الفصل الثالث ..الجزء الثاني..روح العشاق..بعنوان حياه تانيه..
يتابع...
(سمر )ايوه انا يلي دفعت الفلوس يازهراء ..
وانتي ياسمر بدفعيها بمناسبه اي يعني ..
والله يازهراء عادي قولت اساعدكم في الازمه مش اكتر ..
يعني ياسمر مفيش حاجه بينك وبين احمد عشان كده دفعتي الفلوس ..
زهراء بعد اذنك بطلي شك فيا شويه احمد عمره ماحب حد غيرك في حياته .حتي لما سابك اول مره وتردك من دار الابره كان زعلان عشان عمل كده بس مابينش قدامك وحاول أن هو ما يوضحش حاجه قدامك عشان كان مكسور منك وكان الجرح عميق في قلب احمد عشان كده ماستحملش حاجه.تفكره بلماضي
وانتي جيتي وانتي جيتي ومعرفش يتصرف معاكي ولا يقولك اي ..فقلك رووحي روحي ده كان غصب عنه ..
انا عمري في حياتي ماكان في بيني وبينكم د اي حاجه غير بس كان شريكي في العمل قصدي علي العزف وكمان كان بيحلم نفس الحلم يلي كنت أنا بحلم بيه وبتمناه أن هو يتحقق .
هي دي كل الحكايه يازهراء ولما ساعتها دفعت الفلوس فده عشان العيش والملح يلي بيني وبينه وكمان عشان الصداقه يلي بيني وبين احمد..
ماشي خلا ياسمر صدقتك اناةكنت عايزه بس اعرف اذا كان في حاجه بيني وبينه ولا لاء مش اكتر ...
والله يازهراء مافيه حاجه وكمان انا بنت غنيه عندي فلوس فيعني عمري ما ابد استخصر اي حاجه او أي فلوس عشان احمد عشان احمد كان صديق ليا وعمري ماشفت منه حاجه وحشه ..
خلاص ياسمر تمام انا اسفه...
خلصت سمر الزياره هيا واخوها زياد وخرجو من المستشفى وكانت سمر زعلانه جدا من يلي حصل وكانت بتعتبر اللحظه يلي كانت واقفه فيها أمام زهراء لحظه احراج بلنسبالهما ...
سئلها اخوها زياد ....مالك ياسمر زعلانه ليه. ..
مفيش حاجه يازياد بس زهراء فهمتني غلط فهما أن في بيني وبين احمد حاجه ..
حاجه زاي اي يعني مش فاهم..
كانت شكه اني بحب احمد وهو ي اصلا كان اصغر مني بسنه ...
طيب هي ماتعرفش كده انك يعني اكبر منه بسنه..
انا معرفش بقا ومش مهم بس انا اتحرجت لما كنت بكاملها ..
خلاص ياسمر حصل خير..
تلفون زياد رن الوووو..الوووو.
ايوه يازياد ...ايوه يابابا في حاجه ولا اي ...
تعالي يازياد البيت بسرعه عشان مليكا تعبانه وشكلها هتولد باين ..
يابابا تولد اي دلوقتي لسه فضلها 3شهور لسه في الشهر السابع لسه ما جاش معادها ..عمتا انا جاي في الطريق اهو انا وسمر ..
سمر..في اي يازياد ....شكلها مليكا هتولد ...
لا والله مبروك مبروك ياعم زياد اخيرا هكون عمه ويندهلي ويقولي ياعمتو....يالا ياعم هتكون اب اهو ..
اب مين لسه بدري علي الولاده يابنتي دي لسه في الشهر السابع ..
طيب اقولك اركبي عربيتك وانا هركب العرابيه ونروح نشوف مليكا..
* * * *
وصلو البيت واخذو مليكا المستشفى وفعلا كان كلام والد زياد صحيح وفعلا مليكا هتولد وهتجيب ولد ...ومرت الايام يوم بعد يوم وخلفت مليكا وجابت ولد شبه زياد..
(سمر) بص بقا يازياد انا عايزه اسميه (عمر )اي رايك ..
لا انا عايز اسميه اسم تاني عايز اسمه يكون( يوسف) عشان يكون اسمه يوسف زياد اي رايك
اسم يوسف جميل بس تمام ماشي ...
*. *. *. *
زهراء الآن تبكي علي احمد وتقول ربنا ينجيك من الازمه دي علي خير وتقوم بلسلامه وحشتني اوي تعبانه من غيرك حسه اني مليش اي لازمه وانت مش موجود جنبي حسه بفراخ كبير ...
فجاه احمد رجع يتمتم تاني بلكلام ويقول...زهر...زهراء ..زهراء...
سمعته زهراء طلعت تجري عليه وقلبها يضدق وانفاسها تتقطع لهفتا علي احمد ومسكت ايد احمد وقالت ايوه انا اهو موجوده جنبك والله انا اهو قول حاجه سمعاك ياحبيبي ..
*. *. *. *
الان احمد بيتحسن بس هو لسه مش في كامل واقعيه لكن اتحسن عن الايام السابقه .
ومع مرور الوقت احمد يكون بخير انشاء الله..
حاليا احمد فاق من الغيبوبه ودلوقتي بيتمتم بلكلام وكان في الوقت ده قادر ان هو يسمع اي حاجه او ي حد بيتكلم جنبه لكن قدرته علي الكلام لسه ضعيفه ..
يوم اسبوع شهر ...ورجع احمد يتكلم وخف من التعب يلي كان فيه مع شويه جلسات ضعيفه وشويه ادويه فاق وبقي احسن ..
خرج من المستشفى الحمد لله بكامل وعيه لكن من التعب لست بيتسند علي ايد زهراء وعلي ايادي أفراد عائلته ..لكن اثر الصدمه وكمان الجلطه وكمان التبرع بلكليه لعمرو اخو زهراء كل ده مئثر جدا عليه ..
*. *. *. *
دلوقتي زهراء وأحمد في بيت واحد يااااه اخيرا حلم زهراء باحمد تتحقق بأن يكون احمد شريك حياتها ويكون ليها بس
(زهراء ) احمد......نعم ياحبيتي .
انت اغلا حاجه في حياتي انت اغلا من النفس يلي بتنفسه اغلا من روحي حتي انت قلبي وروحي وسندي وحياتي ودنيتي كلها ...اخذها احمد بجانبه وباس جبينها وضمها الي صدره وقال..
والله يازهراء انا طلع عين امي بسببك فرحانه كده يختي ..
احساسك ماخيبش وعملنا حدثه اهو اوعي تحسي تاني مفهوم ..
والله لو اسمع بس مجرد انك بتقولي انا بحس بكذا لاربطك وارميكي في الدولاب اخلي الفار ياكل رجلك..
لا ياعم وعلا اي انا معتش هحس خلاص هو انا اصلا عندي دم ..
لا يظريفه معندكيش دم عندك سكر ...لا والله وانت عندك اي بقا ميربه..
لا عندي عسل ياروح خلتك .
طيب والنبي يااحمد عبيلي برطمان عسل عشان بحبه اوي ..
ها ها ها ها لا ظريفه يا استاذه زهراء..
وانت اي ظرافه ههههههههه او ممكن تكون قرد صح.
لا انتي يلي قرده شوفي كده في المرايه هتلاقي نفسك قرده وهبله...
انا شبه القرده يااحمد..
لا انا ..
طيب منا عارفه انك شبه القرد ياقلبي ..
طيب القدر جعان قصدي انا جعان ...
طيب انا هقوم اجهزلك الاكل تحب تاكل اي سعتك ..
تعملي اكل اي ...انت تحب تاكل اي ...
انا عايز 4فرخات مشويه وعايز طبق سلطه وطبق مخلل وعايز سندوتشين كدبه ..
وحضرتك يافندم مش عايز كاتشب بلمره ولا اجبلك مايونيز عشان الكبده ..
لا لا الاوردر يلي انا طلبته من المنيو بس شكرا..
مش عارفه اعمل فيك اي يااستاذ ظرافه بيه انت ...عمتا انا عامله سمك مشوي ورز وسلطه هروح اجبلك الأكل وناكل مع بعض..
* * * * *
بعد ما اكلو الباب خبط قامت زهراء فتحت الباب وكان اخوها وابوها وامها جايين يشوفو احمد ويطمنو عليه وصحته حلوه ولا لاء ..
احمد..اهلا وسهلا اتفضلو اتفضلو..
ابو زهراء...عامل اي يااحمد النهارده ......انا الحمد بصحه وعافيه .
يارب دايما يابني وزهراء عامله اي معاك اوعي تكون مزعلاك
زهراء دي قلبي انت عارف بس اليومين دول مزعلاني ..
ليه حصل اي ..
بتقولي عايز تاكل اي قولتلها فراخ وكبده قالتلي انا عامله سمك مشوي ينفع كده ..
ماهي زهراء ماغلتيتش برده البنت عملالك فتمينات وفسفور عايز ه تغزيك البت خايفه عليك
والله هي بتحبني اوي ربنا يخليها ليا يارب
(ام زهراء) اومال هي فين زهراء .
ايوه يا جايه اهي بتعمل عصير بس ..
شربو العصير وعصام اخوها قعد يهزر مع احمد وزهراء وكان يوم جميل وسعيد في حيات احمد وزهراء ..
*. *. *. *
(زياد ) نده علي سمر تعالي ياسمر عايزك بسرعه .....في اي يازياد ......الولد يوسف بيعيط ومشرادي يسكت تعالي شفيه..
هي امه راحت فين .
امه راحت تغسل الملابس بتعت يوسف وهو دلوقتي وقع في أيدي وكمان عملها علي نفسه وغرق هدومي كمان تعالي اتعاملي معاه عشان انا زهقت وغيريله الملابس بتعته دي ..
وخليه معاكي عشان معنديش خلق للعيال الصغيره دي ..
اومال بتخاف ليه طلاما انت مش عارف تشيل المسؤوليه..
انتي مالك هديه خليه معاكي لحد ما امه تيجي وانا هطلع اغير واروح الشركه في مندوب مستني هناك ..
*. *. *. *
مرا الوقت سرعا وزهراء الان حامل وأحمد في قمه السعاده والفرح عشان خلاص هيكون ليه طفل يفرح بيه ...الكاتب عبدالله سعيد❤️😎😍
أنت تقرأ
روح العشاق.الجزء الثاني
Novela Juvenilروايه روح العشاق الجزء الثاني .. بعنونها الجديد ..حياه ثانيه.. قصه تحكي عن الواقع من بدايه المراهقه حتي الوقوع في الحب لجلب الاحفاد والاولاد مع مزيج من الرومنسيه والكوميديا والدراما والغموض