"Riz,Riz"Raja Afeefah memanggil anaknya yang masih lagi diulit mimpi."Haih..la dah jadi tunang orang pun takkan bangun lambat lagi kot"perli mummynya.
"Eh,mummy ni taklah Riz nak bangun la ni..mummy tu yang gelabah lebih"kali ni Raja Hariz pula mengusik mummynya.
Raja Afeefah hanya ketawa melihat tingkah laku anak sulungnya tu.Setelah selesai bersiap telefon Raja Hariz tiba-tiba berdering"rindu uwuuu rindu serindu rindunya ha~"lagu arwah achik spin memenuhi sepi bilik Raja Hariz.Jelas terlihat di skrin telefon terpampang nama kawan baiknya,Faizal."Assalamualaikum,encik tunang"perli kawannya.
"Waalaikumussalam,tak payah nak encik tunang bagai arh"pinta Raja Hariz.
"Okey sebenarnya macam gini kau ada dengar berita tak?"soal Faizal
"Tak weh,kenapa..berita pasal?"soal Raja Hariz lagi.
"Ya Allah!kau punya bekas gf dah balik Malaysia la !!"terang Faizal lagi bersuluh.
Raja Hariz yang mendengar berita tu serta merta merasakan dirinya dihempap dan mulalah terimbas semula kisah lama.Dia tak sangka yang harinya pada hari itu akan dikejutkan dengan berita sedemikian.***
Raja Hariz memandu keretanya dan terus memasuki perkarangan rumah tunangnya,Tengku Hanisah.
"Assalamualaikum,mama"ucap Raja Hariz
"Waalaikumussalam,hah Hariz jemput masuk"balas Tengku Haliza dengan senyuman yang tak lekang di bibir.Tengku Haliza meminta Tengku Alif untuk mendapatkan kakaknya kerana tunangnya sudah sedia menunggu di ruang tamu.Tok!Tok!Tok
"Kak ohh akak"panggil Tengku Alif.
"Hah ye"balas Tengku Hanisah seraya membuka pintu untuk adiknya tu masuk.
"Akak buat apa lagi tu..turunlah abang Riz dah sampai la".terang Alif acuh tak acuh
"Lah ye ke hah kejap akak turun"balas Hanisah dan menyuruh adiknya keluar sementara dia bersiap.Skip
****
Hanisah berasa hairan dengan sikap Raja Hariz pada hari itu kerana setahunya mesti ada saja celoteh tunang dia tu kalau sudah berjumpa dengannya tapi ni kali Raja Hariz hanya terdiam seribu bahasa.Hanisah tak mahu tengok tunangnya begitu dia pun mencuit bahu Raja Hariz.
"Abang,kenapa ni ada masalah ka?"
"Eh,hah abang tak apa-apa lah"balas Raja Hariz yang sedikit terkejut bila dicuit bahunya oleh Hanisah.
"Habistu kenapa abang ni diam jer dari tadi"
Raja Hariz gagahkan juga hatinya untuk bercakap kerna dia tahu walau macam mana pun Hanisah perlu tau tentang kisah silam yang menghantuinya sehingga menyebabkan dia bersikap dingin.
"Hem,sayang risau tak kalau bekas gf abang datang balik"
"Aik,dh kenapa tanya begitu?"hairan Hanisah melihat Raja Hariz
"Takpelah.."jawab Raja Hariz singkatDalam hati Raja Hariz dia tidak tau apa perlu dibuat jika bersemuka dengan bekas gfnya.
****
Raja Hariz berasa tidak sedap hati kerana dia masih terngiang-ngiang akan kata-kata Faizal tambahan pula dengan peristiwa pahit yang bermain-main di fikirannya seolah-olah menyuruh dirinya untuk mengingat kembali peristiwa tu.Ketukan pintu menyebabkan Raja Hariz tersedar dari khayalannya.
"Abang,kenapa ni"
"Takde apa cuma serabut sikit fikir pasal bisnes yang merosot sejak kebelakangan ni"
Melihat wajah Raja Hariz yang sugul itu tau la dia yang tunangnya dalam masalah.
"Haih abang tknak share ke?"
"Tak nak la syg inikan masalah syarikat takkan nak babitkan sayang"
"Bukan tu lah hm takpa lah kalau abang cakap macam tu sayang keluar dulu"sambil melemparkan flying kiss ke arah tunangnya.
Raja Hariz yang melihat gaya Hanisah berasa senang dengan kehadiran Hanisah kerana sedikit sebanyak dapat mengubat hatinya yang pernah calar.****
Walau macam mana pun Raja Hariz tetap gagahkan hati untuk percaya andaikata terjadi sesuatu yang tidak diingini dia hanya mampu berserah dengan yang Esa dan berharap hubungan dia dengan Hanisah baik-baik sahaja.Bagi menyenangkan hatinya yang gelisah tu,Raja Hariz mengajak Hanisah untuk lunch bersamanya.
"Sayang,kita lunch jom"ajak Raja Hariz.
"Okey.."balas Hanisah singkat.***
Di restoran Fatimah
Hanisah makan nasi kandar dengan selera maklumlah nama pun nasi kandar memang berseleralah perempuan tu.Raja Hariz yang melihat telatah itu hanya mampu senyum dan berfikir jika dia dan Hanisah berpisah mungkin tidak keruan dia dibuatnya.
"Abang,tak makan"tanya Hanisah
"Tak lah sayang,abang dah kenyang"
"Sayang kalau terjadi benda yang bukan-bukan dengan hubungan kita ni..apa tindakan sayang?"soal Raja Hariz sambil menatap wajah Hanisah dengan penuh kasih sayang.
"Hem kalau sayang la kan..mungkin sayang lebih berserah dengan yang Atas dan berdoa semua jadi pulih".
"Yela,sayang"****
Other pov"aku akan pastikan kau jadi milik aku Raja Hariz bin Raja Zainal..aku tak akan biarkan kau jatuh dalam dakapan orang lain semestinya tak aku akan pastikan benda tu.Mark my word Raja Hariz!"kata seorang perempuan dalam hatinya.
End pov
****
Keesokannya......
YOU ARE READING
CEO ITU SUAMIKU
RomanceTengku Hanisah -peramah -clumsy -berdisplin -hardworking Raja Hariz -CEO TEGAR HOLDINGS -workholic -bersikap dingin Syakila -memendam rasa terhadap Raja Hariz -perasan cantik -gedik Raja Hairul -adik kepada Raja Hariz -menyimpan perasaan terhadap Te...