الفصل الخامس .الجزء الثاني...روح العشاق.بعنوان حياه ثانيه ....
يتابع..
فجاه شافت سمر سيارت نمبر جيني واقفه أمام محل لبيع الجاتوه .
استغربت جدا سمر وقالت ..اي ده ممكن تكون بجد دي عربيه شحاته فعلا ..
اشترت سمر الهديه بتاعت يوسف ابن اخوها ولكن كل مايشغل بلها هو شحاته ومفيش غير دي بجد عربيته ..
فضلت وقفه امام المحل حتي خرج الشاب ولم يكن شحاته ..
قالت سمر ..انا شكلي بقيت يتوهم كتير اليومين دول وبتخيل حجات كتيره ..
ذهبت سمر بهديه عيد الميلاد والشموع كمان ..مرا الوقت والان نحن الساعه ال8 مساء وبدايه عيد ميلاد يوسف ..
الاطفال اتلمت والعائله اتلمت كلها مع بعضها وخرجت مليكا ب يوسف وخرج زياد وقطعو جاتوه عيد ميلاد يوسف لاتمامه السنه الأولي في المنزل مع زياد ومليكا ..
كان عيد ميلاد كبير وكان فيه ناس رجال أعمال من أكبر رجال الأعمال في الاستثمار العقاري وفي الاصدار والتصدير وفي صنع المواد الغذائيه ..وكان من بينهم شحاته ..
قبل ما يخلص عيد الميلاد كان شاب ذو لحيه وشعر طويل بين ايده علبه كبيره ومغلفه .ثم نادي علي زياد وقاله دي هديه بسيطه جدا من احد اهم الشخصيات الموجوده في حفله عيد الميلاد ..
قال زياد..اسمه اي الشخص ده ..
قال ..اسمه مكتوب علي الهديه ..
قال..زياد تمام شكرا جدا .
ثم رن هذا الشاب علي شحاته وقال ..انا بعت الهديه واستلمها مني زياد...قال شحاته تمام شكرا جدا ليك..
كان اسم الشاب (.اسلام .)
وكان اسلام هو السكرتير الخاص بتاع شحاته .
خلص عيد الميلاد وذهب زياد ليفتح هديه شحاته ليراي ما بداخل الهديه الكبيره دي .
ثم قال زياد ..لا خليها دلوقتي هبقا افتحها بكره مع بقيت الهدايه ..
* * * *
الآن وبعد مرور الوقت زهراء في المستشفي والان حان دور احمد
بأنه يفرح اخيرا بلمولوده الجديد وهي( هند )
ثم بعد ساعات جلبت زهراء طفله جميله مثلها وكانت تشبه زهراء اكتر من احمد ..
واخيرا احمد خلف وجاب بنوته عسوله شبه زهراء .
العائله الصغيره اكتملت والان يوجد فيها فرد جديد .
هند كانت غاليه جدا عند احمد ..
خرجت زهراء من المستشفى بعد يومين من الولاده ..
واحمد يهتم بزهراء جدا . هو يلي كان بيطبخ ويعمل الاكل .وهو يلي كان بيغسل الملابس .وحتي الحلل والمعالق والاطباق .كان بيخسلها وبينضف البيت .كان زاي ما كلكم هتقولو ربت منزل فعلا ...
ولكن كل ده عشان حبيبته زهراء وعشان العسوله هند .
.... زهراء الآن نائمه وهند تبكي بجانبها ..
خرج احمد واخذ هند وقال...مالك ياحبيبه بابا مين مزعلك ها بتعيطي ليه بتعيطي ليه بتعيطي ليه وفضل يدلع هند لحد ماسكتت ونامت ..
فعلا احمد بيتعب بجد . ام زهراء كانت عايزه تقعد بجانب هند اليومين دول ولكن رفض احمد وقال ..
متخفيش يا حماتي انا ههتم بيها ..
فعلا احمد اب يعتمد عليه وكل البنات في الوقت ده محتاجه زوج عسول وقمر زيك كده ..
* * * * *
شحاته الان يوريد أن يتزوج بعد كل الاعوام السابقه قرر الآن أن يتزوج .
ولكن لم يكن يفكر في بنت حتي الآن .
خرج من المنزل الي المكتب ثم نادا علي (اسلام)
دخل اسلام المكتب ثم قال شحات ... اقعد يابني واقف ليه ...
في حاجه ولا اي ياشحاته .
بص يا اسلام انت عارف ان الشغل كله واخد وقتي ومعنديش وقت ادور علي بنت ..
بنت اي ياشحاته مش فاهم ..
يابني افهم انا عايز اتجوز ولا عايزني اطلع علي المعاش وانا لسه سنجل .
لا ياعم ده هيكون اسعد يوم في حياتي والله اني اشوفك خاطب ومتجوز ودي هتكون محظوظه بيك .
طيب انا عايز عروسه يا اسلام في 48ساعه بعد كده هرفدك انت حر .
ترفدني ليه ياعم انا مالي هو انا كنت مخلفك ونسيك.
طيب يا اسلام انت حر هرفدك مش الشركه لو ما جبتليش عروسه وتكون عجباني كمان .
يابني هو انا هجبهالك من علي السوشيال مديا ده انا هسال وهشوف بنت مناسبه ده موال ..
طيب اطلع بره يااسلام والله هرفدك ..
طيب براحه بس ياشحاته حاضر هشفلك وامري لله .بقول ما تتجوز خلني احسن ..
يابني خلتك دي ماتت مرتين قبل كده مش قولتلك اطلع بره ..
طيب انا ماشي وامري لله ..
بعد ساعات خرج شحاته من الشركه ..
ركب العربيه وذهب بها إلا أن وصل الي اشاره المرور ووقف لكي تفتح الاشاره ..
نظرت سمر علي يمينها وجددت شحاته لابس النظاره وواقف بجانبها ولكن لم يراها ...
سمر قلبها بدأ يدق لما شافت شحاته بلعربيه وقررت ان هي ما تروحش الشركه عند زياد النهارده وتروح ورا شحاته عشان تعرف مكانه ..
فتحت الإشارة وانطلقي شحاته بعربيته الجديده نمبر جيني ..وذهبت سمر تلحق بشحاته ..
وصل شحاته الي الشركه ثم نزل من العرابيه والتف الي الخلف ثم نظر إلي عربيه سمر التي كانت تلحق به
كان يرا عربيه سمر الحمراء وراه طول الطريق ولكن لم يتوقف حتي وصل الي الشركه ونزل من العربيه ..
بعد مانظر الي الخلف وجد سمر الانيقه واقفه بعيد ولكن كان يعلم بان هذه العربيه تراقبه ..
قال شحاته لاسلام ..روح شوف مين يلي في العرابيه ده .
ذهب اسلام الي سمر ومكنتش عارفه تعمل اي لما شافت اسلام جاي عليها .دورت العربيه وذهبت مسرعه ولكن اسلام لمح سمر وتذكر انها كانت في عيد الميلاد بتاع يوسف ابن زياد صاحب أكبر رجال الأعمال ...الكاتب عبدالله سعيد ❤️😎😍❤️
أنت تقرأ
روح العشاق.الجزء الثاني
Teen Fictionروايه روح العشاق الجزء الثاني .. بعنونها الجديد ..حياه ثانيه.. قصه تحكي عن الواقع من بدايه المراهقه حتي الوقوع في الحب لجلب الاحفاد والاولاد مع مزيج من الرومنسيه والكوميديا والدراما والغموض