Bab 08

429 10 0
                                    

Hujan renyai renyai bersama dengan angin dingin pada waktu petang itu membuatkan Tengku Haliza tak senang.Firasat ibunya kuat mengatakan anaknya dalam masalah.Yups!masalah.Hanisah excident!!

Tengku Haliza tersungkur bila mendengar berita tentang anaknya dari panggilan pihak hospital.Tengku Alif yg berada di samping mamanya turut menzahirkan rasa sedih.Yela kakak dia kan biarpun gaduh tetap sayang.Itulah tanda ukhuwah adik beradik.Dengan pantas Tengku Haliza menyuruh Alif untuk meminta bapanya segera bergerak ke Hospital Indah.

****

Kedua dua pihak keluarga datang menjenguk Hanisah tapi terlihat satu kelibat yg tidak dikenali oleh Keluarga Tengku itu.Menjadi tanda tanya bagi seribu persoalan yg bermain di fikiran mereka terutama Alif.Siapa dia?!Apa kaitan dia?!.Alif yg tidak dapat menahan diri untuk mengetahui siapa gerangan mamat tu dia mencuit bahu Raja Afeefah.

"Mummy siapa tu?"jari telunjuk Alif memainkan peranan.

"Ah mummy lupa nk kasitau.Abang tu ialah adik abang Hariz kamu.Baru balik dari Switzerland.Nama dia Raja Hairul"terang Raja Afeefah.

"Hah?Raja Hairul?.Adik abang Riz?.Tapi kenapa abang tak bagitau pun sebelum ni?"namun soalan itu hanya menjadi tanda tanya di hati Alif.Tapi satu benda yg dia pasti nama Hairul macam tidak asing bagi dia.Dia seakan pernah mendengar nama tu cuma tidak pasti sama ada dia orang yg sama atau bukan!.

Fikiran Alif yg menerawang terhenti bila melihat kelibat doktor keluar dari ruangan Emergency.Tengku Haliza yg menangis teresak esak segera menanyakan kepada doktor tentang keadaan anak perempuannya.

"Dok.Doktor.Anak saya macam mana?"

"Syukur ke hadrat Ilahi anak puan selamat.Keadaan dia stabil buat masa ni.Nasib dia dibawa ke sini cepat Tengku.Kalau tak mungkin Tengku takkan nampak dia lagi".

Tengku Haliza yg mendengar penerangan doktor tertanya tanya."Siapa bawa dia?"Dia cuba bertanya dengan Raja Afeefah.Manakala Tengku Khalid dan Alif pergi untuk menguruskan bil hospital.

"Efah,sapa bawa anak aku ke sini?"

"Liza..anak aku yg bawa dia kat sini.Kebetulan dia lalu dekat jalan tu".

"Anak kau?Hariz ke Efah?".Namun kelibat mahupun bayang Raja Hariz langsung tiada di ruangan tersebut.

"Haih bukan dia Efah.Anak bongsu aku Hairul".

Mamat yg dari tadi diam akhirnya membuka mulut.Yups!Raja Hairul!.

"Er..aunty.Saya yg bawa dia tadi kesini.Saya pun tak sangka yg excident tu Hanisah".

"Hairul kenal Hanis?.Tak yah panggil aunty panggil ja mama.Macam mana bole kenal Hanis?Hairul kan tak pernah nampak?"satu demi satu soalan diajukan kepada Raja Hairul.

"Panjang ceritanya mama.Nanti saya ceritakan bila Hanisah dah sedar".

Tengku Haliza mengangguk tanda faham.Tapi sedih hatinya bila melihat tunang Hanisah tiada bersama mereka.Bergenang air matanya bila memikirkan perasaan Hanisah nanti.Raja Afeefah yg duduk di samping seakan paham isyarat tubuh Tengku Haliza.Mereka berdua berpelukan seketika.Raja Afeefah turut berduka teringatkan sikap anaknya Hariz.

"Mummy abang Riz mana?Kenapa dia tak datang?Tunang dia ni mummy yg excident bukannya orang lain.Ke dia tak sayangkan kakak saya dah mummy.Kalau tak sayang jangan buat kakak saya macam ni!!.Mana janji dia nak buat kakak saya bahagia?!Manaa?!!!".soalan Alif menyebabkan Raja Afeefah tidak mampu tahan airmatanya.Berdesing telinganya bila Alif menanya tentang Hariz.Dia tidak tahu bagaimana untuk menjelaskan.

"Mum..mummy minta maaf.Mummy ta..tak tau.Sejak kebelangkangan ni abang Riz kamu lain dah.Mummy cakap pasal Hanisah pun dia taknak dengar!.Mummy tak tau nak buat apa".makin kuat tangisan Raja Afeefah menyebabkan Alif yg marah tadi berasa sedih namun bagi dia abang Riz dah melampau.Sangat melampau!!.Hati Alif sebak melihat keadaan kakak dia.

"Kau jahat Riz.Kau jatuhkan airmata kedua orangtua Hanisah.Kau punca Hanisah excident Riz.Aku takkan maafkan kau Hariz".bisik Raja Hairul dalam hati.Dia cuba untuk menunjukkan muka yg kuat walaupun hatinya amat sakit.Perempuan yg dia sayang terlantar di hospital.

(agak"nya kan apa kaitan Raja Hairul dengan Tengku Hanisah🤔hmm..)em takpe buat masa ni reader baca je dlu nnt ahh tau la tu.

*****

Kepala Hanisah terasa berat namun dia cuba untuk bangun.Buat seketika Hanisah hairan dia tak tau dia di mana.Dia tak ingat apa yg jadi.Bila bangun je dia nampak ada lelaki di tepi nya."Hariz ke?Eh takkan lah dia kan dah seronok dengan pompuan tu.Auch!kepala aku.Aduh!aku kat mana ni?!.Siapa lelaki ni?".

Hanisah mengejut lelaki yg disebelahnya.Alangkah terkejut dia bila melihat wajah Raja Hairul!.Ye!Raja Hairul adalah 'crush' Hanisah waktu zaman sekolah.Tapi dek kerana terpaksa fokus dengan pembelajarannya dia terpaksa melupakan Hairul.Lelaki yg pernah membuat dia bahagia.Tak pernah kenal erti luka sewaktu bersama lelaki tu.Tapi bila terpaksa melupakan dia ia adalah satu kenyataan yg amat sakit untuk ditelan!.

"Hanis.Hanis dah bangun?!.Kejap ye abang panggilkan doktor".Hairul bangun untuk memanggil doktor tapi langkahnya terhenti bila Hanisah cuba memegang dia.Hanisah menggeleng tanda tak payah.

Hairul kembali duduk di sampingnya.Sesungguhnya dia amat rindukan Hanisah.Hanya Allah saja yg tau betapa besarnya rindu dia.Hasratnya untuk memperisterikan Hanisah terbatal kerana abangnya terlebih dahulu bertunang dengan Hanisah.

"Anis.Anis masih ingat abang?!Abang rindu Hanisah!.Abang minta maaf sebab lambat balik.Aba..Abang minta maaf sebab tak dapat tunaikan janji.Abang minta maaf Nis".jatuh airmata dia.Hanisah dapat rasakan perasaan ikhlasnya namun dia belum boleh terima Hairul kerana statusnya.Sedang asyik berbual mereka tidak sedar mereka diperhatikan.Tengku Alif yg memandang merasa gembira melihat kakaknya tersenyum.

Klak!

Raja Afeefah bersama Raja Zainal diikuti dengan kedua orangtuaya datang melawat Hanisah setelah dikhabarkan oleh Raja Hairul tentang keadaan Hanisah.Raja Afeefah membawa buahtangan yg banyak untuk Hanisah.

"Hanis.Hanis macam mana?.Sihat?!"tangan Tengku Haliza asyik mengusap kepala anaknya.

"Hanis sihat ma.Tapi apa dah jadi ma?.Macam Hanis bole masuk hospital mama?"

Tengku Haliza ingin menjelaskan tapi Raja Hairul terlebih dahulu bersuara.

"Hanis excident.Abang kebetulan berada di jalan tu ternampak ramai orang berkerumun.Tak tau pun tu Hanisah kan tapi bila abang pegi tengok dekat Ya Allah Hanisah rupanya!terus abang bawa pegi hospital".

Hanisah hanya mampu melemparkan senyuman.Dia tak tahu cara untuk memberitahu Raja Hairul tentang statusnya.Pada masa yg sama Raja Hairul tidak tahu cara untuk jelaskan kepada Hanisah yg dia adik Raja Hariz.

Tengku Alif cuba untuk menceriakan suasana yg sepi dengan membuat aksi lucu.Bagi Alif keadaanya kakaknya amat penting sekarang.

Tiba tiba Tengku Haliza mencelah.Dia meminta Hairul ceritakan kisah dia dan Hanisah.Yela setahu Tengku Haliza anaknya tak pernah cerita yg dia ada kenal mana mana lelaki.Raja Afeefah juga berpendapat yg sama.

*****

"Hem..macam ni sebelum Rul sambung belajar........





























So readers setakat ni apa yg korang rasa?.Agak agak macam mana Hairul dan Hanisah punya masa silam ye!!! takpa jangan risau" utk next bab stay tune okey!

Love from authors❤vote and comment thnku yg dh support🎀

CEO ITU SUAMIKUWhere stories live. Discover now