas alasan dia tidak berapa mahir ekonomi berbanding guru penolong kananku.Aku berasa sungguh kecewa,bukan sebab tak dapat melihat tubuhnya,tetapi perginya orang yang kusayangi.
Hari demi hari berlalu,kesibukan menjelang STPM semakin menghambatku,jika dulu setiap minggu aku dan Nani dapat bersama,tetapi sekarang ini sebulan sekali pun amat payah,namun perasaan sayang dan cintaku pada Pn Hanim masih utuh,walaupun dia selalu mengelak berjumpa aku,menukar nombor telefonnya dan berpura-pura tidak mengenali aku apabila berselisih dengannya.
Tetapi hubunganku dengan Nani pula semakin akrab hingga membuahkan bibit cinta walaupun kami sudah tidak melakukan hubungan seks seperti dulu,hubungan aku dengan Nani adalah ikhlas dan aku berjanji dalam diriku untuk mengambilnya sebagai isteriku,kerana daranya yang sudah aku ratah,aku mesti bertanggungjawab.Namun perasaan cintaku pada Pn Hanim tidak pudar,lebih kuat dari cintaku pada Nani.
Hari demi hari berlalu,setelah peperiksaan STPM aku tempuh,dan keputusannya keluar,aku lulus dengan cemerlang,bagaikan bulan jatuh ke riba,aku mendapat peluang untuk melanjutkan ijazah pertama dalam bidang ekonomi ke Texas,Amerika Syarikat,Aku menerima peluang ini dengan hati yang gembira kerana segala pengorbanan,kesusahan dan jerih payah aku dalam pelajaran berbalas.
bersambung...................................................