Thasneem merenung dada malam yang penuh bintang itu. Matanya merenung pada bintang yang paling terang diufuk timur itu. Bintang itu sendiri, tanpa ditemani oleh bintang lain.
"Kalau Thasneem rasa hopeless dengan diri, Thasneem tengok je bintang tu. Cahaya bintang tu mungkin adalah cahaya beribu tahun lalu yang dia hasilkan, tapi kita baru nampak sekarang. Maksudnya kat situ, everything takes time. Enjoy the process then you will appreciate more the outcome."
Kata-kata nasihat Naufal itu masih jelas di halwa pendengaran Thasneem. Gelak ketawa Ayra dan Syaza hanya kedengaran sayup-sayup ditelinga Thasneem walaupun kedudukan mereka sangat rapat. Kawasan dataran hijau itu agak riuh dengan kehadiran para pelajar untuk menikmati free night mereka.
"Saya rindu awak, Naufal."
Hatinya berbisik. Thasneem mengerutkan kening, eh takkanlah aku suka Naufal? Thasneem menggelengkan kepalanya membantah statement hatinya.
"Oi Neem"
Sergah Qisya. Fiqah dan Tasha yang bersama Qisya menyapa Ayra dan Syaza. Mereka ikut sekali duduk di port Thasneem, Ayra dan Syaza melepak.
"Sedih je kau ni."
Qisya menolak bahu Thasneem. Thasneem ketawa.
"Neem, betul ke aku dengar faci hot tu apa nama dia.."
"Naufal"
Tasha meneruskan soalannya setelah soalannya dijawab oleh Fiqah.
"Hah Abang Naufal tu, betul ke dia suka kau?"
Mendengarkan soalan Tasha, Ayra, Syaza, dan Fiqah mendekatkan kedudukan. Curious nak tahu jawapan dari tuan badan.
"Kenapa kau tanya macam tu?"
"Tadi time aku basuh baju, aku terdengar conversation Qilah dan Damia. Diorang cakap diorang tu passengers ship kau and abang Naufal."
Tersembur air yang diminum Qisya lalu dia ketawa kuat. Bodohlah Damia dan Aqilah ni. Thasneem pula tercengang. Dahlah kat surau tadi pun dia ditanya soalan yang sama oleh beberapa orang kawan se-batch nya.
"Esok kau balik rumah pukul berapa?"
Tanya Fiqah.
Thasneem mengangkat wajahnya memandang Fiqah.
"After Cendekiawan kot."
Fiqah mengangguk faham. Cendekiawan merupakan program kelas tambahan sebagai persediaan mereka menghadapi spm. Walaupun masih awal, namun perancangan rapi perlu dilakukan untuk memastikan kecemerlangan maktab itu diteruskan.
Perbualan berbagai topik itu menghidupkan suasana free night disitu. Tak kurang juga dengan suara-suara para usahawan muda untuk mempromosi barang jualan mereka.
Sekali lagi, dada malam yang bersinar kerana bulan penuh itu ditatap Thasneem. Seakan tertarik dengan bulan itu, dan hatinya mengungkap rindu.
"Kalau rindu, boleh luah dalam doa"
Terkejut keenam-enam gadis itu dengan suara yang cukup familiar itu. Siapa lagi kalau bukan cikgu Addmath mereka, Miss Atisha. Tersengih Thasneem setelah kantoi berangan.
"Ms ni terkejut kami."
Ms Atisha sengih. Bahu Thasneem dipegangnya sebagai tongkat untuk duduk bersama pelajar-pelajar puteri itu.
"Seronokkan macam ni? Tenang je. Takyah susah-susah fikir pasal assignment."
Mereka mengangguk setuju. Menjadi pelajar maktab rendah sains mara semestinya menginginkan mereka untuk sentiasa cemerlang dari segala aspek. Harapan menggunung kadang-kadang boleh membunuh jiwa yang rapuh.
"Haah Ms. After days of school and work, free night will be everyone's craving."
"Tulah Ms. Penatlah kalau asyik buat homework je."
Ms Atisha tergelak. Sungguh dia memahami apa yang pelajar-pelajar ini rasa. Gadis yang berada disebelah kanannya dikerling. Raut wajah yang sedikit muram itu diperhatikan sejenak.
"Are you missing someone, Thasneem?"
Thasneem tersentak. Obvious sangat ke? Dia tersengih cuba menyembunyikan perasaannya.
"Takdelah Ms. Saya cuma penat sikit."
Helahnya. Ms Atisha senyum senget. Dia pun pernah bergelar remaja suatu ketika dahulu, dan dia tahu sangat kehidupan remaja.
"Ms dengar Thasneem ada terkait dengan satu rumor. Betul ke rumor tu?"
"Apa yang Ms dengar?"
"Ada seseorang sukakan kamu."
"Ms dengar kat mana? Dari siapa?"
"Haha kalutlah kamu ni Thasneem. Ms dengar dari kawan-kawan kamu kat surau tadi. Banyak jug yang Ms dengar. Betul ke...."
"Ketua batch kami suka Thasneem?"
Sampuk Tasha. Tergelak Ms Atisha, nampak sangat ada banyak perkara yang dia tertinggal. She has missed many trains. Haha.
"Oh ya? Yang ni Ms tak tahu pula."
Lagi berkerut dahi Thasneem. Jangan pasal Naufal sudah.
"Ms dengar rumor yang ketua BWP tahun ni, senior korang, Haidar sukakan Thasneem."
Terngangah mulut mereka yang mendengar. Pendek kata, it is a new story. Berdenyut kepala Thasneem memikirkannya.
"Aduh yang ni saya tak tau, Ms. Sumpah tak tahu. Ms dengar ni dari siapa?"
"Senior-senior perempuan korang. Form 5. Macam ni, ada seorang senior tu dia tengah menangis, lepastu ada kawan dia datang and tanya kenapa, rupanya dia kena reject oleh Haidar, sebab Haidar tu sukakan Thasneem."
"What? Thasneem! Kau guna minyak pengasih ke? Asal semua orang hebat suka akan kau?"
Wajah Thasneem dipegang Qisya dengan kedua-dua tangannya. Thasneem menjegilkan matanya. That's not funny at all.
"Eh apa ni? Saya tak selesalah macam ni. Ms, tolonglah percaya yang saya tak buat apa-apa. Saya tak kenal sangat pun Haidar tu."
"Iya, Ms percayakan kamu. I know you well, Aneem. You're not simply doing something to get people's attention. Tapi tulah, nak buat macammana kalau orang dah suka? Hati orang Thasneem, they're out of our control."
Thasneem menghela nafas berat. Keadaan ini membuatkannya menjadi rindu sangat kepada Naufal. At least, Naufal is her warrior. Selalu ada bila dia memerlukan, dan selalu ada untuknya kala dia jatuh. Walaupun hanya 5 hari tetapi cukup untuk dia tahu Naufal boleh melindungi dia.
Sampai jumpa lagi, Naufal.
Bisik hati Thasneem sebelum dia tenggelam dengan perasaannya bersama sebuah lagu yang dipersembahkan oleh sekumpulan pelajar untuk busking malam ini.
I know you're somewhere out there
Somewhere far away
I want you back, I want you back
My neighbors think I'm crazy
But they don't understand
You're all I had, you're all I hadAt night, when the stars light up my room
I sit by myself
Talking to the moon
Trying to get to you
In hopes you're on the other side talking to me, too
Or am I a fool who sits alone talking to the moon?I'm feeling like I'm famous, the talk of the town
They say I've gone mad
Yeah, I've gone mad
But they don't know what I know
'Cause when the sun goes down, someone's talking back
Yeah, they're talking back, ohAt night, when the stars light up my room
I sit by myself
Talking to the moon
Trying to get to you
In hopes you're on the other side talking to me, too
Or am I a fool who sits alone talking to the moon?Do you ever hear me talking?
'Cause every night, I'm talking to the moon
Still trying to get to you
In hopes you're on the other side talking to me, too
Or am I a fool who sits alone talking to the moon?
Oh-oh
I know you're somewhere out there
Somewhere far away
YOU ARE READING
After years, Hello!
RomanceAriff Naufal dan Thasneem Hannani bertemu semula selepas 10 tahun. Bermula sebagai facilitator dan mentee, kepada sama-sama facis kepada program alumni. Bagi Thasneem, hanya selepas 10 tahun baru dia akan menjejakkan kaki ke sekolah menengahnya itu...