Bab 04

379 8 0
                                    

Tok!Tok!Tok

Pintu pejabat Raja Hariz diketuk oleh keraninya dan mengatakan ada seseorang yang ingin bertemu dengannya....

"Siapa"soal Raja Hariz.
"Tak tahu bos..dia cakap bos ni kawan rapat dia"jelas kerani tu
"Hem..suruh dia masuk"balas Raja Hariz walaupun hakikatnya dia tiada kawan rapat selain Faizal.

Alangkah terkejutnya dia bila melihat sosok tubuh yang dia kenal dan yang dia sangat benci itu kini berada di hadapan dia.Lantaran itu,Raja Hariz hanya mampu terdiam seribu bahasa dan secara tiba-tiba dia teringat semua peristiwa hitam yg menyebabkan dia bersikap dingin dan enggan bercinta dengan mana-mana perempuan sehinggalah hadirnya Tengku Hanisah,pengubat luka Raja Hariz.

Flashback

"Sayang,you janji jangan tinggalkan I ye"pinta Raja Hariz terhadap Syakila
"Ye..I janji baby"lafaz Syakila
Namun begitu semuanya menjadi sia-sia apabila Raja Hariz terserempak dengan Syakila dan kawan sekerjanya,Rifqi ketika berada di Hotel Melati.

"What are you doing here Syakila and why were you with Rifqi"soal Raja Hariz
Syakila mati kata kerana dia tak menyangka yang dia akan bertembung dengan Raja Hariz di Hotel tersebut.
"er..er..er act-"percakapan dia terhenti
"Dia ni berasmara dengan kawan kau ni Riz"jelas Faizal yang dah lama tau tentang perbuatan terkutuk Syakila.
"Hah..asmara?"jelas Raja Hariz yang belum mengerti dengan situasi
"I can explain baby"jelas Syakila untuk membela dirinya dan berharap nasib menyebelahinya.

Tiba-tiba Raja Hariz terima satu pesanan di Whatsapp..video yg menunjukkan Rifqi dan Syakila sedang berc***** di dalam bilik.Gugur air mata lelakinya bila melihat video orang yang dia sayang khianat belakang dia tambah-tambah pula dengan kawan kerja dia sendiri yang dia dah anggap macam adik.

"You don't hv to explain it..but I wanna thanks becoz of you Syakila I know what it means hurt.Raja Hariz hanya mampu diam dan beransur keluar dari hotel dengan secepat mungkin dia tidak mahu melihat Syakila yang dulu dia sayang akhirnya khianat dia dengan cara yang dia tidak boleh bayangkan.

End Flashback

****

"Sya..Syakila"terkejut Raja Hariz melihat Syakila berdiri di hadapannya
"Hai Raja Hariz bin Raja Zainal"sapa Syakila
"Apa yg kau buat kat sini"tegas Raja Hariz
"La..I datang ni nak jumpa U la..dahlah U tunang tak ajak I sampai hati U Hariz"jelas nada Syakila dengan suara yg dibuat-buat kepit.
"What?!!"
"Aku kenal kau Syakila kau takkan balik kalau tak ada rancangan yg jahat..tapi whatever it is kau jangan sesekali sentuh tunang aku!!!"tegas Raja Hariz terang lagi bersuluh sebab dia tahu yang Syakila akan buat apa sahaja sehingga hasratnya tercapai.
"Ishhh U ni tak baik tau sangka buruk"terang Syakila dengan nada yang penuh gedik
Raja Hariz tak dapat menahan amarah dia dan menghalau Syakila keluar dari syarikatnya.
"Kau keluar Syakila..sebelum aku panggil sekuriti heret kau"suruh Raja Hariz dengan amarah yg membuak-buak
"Okey..but you gotta be aware Raja Hariz"amaran Syakila yang penuh dengan maksud tersirat."kau tkkan bahagia dengan orang lain,Hariz"getus Syakila dalam hati.

***

Pada masa yang sama adik Raja Hariz iaitu Raja Hairul juga turut berduka dan menahan geram kerana dia tak sangka yang abangnya bertunang dengan perempuan yang dia suka pada suatu ketika dulu."aku akan rebut dia dari kau Hariz,aku tak peduli aku tetap dengan keputusan aku"bisik Hairul dalam hati

***

Hanisah yang melihat kejadian itu tercengang buat seketika."siapa perempuan tu setahu aku abang tak pernah pula cerita pasal perempuan lain".getus Hanisah dalam hati.Namun Hanisah tidak mengendahkannya malah dia berfikir itu mungkin saudara atau kawannya.

Skip

Sepanjang perjalanan pulang,Hanisah hanya mendiamkan diri begitu juga dengan Raja Hariz yang tak henti-henti berfikir tentang Syakila."apa motif dia balik sini"fikir Raja Hariz dalam hati.Namun begitu dia perlu berjaga-jaga dan berhati-hati dengan apa jua yang akan berlaku pada masa akan datang.

"Sayang.."
"Hah ye abang.."

Dia melihat Hanisah yang mendiamkan diri sepanjang jalan itu seolah mempunyai masalah yang dia taknak kongsikan.

"Syg ada masalah ke?"
"Takde..sayang takde masalah pun tapi abang tu hah sejak dua menjak ni abang lain"
"Lain macam mana sayang.."
"Hm..abang macam ada sorokkan sesuatu dari sayang".
"Hah..abang tak sorok apa-apa lah sayang..sayang tu je overthingking lebih"
"Ouh..yela"

Hanisah mengangguk tanda faham namun jauh di sudut hatinya dia yakin yang tunangnya ada sorokkan sesuatu dari dia.

***

"Bye,abang hati-hati memandu tu"lambai Hanisah
"Okey sayang bubye"balas Raja Hariz lalu memandu keluar dari perkarangan rumah Hanisah.

***

Selesai sahaja solat maghrib,Hanisah turun untuk menjamu selera setelah beberapa kali di panggil oleh adiknya."Mama masak apa?"soal Hanisah."Mama masak ikan talapia masak nyonya dengan sayur pakis masak lemak".balas Tengku Haliza
Langkah Hanisah terus menjadi laju apabila mama dia memasakkan masakkan kegemarannya.Hanisah terlebih dahulu berada di meja barulah diikuti ayahnya,adiknya dan juga mamanya.Mereka sekeluarga menjamu selera sambil mendengar lagu melayu 90-an.

***

Sampai je Raja Hariz di rumah dia terus meluru masuk ke dalam bilik untuk membersihkan diri dan segera menunaikan kewajipannya.Mummy dan daddynya yang melihat Raja Hariz itu hanya menggelengkan kepala mereka.

Setelah Raja Hariz selesai solat maghrib dia mengambil telefonnya di beg dan mendail nombor Faizal.

"Assalamualaikum..Zal"
"Hah waalaikumussalam,Riz"
"Sya..Syakila..dia datang kat tempat kerja aku tadi weii"
"Hahhhhhh!!berani ehh tu perempuan s*ndal tunjukkan muka dia"
"Tapi aku tak kisah dia tunjuk muka ke tak..masalahnya sekarang aku cuma takut weii aku takut hubungan aku dengan Hanisah jadi apa-apa"
"Hmm dah tu nak buat macam mana?"
"Manalah aku tau..aku buntu weii sekarang ni"
"Hmm..takpe kau jangan risau aku akan pastikan dia tak berani buat apa-apa"

Panggilan mereka ditamatkan dengan ucapan salam.Raja Hariz menyandarkan badannya di bahu katil dan berfikir"apa tindakan Syakila sebenarnya"..dan tidak lama kemudian dia dibuai mimpi...

***

Keesokkan pagi,Syakila pergi berjumpa seorang dukun di kampungnya yang mana dukun ini sangat terkenal dengan perkara berkaitan "ilmu hitam"........

CEO ITU SUAMIKUWhere stories live. Discover now