Merhabalar. 🙋🏻♂️
Bir önceki bölümde, uygulamada uzun zamandır kitap okumadığıma değinmiştim. O uzun zaman aralığı, bu kitapla son buldu. Bu sebeple ilk eleştirim "Cevap 1979" kitabına ait.
Posta kutusu aracılığıyla geçmişten haber veren bir kitap...Konu bakımından ilgimi çektiği için kısa sürede bitirdiğim kitaptır. Daha önce hiç denk gelmediğim (belki de uzun zamandır burada okumadığım için 😁) özgün bir konuya sahip olması beni kitaba çeken ilk etkendi. Bu özgünlük için eser sahibinin hakkını vermek gerekir.
Olayların sonucunu değiştirmeye çalıştıkça başka olayların gelişmesi, bana "Kelebek Etkisini" anımsattı. Bu açıdan ders çıkarmak gerekir. Çünkü yaşamın içerisinde birçok durumla karşılaşıyoruz ve dilimizde 'keşkeler' dolanıyor. Bazen o keşkeleri düzeltirsek olayı değiştireceğimizi düşünüyoruz ama bu hayatta her şey birbiriyle ilintilidir. Bazen keşkelerden birini düzeltmek, sanılanın aksine mutluluk getirmeyebilir. (Neyse ki bu eserde mutluluk getirdi. 😁)
Geçmiş hayatın beni özendiren bir kısmı varsa o da kullanılan kelimelerdir. Eski kelime kullanımını seviyorum, bu kelimeleri çok ince buluyorum. Posta kutusu aracılığıyla mektuplaşan başrolün bu üslupla yazmış olduğu bir mektup vardı. O mektup çok iyiydi.
Bölümleri çok kısaydı. Bir bölümü okuyup diğerine geçeyim derken zibilyon tane (!) reklama maruz kaldım. Reklamları izlememek için uygulamadan çıkıp son sekmelerden de uygulamayı silip uygulamaya tekrar girmem gerekti. E tabii zibilyon tane reklam olduğu için bu uğraşımı zibilyon kez sürdürmem gerekti ki bazen işe yaramadı. 😪 Ağlamıyorum, gözüme reklam kaçtı.
Bölümlerin kısalığı, bir sonuca bağlanmadan pat diye bitişi sonucu maruz kaldığım reklamlar beni çıldırttı. "Eyy interneti kapat seçeneği parmağının altında olan adam!" Dediğinizi duydum. Mesele şu ki internetimi kapatmayı sevmiyorum. Buradan yetkililere sesleniyorum, Wattpad'i salın artık.
İnterneti kapatmıyor oluşumun bir diğer sebebi ise yorum okumak. Bu kitabın okuyucu kitlesi genel olarak toksik değildi. Sadece kadın karakterin adının "Handan" olduğu öğrenilince herkes "Aman Allah'ım n'oluyor?" moduna girdi. Yabancı isim bekliyorlarmış... Handan isminin Fars kökenli bir isim olması dışında bir sorun yok. 😁
Erkek karakterimizin ismi "Ehven" idi. Handan isminde istediğini bulamayan okuyucular, bu isme çoktan kucak açmıştı bile.
Araştırmacı ruhum hemen "Ehven isminin anlamı" şeklinde bir Google gezintisine çıktı. Birde ne göreyim!
"Birkaç kötüden en az kötü olanı, daha az kötü, daha az zararlı olan ve ucuz" anlamlarına geliyormuş bu isim. (Bu konuda aydınlanmaya müsaitim. Yazarın kullanım amacı farklı olabilir, ismin farklı bir mânâsı olabilir, bilen varsa yazabilir.) Neyse işte demem o ki, o Handan'a ne oldu? 😁 (Mesut enişte izleyenler bilir.)Handan karakteri, ismine tam olarak zıt bir hâletiruhiye içerisindeydi. Ehven için de aynı durum geçerliydi. Bu zıtlığı yazar bilerek yapmış olabilir.
Ben, bize verilen isimlerin hayatımız üzerinde etkisi olduğuna inanıyorum. Bu yüzden "Ehven" isminin o karakter için kullanılmasını, anlamı doğrultusunda konuşuyorum, pek doğru bulmadım. Tercih meselesi diyerekten, bu konudaki son yorumumu yapmış bulunuyorum.
Bazı yerlerde olay akışı çok hızlıydı, yetişmekte zorlandım. 1979 yılından 2019 yılına uzanan zaman farkından olsa gerek.
Betimleme severim, bir kitaba anlam katan şeylerin başında gelir benim için. Cevap 1979 kitabında ise betimleme okudum mu diye zihnimi kurcalıyorum ama bir şey bulamıyorum. Yine de eser sahibine haksızlık etmek istemem.. Belki de bu koca yaşlı adam 😁 hatırlamıyordur. Sığ bir anlatım sevenler için tercih edilebilir. Ama betimleme seven, o anı yaşamak isteyen biri için pek uygun değil diye düşünüyorum.
Eserdeki bazı yazım hataları gözümü kanattı. Cidden, anlam akışını bozacak şekilde birkaç yazım hatasına denk geldim. İnanın kimisine göre bu kıytırık bir eleştiri kitabı ama bu kitap için, sırf şu bölüm için kaç gündür uğraşıyorum. Ordan oraya ekleme yapıyorum, kesiyorum- kırpıyorum, arındırıyorum. Muhakkak hepimiz insanız, beşer şaşar diye boşuna dememişler. Küçük ölçekteki yazım hataları, noktalama yanlışları zaten görmezden gelinir. En nihayetinde hiçbirimiz TDK değiliz. Ama anlam akışını bozup ekrana uzaylı görmüş masum köylü bakışı atmamı sağlıyorsa bu yazım yanlışları, normal karşılayamam.
Eser hakkında olumlu ve olumsuz tüm görüşlerim bunlar. Esere genel olarak 10 üzerinden 5 veririm.
AdınıUnutanAdam®
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Fütursuz Adamın Notları
AléatoireMilyonlarca okunan birçok hikâyeye, basılan birçok esere, okurlara, yorumlara, hiçbir şekilde eleştiri kabullenemeyen ve kendini yazar ilan eden kullanıcılara itirazım var!